مصر با یک بحران بزرگ، بحران کمبود برخی داروهای حیاتی مواجه شده است؛ داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به قند خون و ناراحتی‌های قلبی و ... عمده مشکلات دارویی کشور مصر را شامل می شود که نود درصد از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داروسازی خود را از خارج وارد می‌کند. براساس اطلاعات دریافتی، دولت به هشت شرکت دارویی، مبالغی کلان بدهکار است و توان باز پرداخت بدهی‌های خود را ندارد که این موضوع تاثیری منفی بر تولیدات شرکت‌های دارویی گذاشته است. گفته می شود که شرکت های دارویی مصر به ژنرال سیسی رئیس جمهوری این کشور نامه نوشته و تهدید کرده اند که در صورت عدم موافقت با درخواست افزایش قیمت دارو، خطوط تولید خود را تعطیل خواهند کرد.

***

24.6 میلیون دلار کاهش ارزش سهام، تنها محصول یک ربع سخنرانی بود! ترکش های انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، به زمین بازی دارو هم رسید و ترامپ هنوز بر کرسی ریاست جمهوری تکیه نزده، حملاتی بی‌سابقه به شرکت‌های دارویی را آغاز کرد و موجب آغاز بحرانی بزرگ در این زمینه شد. ترامپ گفته «شرکت‌های دارویی با افزایش قیمت داروهایشان و تولید خارج از آمریکا در حال کشتن مردم ما هستند»؛ و این جمله به اندازه کافی، و آن قدر اثرگذار بود که سهام شرکت های دارویی را بشکند و حاشیه امنیت دارو در امریکا را حداقل تا چند هفته آتی از بین ببرد. با این سخنرانی ارزش سهام شرکت هایی چون فایزر، امژن، ابوی، بریستول میرز اسکوییب، گیلیاد، سلژن، ایلای لیلی و MSDدچار کاهش و ریزش شد. شایان ذکرست که امریکا خود بزرگترین خریدار دارو در جهان است.

***

ارزش سهام غول بزرگ داروسازی دانمارک شرکت نوونوردیسک بیش از پنج درصد کاهش یافت. این اتفاق پس از سخنرانی دونالد ترامپ و تهدید به پیگرد قضایی به خاطر نشر آمارهای گمراه کننده رخ داد.

***

مدیرعامل ابوی سومین داروساز بزرگ جهان گفته که رشد قیمت تمامی داروهای آن شرکت در سال 2017 زیر ده درصد خواهد بود. ریچارد گونزالز همچنین افزوده که در این سال فقط یک بار قیمت داروها افزایش خواهد داشت و این افزایش دو رقمی هم نخواهد بود. قبل از آن، دو شرکت الرگان و نوونوردیسک گفته بودند که رشد قیمت داروهای خود را محدود نگاه خواهند داشت. کارشناسان معتقدند با اظهارات ترامپ، احتمالا موضوع رشد قیمت های شرکت های دارویی متوقف و کند خواهد شد.

***

سرمایه گذاران چینی اما بدون ترس از حرف های ترامپ، تمایل به سرمایه گذاری و خرید شرکت های بایوتک در امریکا را آغاز کرده اند. به تازگی گروه چینی سنپاور اطلاع رسانی کرده که بخشی از کسب و کار درمان سرطان شرکت امریکایی ولنت را در ازای 820 میلیون دلار خریداری خواهد کرد. کوین چن یکی از همین سرمایه گذاران گفته که تعداد استارت آپ های دارویی داخل چین برای سرمایه گذاری محدود است و ما برای گسترش روابط می کوشیم زمینه های لازم بین استارت آپ های چینی با امریکا را فراهم آوریم و بدین ترتیب به رشد صنعت بایوتک در چین کمک کنیم.

***

با یک سرمایه گذاری پنجاه میلیون دلاری، شرکت فایزر کارخانه تولید خود را در شهر اقتصادی ملک عبدالله در ساحل غربی دریای سرخ در شمال جده عربستان به راه انداخته و آغاز به کار کرد. کلنگ این سرمایه گذاری در سال 2011 به زمین خورده بود و ... و سرانجام در همین ماه کار، راه اندازی و کارخانه افتتاح شد. کارخانه فایزر در عربستان شامل دو بخش تولید و بسته بندی است؛ و هم اکنون 125 نفر نیز در آن به کار مشغول شده اند.

مدتهاست که عربستان مشوق هایی را برای جذب شرکت های موفق خارجی در کشورش در نظر گرفته و کشاندن فایزر به منطقه، از همین سیاست پیروی می کند. کارخانه تازه تاسیس فایزر در عربستان، قول خروجی 16 محصول در حوزه های مختلف درمانی را هم داده است.

***

تبلیغات حرف اول را در دنیای امروز می زند و دارو نیز از این امر مستثنا نیست. به تازگی اعلام شده که هزینه تبلیغات بیست شرکت دارویی، چیزی حدود 2.2 میلیارد دلار شده است! این فقط هزینه تبلیغات یک سال دارویی در سال 2016 بوده؛ شرکت دارویی هیومیرا با 344 میلیون دلار تبلیغ، صدرنشین پر تبلیغات کننده های دارویی سال 2016 بوده است.

 

پایان پیام