1401/09/02

چگونه سرماخوردگی یا آنفولانزا فرزندتان را تسکین دهید


تهیه کننده: خانم دکتر ندا زهدی

آبریزش بینی اغلب اولین نشانه سرماخوردگی است - و این موضوع  می تواند به مدت 2 هفته ادامه یابد! مخاط معمولاً روشن می شود و بعد از چند روز زرد و کدر می شود. هرچند آنفولانزا نیز می تواند باعث ایجاد آبریزش بینی شود. قطره بینی سدیم کلرید را امتحان کنید تا آبریزش کم شود.
بینی او را پاک کنید
با پوار مخصوص بینی او را پاک کنید  . مقداری سوپ مرغ گرم بپزید. اگر فکر می کنید فرزند شما برای پاک کردن بینی خود نیاز به دارو دارد، با پزشک خود مشورت کنید.تا از قطره های مخصوص استفاده شود
بدانید چه موقع سرفه نیاز به مراقبت های بیشتر دارد
در حین سرماخوردگی یا انفلونزا سرفه طبیعی است . معمولاً پس از مدتی  از بین می رود. مگر اینکه کودک شما را شب بیدار نگه داشته باشد، و در تنفس دچار مشکل شده باشد . دستگاه بخور سرد، مفید میباشد . به بچه های بزرگتر از 1 سال یک قاشق چایخوری عسل برای سرفه بدهید. اگر فکر می کنید فرزند شما به داروهای سرفه نیاز دارد، با پزشک خود صحبت کنید.
عطسه و خس خس
. عطسه نشانه سرماخوردگی یا آنفولانزا است.به نفس فرزندتان گوش دهید اگر صداهایی مانند  سوت شنیده  می شوند. آنها می توانند نشانه ای از آسم یا سرماخوردگی در قفسه سینه باشند. اگر متوجه خس خس، درد  در هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن به سختی  یا تنفس غیرمعمول  شده اید ، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
گلو درد را تسکین دهید
یکی از دلایل گلودرد، ترشحات  مخاطی تحریک کننده است که از پشت حلق  فرزندتان به داخل حلق  می آید. داروهای خانگی  به خصوص مایعات گرم میتوانند حس بهتری ایجاد کنند. کودکان بالای 5 سال معمولا قادر به خوردن آب نبات های سرد هستند.
درد را درمان کنید
سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند سردرد و درد بدن به کودک شما بدهند.  برای کاهش درد، به کودک بزرگتر از 6 ماه  ایبوپروفن یا استامینوفن بدهید. در مورد دوز مناسب از نظر سن و اندازه فرزندتان از پزشک خود سؤال کنید. به کودک خود آسپیرین ندهید
گوش درد یا عفونت گوش؟
 سرماخوردگی یا آنفولانزا ، می تواند باعث احساس خفیف درد در گوش شود. پوشاندن گوش فرزند شما با پارچه ای گرم  ممکن است درد را کاهش دهد.  ایبوپروفن یا استامینوفن را امتحان کنید. برای این علائم به پزشک مراجعه کنید:

  •  تب
  •  درد شدید


عفونت گوش ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.
آسایش و مراقبت از تب
اگر فرزند شما تب بیش از 39یا بیشتر دارد با پزشک تماس بگیرید. استامینوفن و ایبوپروفن برای بچه ها خوب است. کودک خود را در پتوی سبک بپوشید و به او نوشیدنی زیادی بدهید.  زیرا  به سرعت دچار کمبود آب بدن میشوند. اگر فرزند شما بیمار به نظر می رسد یا نگران آن هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
جرعه های کوچک برای اسهال یا استفراغ
کودکان مبتلا به آنفولانزا ممکن است اسهال و استفراغ داشته باشند که باعث می شود سریع آب بدن آنها کم آب شود. به کودک خود  سوپ های رقیق، آب یا آبمیوه مخلوط شده با آب بدهید. هر 5 دقیقه با چند قاشق چایخوری شروع کنید. هنگامی که او بدون تهوع می تواند بنوشد ، سعی کنید مقادیر بیشتری بدهید. اگر بیش از یک بار استفراغ کرد، اگر به اندازه معمول ادرار نمی کند، یا اگر بیمار به نظر می رسد، با پزشک تماس بگیرید.
داروها را با دقت انتخاب کنید
برای کودکان زیر 4 سال از سرفه یا داروهای سرماخوردگی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. دو داروی که ماده یکسانی را دارند، مصرف نکنید. این احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. حتما برچسب ها را بخوانید.

منبع:

https://www.webmd.com/children/ss/slideshow-soothe-child-cold-flu