به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ دوازدهم اردیبهشت‌ماه 1399 نخستین جلسه مدرسه آنلاین صنعت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و تی‌پی‌کو برگزار شد؛ دکتر علیرضا یکتادوست، عضو هیات‌مدیره شرکت کارخانجات داروپخش و معاون زنجیره تامین تی‌پی‌کو، در وبینار اول با موضوع ورود به دنیای صنعت داروسازی داروسازی صحبت کرد. این‌جا سرفصل‌های مهم‌تر سخنان ایشان را مرور می‌کنیم:

 

-سهم بخش سلامت از GDP کل دنیا حدود ۱۰ درصد و میانگین سرانه جهانی هزینه‌های سلامت حدود ۱۱۶۰ دلار است که البته، توزیع برابری وجود ندارد و ۲۰ درصد مردم دنیا ۸۰ درصد این مبلغ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

-از هر ۱۰ داروی برند اصلی، تنها ۳ دارو پس از ورود به بازار هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه خود را پوشش می‌دهد

 

- ۱۴ درصد هزینه‌های سلامت در حوزه دارو صرف می‌شود که در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۲۵۰ میلیارد دلار بوده که میانگین سرانه جهانی ۱۶۵ دلار را نشان می‌دهد.

 

-سهم حوزه سلامت ایران از GDP کمتر از ۹ درصد با میانگین سرانه ۴۷۵ دلار را نشان می‌دهد. سرانه دارویی در ایران هم حدود ۷۵ دلار است.

 

-دلیل پایین بودن نسبی سرانه هزینه دارو در ایران، این است که ما عمدتاً داروهای ژنریک را مصرف می‌کنیم و کلا هم، قیمت دارو در ایران نسبت به کشورهای منطقه پایین‌تر است.

 

-داروسازی یکی از صنایع بزرگ دنیا با رشد سالانه ۳تا ۶ درصدی است؛ به‌طوری که درآمد صنایع داروسازی دنیا از ۸۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۱۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

 

-صنعت داروسازی ژنریک با حاشیه سود ۳۰ درصدی یکی از سودآورترین صنایع دنیا و یکی از ۷ صنعت پرشتاب جهان شناخته می‌شود.

 

-صنعت داروسازی درعین‌حال از ضابطه‌مندترین صنایع و دارای سخت‌ترین استانداردها، مقررات، GMPها و... است و مقام نخست صنایع دنیا از نظر هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه را به خود اختصاص داده است.

 

-یک‌پنجم هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه کل کسب‌وکارهای دنیا مربوط به داروسازی است که ۱۵ درصد درآمد فروش این صنعت، مجددا در تحقیق‌وتوسعه سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

-در سال۲۰۱۸، حدود ۱۶۰میلیارد دلار در جهان هزینه تحقیقات دارویی شده؛ به‌طوری‌که تولید هر مولکول جدید و ورود آن به بازار ۳ میلیارد دلار هزینه برمی‌دارد. ضمن آنکه ورود هر مولکول جدید به بازار، ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد.

 

-از هر ۱۰ دارو، تنها ۳ دارو پس از ورود به بازار هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه خود را پوشش می‌دهد.

 

-نوآوری و بازاریابی دو چالش اصلی صنعت داروسازی است و شرکت‌هایی که در این دو حوزه توانمند باشند، موفق‌تر خواهند بود.

 

-پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۲۴، گروه‌هایی چون داروهای ضدسرطان، گروه‌ بیماری‌های خونی، آنتی‌روماتوئیدها و آنتی‌وایرال‌ها (داروهای ضدویروس) سهم بالاتری در بازار دارو در اختیار بگیرند.

 

-اگر بحث کووید-۱۹جدی گرفته شود، سهم و اهمیت داروهای ضدویروس در بازار جهانی دارو به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

 

-ایران یکی ار قدرت‌های نوظهور در صنعت داروی دنیاست/ ارزش بازار تولید داروی ایران امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد

 

-درحالی‌که سهم داروهای بیوتکنولوژیک در سال ۱۳۸۷ کمتر از ۲ درصد بازار داروهای تولید داخل ایران بود، در سال۹۷، این رقم با رشدی ۵ برابری به ۱۰ درصد رسید.

 

-با این‌حال، سهم داروهای بیوتکنولوژیک از نظر تعدادی نسبت به کل داروهای تولید داخل، تنها ۳صدم درصد است.

 

-براساس پیش‌بینی سال 2024 کمپانی‌های نوآرتیس سوییس و فایزر آمریکا با درآمد ۵۳ و ۵۱ میلیارد دلاری بزرگترین شرکت‌های دارویی جهان هستند.

 

-در کشور ۱۷۰ شرکت دارای پروانه تولید داروهای انسانی هستند که از این تعداد، ۱۲۰ شرکت فعال‌اند و ۱۰ تا ۳۰ شرکت، سهم اصلی بازار را در اختیار دارند.

 

-با احتساب ۲۰۰ شرکت فعال در حوزه واردات دارو و نیز 60 شرکت‌ پخش سراسری و 170 شرکت تولیدکننده داروهای انسانی و ...، باید گفت که ایران دارای بیشترین شرکت‌های دارویی است و کمتر کشوری این وضعیت را دارد.

 

-در فهرست رسمی دارویی ایران IDL ۳۴۰۰ نوع فرآورده‌ی دارویی مختلف شامل 1400 مولوکل مختلف ثبت شده که از این تعداد، ۲۲۰۰ نوع فرآورده دارویی اکنون در بازار موجود است.

 

-ارزش بازار صنعت دارویی ایران در سال ۱۳۹۷، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و امسال پیش‌بینی می‌شود به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.

 

-افزایش نرخ ارز، مهم‌ترین مولفه در رشد بازار صنعت دارویی ایران است و با توجه به مصوبه وزارت بهداشت برای خروج برخی داروها از حوزه ارز ترجیحی یا دولتی، احتمال می‌رود امسال رشد بازار صنعت دارو بیش از 30 تا 40 درصد باشد.

 

-صنعت داروی ایران در ۱۰ سال اخیر به‌طور متوسط، سالانه ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته که با ارزش دلاری این رقم حدود ۱۰ درصد می‌شود که از میانگین رشد ۳ تا ۶ درصدی صنعت دارویی جهان بالاتر است و همین امر، ایران را به یکی از قدرت‌های نوظهور در صنعت داروسازی دنیا تبدیل کرده است.

 

-در دو سال اخیر، سهم تی‌پی‌کو از بازار تولید داروی ایران به مرز 30 درصد رسیده است و شرکت‌های گروه دارویی تامین از رکود و فضای سنتی خارج شده‌اند.

شایان ذکرست نخستین مدرسه آنلاین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و تی‌پی‌کو از روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۶:۰۰ آغاز و دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ پایان خواهد یافت.

 

پایان پیام