به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ ظهور و گسترش بیماری کرونا و تعیین این بیماری به‌عنوان یک بیماری فراگیر، دنیا را با چالش‌هایی جدید مواجه کرد که اثرات سو آن علاوه بر خسارت‌های جانی و تاثیر بر شرایط اقتصادی و سلامت جامعه، اثراتی جبران ناپذیر بر زندگی بشر گذاشته است.

امیر علی کلیایی، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی فیزیولوژی مولکولی از پژوهشکده ژنتیک طبرستان و یکی از متخصصان شرکت تحقیقاتی مهندسی توفیق‌دارو  طی یک مقاله به ارائه راهکاری جدید در زمینه غلبه بر کروناویروس پرداخته است.

دکتر کلیایی با اشاره به آخرین دستاوردهای علمی از معرفی طول موج far UVC به‌عنوان کارآمدترین و ایمن‌ترین روش نو ظهور مبارزه با عوامل بیماری‌زای فراگیر با منشاء Airborn، از جمله ویروس کرونا در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

وی با اشاره به نتایج تحقیق مرکز رادیولوژی کلمبیا که به‌زودی در مجله‌ی معتبر نیچر منتشر می‌شود گفت:

در این تحقیقات مشخص شده که طول موج far UVC (207-222nm) قادر است با نفوذ به پاتوژن‌های متنوع از جمله ویروس‌ و باکتری‌ها و تخریب DNA آن‌ها از فعالیت این عوامل بیماری‌زا جلوگیری کند.

نکته حایز اهمیت در این تحقیق این بود که طول موج far UVC  بر خلاف سایر طول موج‌های UV به‌‌هیچ عنوان به داخل پوست  انسان نفوذ نمی‌کند و هیچ آسیبی به چشم وارد نخواهد کرد.

 

دکتر کلیایی ادامه داد:

  • محققان در این پزوهش، اثرگذاری طول موج far UVC بر روی کرونا ویروس‌های آلفا و بتا را مورد ارزیابی قرار دادند و نتایج این تحقیق برای اولین بار نشان داد که تابش پرتوهای far UVC به‌میزان 1.2 و 1.7 mJ/cm2  قادر به غیر فعال نمودن 99.9 درصدی aerosolized  alpha coronavirus 229E و beta coronavirus OC43 خواهد شد.

 

  • نکته مهم دیگر، تعیین دوز موثر این پرتوها برای استفاده در محیط‌های عمومی است.

 

  • بر پایه تحقیقات صورت گرفته تابش پرتوهایfar UVC در محیط‌های عمومی با میزان (3 mJ/cm2/hour) می‌تواند 99.9 درصد ویروس‌های فوق‌الذکر را در زمان 25 دقیقه غیر فعال نماید.

 

  • هرچند که افزایش میزان شدت تابش بدون ایجاد خطر برای سلامت انسان می‌تواند در کاهش مدت زمان غیر فعال نمودن این عوامل بیماری زا یا Disinfection timeموثر باشد و این زمان را به نصف کاهش دهد.

 

  • با توجه به این که اندازه ژنوم کلیه کرونا ویروس‌ها و حساسیت آن‌ها به پرتوها مشابه است، این انتظار وجود دارد که طول موج far UVC بر روی سایر کروناویروس‌های انسانی و SARS-CoV-2 اثرگذاری یکسانی داشته باشد.

 

  • امید است معرفی این روش کارامد با اثرگذاری بالا و عدم آسیب بر سلامت انسان بتواند به‌عنوان یک راهکار جدید مورد توجه شرکت‌های تحقیقاتی مهندسی و تجهیزات پزشکی، جهت کنترل عوامل بیماری‌زای همه گیر و airborne به مدد ورود به حوزه‌های اجتماعی و مراکز عمومی باشد و بتواند در کوتاه‌ترین زمان این مشکل جهانی را کنترل نماید.

 

پایان پیام