1401/09/28

استراتژی اقیانوس آبی

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو)؛
استراتژی اقیانوس آبی
بسیاری از سازمان ها تنها راه پیروزی و موفقیت خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود می‌دانند. در صورتی که خلق بازاری تازه با بهره گیری از نوآوری ارزش آفرین و رشد مطمئن ناشی از غیبت رقبا نیز گزینه دیگری است که پیش روی کلیه کسب و کارها قرار دارد. به همین دلیل طی چند سال اخیر جنبشی در حوزه‌ نوآوری و خلاقیت در استراتژی به راه افتاده است که یکی از مهم‌ترین نتایج آن را می‌توان «استراتژی اقیانوس آبی» دانست. نام‌گذاری استراتژی اقیانوس آبی بر اساس تشبیهی دو وجهی صورت گرفته است که فضای کسب‌وکار را به دو اقیانوس آبی و قرمز تقسیم می‌کند.

اقیانوس‌های قرمز معرف کلیه صنایع و بازار های شناخته شده حوزه های کاری و خدماتی هستند که امروزه در جهان وجود دارند. در اقیانوس های قرمز، محدودیت‌ ها و حد و مرزهای صنایع تعریف شده و مورد پذیرش قرار گرفته اند و قوانین بازی رقابت در آنها مشخص است. در اقیانوس‌های قرمز سازمان ها سعی می‌ کنند نسبت به رقبا عملکرد بهتری از خود نشان دهند تا به این ترتیب سهم بیشتری از تقاضای موجود در بازار را از آن خود کنند. اقیانوس‌ های قرمز به واسطه آنکه بازیگران متعددی را در خود جای داده اند و در نتیجه رقابت شدیدی بر فضایشان حاکم است، احتمال سودآوری و رشد کمی دارند. نام اقیانوس قرمز به واسطه رقابت سخت و کشنده میان سازمان ها و محیط خون آلود ناشی از این رقابت سرسختانه انتخاب شده است.
از سوی دیگر اقیانوس‌های آبی، کلیه صنایع و بازارهایی در نظر گرفته می شوند که در حال حاضر وجود ندارند. از اقیانوس‌های آبی تاکنون هیچ بهره‌ برداری صورت نگرفته است و هیچ رقیبی در آن ها وجود ندارد، بنابراین پتانسیل بالایی برای رشد و سودآوری در آنها وجود دارد. خالق این اقیانوس، خود می‌ تواند قوانین بازی و حد و مرزهای صنعت را مشخص نماید.
«استراتژی اقیانوس آبی» یک استراتژی رشد است که روی «خلق بازاری بکر» تمرکز دارد و هدف آن، ایجاد کسب‌ و کار در عرصه‌ ای است که قبلاً وجود خارجی نداشته است تا از این طریق پهنه‌ ای آرام و بی‌ تلاطم برای رشد و فعالیت کسب و کار فراهم شود. اقیانوس آبی چارچوبی بسیار نوآورانه است که اصول آن، قواعد متعارف استراتژی کسب و کار سنتی یعنی مبارزه رو در رو و رقابت سرسختانه با رقبا را به چالش می کشد. استراتژی اقیانوس آبی از دل چارچوبی به نام «نوآوری ارزش»  به وجود آمده است که توسط دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تدوین شده بود.
تفاوت های اساسی دو استراتژی  اقیانوس آبی و قرمز


مفهوم «نوآوری ارزش» سنگ بنای استراتژی اقیانوس آبی است. خالقان اقيانوس های آبي، رقبا را به عنوان معيار و مبنای خود قرار نداده و از رويكرد الگو بردای از بهترين ها استفاده نمي كنند. آنها يك منطق استراتژيك متفاوت را دنبال ميكنند كه از آن با نام نوآوری ارزش (Value Innovation)   یاد می گردد.
اقيانوس آبي تركيبي از تمايز و كاهش هزينه است كه آن را "ارزش نوآورانه" مي ناميم. در اقيانوس آبي رقابت بي معناست، چون هنوز قواعد بازی معين نشده اند. در اقيانوس آبي تنها راه كنار زدن رقبا، توقف تلاش برای شكست دادن آنها است. فشار برای پايين آوردن هزينه های مشتری و تلاش برای بالا بردن ارزش های قابل توجه برای مشتری در نقطه ای به "ارزش نوآورانه" مي رسند.




در اين حالت مشتری كالا يا خدمتي شگفت انگيز و جديد را با قيمتي مناسب تجربه مي كند. كاری كه هنوز هيچ كس ديگری قادر به انجام آن نيست. اين به معنای حركت در اقيانوس بدون رقيب است.
 نوآوری ارزش، برروی هر دو مولفه نوآوری و ارزش تاكيد يكساني مي نمايد. ارزش آفريني شرطي لازم برای موفقيت شركت بوده اما برای (برجسته) ماندن در بازار كافي نيست. نوآوری بدون ارزش نيز، شركت را به سمت فناوری محوری، پيشگامي در بازار و آينده نگری متمايل ساخته و بدين ترتيب چيزهايي كه برای خريداران قابل پذيرش بوده و آنها حاضرند تا در قبال آنها پول پرداخت كنند، فراموش مي شود. نوآوری ارزش تنها هنگامي به وقوع مي پيوندد كه شركتها مولفه نوآوری را با وضعيت قيمت، مطلوبيت و هزينه همسو كنند.
چارچوب 4 اقدام استراتژی اقیانوس آبی
یکی از ابزارهای خلق و دستیابی به اقیانوس‌های آبی، چارچوب چهار اقدام است که شامل چهار اقدام حذف، کاهش، افزایش و ایجاد می باشد. با دو اقدام حذف و کاهش، می‌توان دریافت که چگونه باید ساختار هزینه را در مقایسه با رقبا پایین آورد و با دو اقدام افزایش و ایجاد می‌توان ارزش کسب شده مشتریان را افزایش داده و تقاضای جدید ایجاد نمود و تجربه‌ای کاملاً جدید را به مشتریان عرضه داشت.



منابع:
کتاب استراتژی اقیانوس آبی، دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا
وب سایت www.sid.ir
تهیه کننده: خانم مهندس نسترن محمدپور
شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو)