به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو، علائم این بیماری جدید (که بعداً نام کرونا، کروناویروس nCoV به خود گرفت)، برای نخستین بار در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی بود که در رسانه‌ها دیده و شنیده شد، زیرا گزارش‌هایی از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان  (Wuhan) استان هوبای کشور چین گزارش شده بود و طبعاً کسی هم این آلودگی را در سطح جهانی چندان جدی نگرفت! اما کرونا رفته رفته جدی شد!

1-کرونا در کمتر از یک ماه، پیشرفتی سریع داشت، به‌طوری‌که اولین قربانیان خود را درست در دهه آغازین سال تازه میلادی گرفت. بنابراین بلافاصله راه‌های نفوذ و گسترش بیماری، تحت نظر رفت و در گام اول، به تعطیلی سریع بازار عمده‌ی فروش ماهی و غذاهای دریایی منجر شد؛ لاجرم بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ همه آن بازارها تعطیل شدند و اقدامات مقدماتی سلامت محیط و گندزدایی آغاز شد.

2-گمانه‌زنی‌ها و آزمایش‌ها آغاز شد؛ آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و بروز سایر عوامل بیماری‌زای دیگر به‌طور کلی رد شد. روز نهم ژانویه ۲۰۲۰، تازه مشخص شد که ویروسی تازه به‌عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری، تشخیص داده شده است که خودش یک کوروناویروس جدید است و 70 درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus  قرار می‌گیرد.

3-روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد فوت ناشی از این ویروس جدید در چین گزارش شد و گزارش‌هایی دیگر از موارد مثبت از کشورهای دیگر مثل تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا مخابره شد و در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰، انتقال این ویروس به کادر درمانی، شرایط را پیچیده‌تر از قبل کرد.

4-اکنون مشخص شده است که این بیماری، یک بیماری جدید قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود؛ اما هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری، علاوم دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعاتی بیشتر دارد.

5-بدشانسی بعدی این بود: در حال حاضر واکسن و درمانی مناسب برای کرونا وجود ندارد.

6- پس باید از بیماران تب‌دار و بیماران دارای علائم تنفسی، فاصله گرفت زیرا این مهم فعلاً و تا اطلاع ثانوی، می‌تواند نقشی بسیار مهم در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری ایفا کند.

7-خبرها می‌گویند که شیوع ویروس مرگبار کرونا از شهر ووهان چین آغاز شده و به سرعت در حال افزایش است!

8- تا تاریخ 27 ژانویه، بیش از 4400 نفر مبتلا به این ویروس در چین تایید شده است.

9- ویروس کرونا در 18 کشور دیگر نیز مشاهده شده که تعداد آنها به 65 نفر رسیده است و دانشگاه جان هاپکینز نیز تاکنون 107 مرگ را به واسطه این بیماری گزارش کرده است.

10- اگر شما سابقه سفر به ووهان چین، در عرض ۱۴ روز گذشته را دارید، حتماً بلافاصله به پزشک مراجعه و موازین بهداشتی را شدیداً در محل زندگی (و به‌ویژه بیمارستان‌ها) رعایت کنید.

11-تاکنون و به گفته دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران (روز هشتم بهمن 1398) هیچ موردی از این بیماری در هیچ کجای ایران مشاهده نشده است.

12-سازمان بهداشت جهانی  WHO اما بیانیه‌های هشدار شدید را صادر کرده و کرونا را در آغاز سال جدید میلادی، بیماری مرگبار توصیف کرده است.

 

پایان پیام