1401/06/30

دانش بنیان شدن هفت محصول شرکت برای اولین بار در کشور

مدیر عامل ژلاتین کپسول ایران

به گزارش روابط عمومی تیپیکو، مدیرعامل شرکت ژلاتین کپسول ایران از تولید روکش داروهای کرونایی در ایام شیوع این بیماری در کشور توسط این شرکت خبر داد.
رامین رمضانی کلمرگفت: این شرکت یکی از استراتژیک‌ترین شرکت‌های صنعت دارویی کشوراست که پوکه‌های کپسول بیش از ۲۵۰ شرکت دارویی و غیر دارویی را تامین می‌کند.
وی افزود: در دورانی که کرونا شیوع پیدا کرده بود، خوشبختانه توانستیم روکش داروهایی که به شکل قرص و کپسول هستند را تولید کنیم و در طی این مدت، شرکت موفقیت‌های زیادی داشته و سود شرکت در بهترین حالت تولید و وضعیت مالی خود است.
مدیرعامل ژلاتین کپسول ایران از دانش بنیان شدن هفت محصول شرکت برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر محصولاتی مثل کپسول‌های مرواریدی، طعم‌دار، ژلاتین ماهی، استنشاقی، اینتری کد و یکسری محصولات دیگر هم داریم که  در خط مشی‌مان هست که HPMC که نسل جدید کپسول‌ها است و به آن کپسول گیاهی می‌گوییم، را هم تولید کنیم.
وی افزود: ما تلاش می‌کنیم مطالعه در زمینه یکسری کپسول‌ها که در آینده به نوعی تولید می‌شوند و به بازار می‌آیند را در مجموعه تحقیق و توسعه خود داشته باشیم.

رمضانی درباره اهمیت تولیدات این شرکت برای کشور بیان کرد: بخشی از این کپسول‌ها برای اولین بار در کشور تولید می‌شود. خیلی از کپسول‌های ما در مرز دانش کشورهای اروپایی است و تعداد شرکت‌های تولیدکننده معدود است. اگر بتوانیم این محصولات را تولید کنیم، برای ما اهمیت بالایی دارد زیرا از واردات این کپسول‌ها بی‌نیاز می‌شویم.

وی درباره صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید محصولات شرکت گفت: شرکت ما ۶.۵ میلیارد پوکه کپسول در سال تولید می‌کند که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار صرفه اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند.

مدیر عامل ژلاتین کپسول ایران ادامه داد: به نوعی چون در منطقه خاورمیانه تک هستیم و تنها تولیدکننده هستیم، تولیدات ما برای کشور اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: از نظر سازمان غذا و دارو، سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد. ما با کنترل کیفیت این محصول، از واردات کپسول‌هایی که ممکن است ویروسی بوده و یا کیفیت کم دارند، جلوگیری می‌کنیم.

رمضانی در ارتباط با تامین نیازهای داخل عنوان کرد: ما در سال‌های گذشته صد درصد نیاز شرکت‌ها را تامین می‌کردیم اما از سال ۹۸ به بعد، نیازها افزایش یافت.

وی افزود: در گذشته به خاطر قاچاق معکوسی که از ایران انجام شد و به دلیل تحریم، کپسول‌های مورد نیاز کشور به صورت فرم پر شده به ایران وارد می‌شد اما اکنون شرکت‌ها مجبورند کپسول را جدا بگیرند و API را جداگانه وارد کرده و در نهایت کپسول‌ها را پر کرده و محصول تولید کنند.

مدیر عامل ژلاتین کپسول ایران عنوان کرد: به همین دلیل در حال حاضر نیاز این حوزه به ۱۰ میلیارد پوشش رسیده است که ما ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

رمضانی درباره صادرات محصولات شرکت بیان کرد: ما در گذشته صادرات خوبی داشتیم. به ۲۰ تا ۳۰ شرکت خارج ایران در کشورهای ترکیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و شرکت‌های افغانستانی، عراق و سوریه‌ای صادرات داشتیم.

وی اضافه کرد: ولی اکنون به خاطر نیازهای موجود در کشور، اول نیاز داخل را تامین می‌کنیم. از مرداد ۹۸ به بعد صادرات ما توسط سازمان غذا و دارو متوقف شده است.

مدیر عامل ژلاتین کپسول ایران درباره منشا تامین ماده اولیه گفت: ماده اولیه مورد نیاز مجموعه ما ژلاتین است که باید وارد کنیم. طرحی به مجموعه هلدینگ دادیم که این طرح قبلا هم به مجموعه سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح، قادر خواهیم شد به نوعی ماده اولیه ژلاتین را در کشور تولید کنیم.

رمضانی یادآور شد: اگر ژلاتین را در کشور تولید کنیم، یکی از استراتژیک‌ترین شرکت‌های حال حاضر کشور خواهیم شد. زیرا خیلی از ژلاتین‌هایی که وارد کشور می‌شود، جنبه حلال بودن یا نبودن آنها مورد سوال است و اگر داخل کشور این ماده را تولید کنیم، موضوع حلالیت حل می‌شود و کیفیت محصول، دست خودمان خواهد بود. می‌توانیم کیفیت را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: ما در دوره قبل طرح اولیه تولید ژلاتین را ارائه کردیم. این طرح در مجموعه هیات مدیره تصویب شده است. از آنجایی که رقم هزینه سرمایه‌گذاری طرح بالا است، باید در صنایع غذایی واحد دیگری پیدا کنیم که با هم برای اجرای پروژه همکاری کنیم.

وی در پایان گفت: نیاز کشور به ژلاتین چیزی حدود پنج هزار تن است و ۳۵ میلیون دلار ارزبری دارد. نرخ بازدهی داخلی این طرح ۵۰ درصد است و به این ترتیب با توجه به این نرخ، دوره بازگشت سرمایه‌گذاری سه ساله خواهد بود. و برای اجرای طرح تولید چهار هزار تن ژلاتین در سال، چیزی حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.