1401/11/24
نخستین آئین نکوداشت مقام زن و تجلیل از زنان کارگر گروه شستا؛

بانوی فعال، مخترع و برگزیده شاغل در داروسازی فارابی مورد تقدیرقرار گرفت

این آیین، با شعار «بازنمایی جایگاه زنان در حکمرانی شرکتی» روز سه‌شنبه 18 بهمن ماه 1401 در محل سالن اجتماعات کشتیرانی با حضور معاون رئیس جمهور، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیر عامل شستا و هلدینگ‌های تابعه آن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تیپیکو،  در این مراسم انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، نرجس بختیار خلج، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ابراهیم بازیان مدیرعامل شستا، منصور نکوئی‌نیا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین، مدیران عامل هلدینگ‌های تابعه شستا و نمایندگان زنان شرکت‌های تابعه حضور داشتند. و آناهیتا همتی بعنوان بانوی فعال، مخترع( دستگاه نانو بیو آکتور) و برگزیده شاغل در شرکت داروسازی فارابی مورد تقدیرقرار گرفت.
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این آیین با اشاره به شعارهای دولت‌های قبل درباره بیمه زنان روستایی یادآور شد: در دولت سیزدهم زنان روستایی دارای سه فرزند، برای اولین بار در کشور بیمه شدند. وی در ادامه از ایجاد چند بیمه خاص زنان و خانواده در سال گذشته خبر داد و افزود: زنان باردار تا پایان شیردهی بیمه می‌شوند. فرزندان آنها تا پایان هفت سالگی بیمه هستند.
به گفته خزعلی، مقایسه آمارهای ایران با کشورهای مشابه و حتی قبل از انقلاب نشان می‌دهد از شکاف جنسیتی بین زن و مرد در کشور کاسته شده است.وی اضافه کرد: فقط درحوزه آموزش رفع این شکاف قابل توجه است. در گذشته ترک تحصیل برای فرزندان دختر 40 درصد بود که امروز به سه درصد رسیده است. فارغ التحصیلی بانوان از دانشگاه به 60 درصد رسیده است.
به گفته خزعلی رشد پسران برای حضور در دانشگاه هفت برابر زمان شاه و دختران 17 برابر بوده است. این نشان می‌دهد شرایطی در جامعه به‌وجود آمده است که دختران احساس امنیت کرده و وارد فضای آموزشی شدند.وی شرایط پشتیبان دیگر نظیر نبود خدمت سربازی برای دختران را عامل دیگر حضور بیشتر آنها در فضای دانشگاه اعلام کرد.به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در حوزه سلامت، وضعیت بی‌نظیر است. امید به زندگی از 56 در قبل از انقلاب به 78 سال ارتقاء یافته و بهداشت در روستاها فراگیر شده است.
ایجاد بیمه فراگیر برای بانوان
در ادامه میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: زنان ایرانی در عرصه تولید نیز حضوری فعال دارند. در صحنه‌های مختلف، بانوان ایرانی با ایمانی که وصل به محبت اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا (س) است، مثل کوه احد ایستاده‌اند.مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ما باید برای تقویت حضور زنان پرافتخار و موفق‌مان در
عرصه‌های مختلف با حفظ هویت خانواده، تلاش کنیم. وی با یادآوری اهمیت نقش زنان در نهاد خانواده، یادآور شد: دشمن مأموریت و برنامه‌ای دارد و می‌داند اگر هویت زن را از او بگیرد، در بقیه زمینه‌ها موفق خواهد شد. باید به نقش زن در محور خانواده توجه کنیم و شرایط را برای ورود بانوان به عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.دکتر موسوی با اشاره به ماموریت سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از شاغلان به ویژه زنان شاغل، افزود: طرح‌هایی را برای فراهم کردن آسایش و امنیت بانوان ایرانی، زنان خانه‌دار و کسانی که به هر صورت باید آینده و آسایششان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، طراحی کرده‌ایم و پوشش بیمه فراگیر خانوده ایرانی را با تأکید رئیس جمهور محترم در این زمینه، ایجاد کردیم.
جمهوری اسلامی زنان را از انزوا خارج کرد
در ادامه ابراهیم بازیان مدیر عامل شستا نیز بیان کرد: انقلاب اسلامی زن را از انزوا خارج کرد. به زنان نقش و سهم داد و آنها را اثرگذار کرد. امروز بیش از نیمی از دانشگاه‌های ما را دانشجویان دختر تشکیل داده‌اند. به فرموده حضرت آقا، برای نظام افتخار است که عمده جوانان ما تحصیلکرده و نخبه هستند.
وی تجلیل امروز را به خاطر نقش و جایگاه زنان در عرصه فعالیت‌های شستا اعلام کرد و افزود: بیش از 10 سال است که رهبری شعار سال را اقتصادی انتخاب کرده و مرتب تاکید می‌کنند که باید اقتصاد مسیر خود را درست تعیین کند.بازیان ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که مسئولان باید تولید و اقتصاد را دریابند. تولید امروز در دستان من و شماست. اگر شب و روز برنامه ریزی می‌کنیم، یعنی تولید را افزایش می‌دهیم و این به مفهوم کاهش بی‌توجهی و بی‌تفاوتی است.
وی با تاکید بر فاصله گرفتن از نگاه ابزاری به زن، اضافه کرد: ما غرب ستیز هستیم زیرا غرب را در مواجه و مقابله با فرهنگ ایرانی و اسلامی خود می‌بینیم. اگر امروز مظاهر غرب در خانه، خانواده و محیط ما شکل می‌گیرد، این مسئله ناشی از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی ماست.به اعتقاد مدیر عامل شستا توجه به حضور خانم‌ها در حوزه‌های مختلف تاکنون نادرست بوده و باید برای حضور موثر بانوان در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: حضور بانوان در مجموعه شرکت‌های شستا بعضا به 15 درصد پرسنل هم نمی‌رسد. این عدد کم است. حضور بانوان در سطوح مدیریتی ناچیز است.بازیان گفت: ما 150 تا 160 شرکت در اختیار داریم با شرکت‌های غیر مدیریتی نزدیک به 800 هیات مدیره داریم که در سرجمع این رقم، 10 مدیر زن وجود ندارد. در خیلی از معاونت‌های ما، اصلا خانم‌ها حضور ندارند. درحالی که می‌توانند در بخش دارو، پتروشیمی و … موثر باشند.
پس از پایان سخنرانی‌ها، از 10 زن فعال در هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا تجلیل شد.
آناهیتا همتی سرپرست آزمایشگاهی (فیزیکی و شیمیایی) داروسازی فارابی، ملیحه شاد مدير برنامه‎ریزی حراست رایتل، سید مریم محمدی رئیس مطالعات بازار و توسعه روابط مشتریان کشتیرانی سفیران پیام دریا، طالب نژاد کارشناس ارشد برنامه‌ریزی هلدینگ انرژی تامین، ژیلا سماواتی معاون اقتصادی و  برنامه ریزی هلدینگ سیتا، نسترن فنی پور کارشناس مالی صبا تامین، مریم عبادی مدیر کنترل کیفیت تاپیکو، آزاده برازنده کارشناس ارشد مالی هلدینگ صدر تامین، شادی کدخدایی کارشناس صنایع غذایی دامون و زهرا مرتضایی مسئول دفتر معاون مالی و سرمایه‌های انسانی شستا زنانی بودند که با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیر عامل شستا و مدیران عامل هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا از آنان در پایان مراسم تقدیر شد.