به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ در ادامه گفت‌وگوهای ماهنامه "بازار سرمایه" با مجموعه‌های بزرگ دارویی کشور، شرکت زاگرس ‌فارمدپارس مهمان این شماره نشریه (آبان) بود.

شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس با بیش از 30 سال سابقه تولید داروهای تخصصی در عرصه دامپزشکی یکی از معروف‌ترین برندهای معتبر در این صنعت است و با تولید حدود 30 قلم داروهای دامی دارای بیش از 60 درصد سهم بازار دامی و با تولید حدود 50 قلم داروهای طیوری حدود 20 تا 25 درصد سهم بازار را دارد و با تولید 2 قلم داروی انسانی سهم 10 درصدی این محصول را به خود اختصاص داده است و پس از پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های 5 ساله در سال 98 روند رو به رشدی و بسیار خوب را طی می‌کند. رشد فروش  شش ماهه در سال 98 موجب شده این شرکت رتبه اول شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (TPICO) را با افزایش 166 درصدی فروش کسب کند.

گفت‌وگوی دکتر محمود ابول‌زاده، مدیرعامل داروسازی زاگرس فارمدپارس با ماهنامه بازار و سرمایه در زیر آمده است.

 

 

 * یکی از خبرهای خوب درباره مجموعه زاگرس فارمدپارس بهره‌برداری از داروی استریل انسانی است.

بله، شرکت داروسازی زاگرس فارمدپارس 2 برنامه توسعه‌ای عظیم را در سال‌های اخیر در دستور کار خود داشته که یکی از آنها تولید داروهای انسانی استریل است و به بهره‌برداری کامل رسیده و محصولات آن در حال عرضه به بازار است و دیگری تولید مایعات استریل تزریقی دامی نیز توانایی تولید را دارد ولی با توجه به شرایط بازار و تغییرات رخ داده، با تاخیر و البته به‌زودی روانه بازار خواهد شد.

همچنین باتوجه به کمبود‌های پیش‌آمده و پتانسیل موجود در کشور با تلاش تیم فنی داخلی و استفاده از حداقل امکانات موجود راه‌اندازی یک خط اختصاصی تولید شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های دامپزشکی در دستور کار قرار گرفته است که روند ساختمانی و نصب تجهیزات آن به پایان رسیده و امیدواریم تا دهه مبارک فجر شاهد عرضه محصولات آن به بازار باشیم و در ادامه تا پایان سال 98 شاهد عرضه داروهای گیاهی این شرکت نیز به بازار خواهیم بود.

 

  * با توجه به وضع مطلوب مجموعه‌تان، برآورد شما از سود شرکت برای سال جاری و سال آتی چیست و چگونه محقق می‌شود؟

پیش‌بینی شرکت برای سود سال جاری، خارج شدن از زیان انباشته است و رسیدن به سود 21 درصدی حاشیه سود قبل از کسر مالیات است.

 *  بزرگترین مشکل فعلی صنعت داروسازی در چه حوزه‌ای است؟

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل تأمین مواد اولیه است که تخصیص ارز بانکی و شرایط انتقال آن حذف تأمین کنندگان و به‌ویژه تغییرات ناگهانی و دستورالعمل‌های جاری به این مشکل بیشتر دامن می‌زند از طرفی شرکت تلاش کرده است که با تأمین مواد اولیه مورد نیاز 6 ماهه  خود در مقابل این اتفاقات ایستادگی کرده و تولید را متوقف کند.

 

  * با توجه به اینکه تعدادی از مواد اولیه ساخت دارو از شرکت‌های خارجی تأمین می‌شود، نوسانات نرخ ارز چه تأثیری بر  فعالیت شرکت دارد؟

قطعا، تأثیری بسزا دارد اما با توجه به اینکه نرخ ارز حمایتی برای تأمین مواد اولیه تقریباً ثابت است درخصوص عمده خرید مواد اولیه تاکنون مشکل حادی نداشته‌ایم اما در خصوص خرید اقلام بسته‌بندی که در داخل تأمین می‌شود، تغییرات نرخ ارز قابل توجه است.

راهکار شرکت محاسبه قیمت تمام شده با هر سری تولید جدید و کنترل هزینه‌های تولید و تهیه مواد اولیه به میزان مناسب تا قبل از رسیدن شرکت به شرایط بحرانی است.

 

 * درخصوص تأمین مواد اولیه با  مشکلی مواجه  نیستید؟

طبعاً همواره مشکلات وجود دارند و در حال حاضر با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مواردی از قبیل تغییر تعرفه‌ها، تخصیص و انتقال ارز و کارمزدهای سنگین تغییر نوع ارز و چگونگی انتقال آن و در نهایت زمان‌بر بودن دوره ثبت سفارش و انتقال ارز از جمله مواردی هستند که این روند را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات را بیشتر می‌کند، اما ما هستیم تا بر مشکلات فائق آئیم و از همه آنها عبور خواهیم کرد.

 

 *  استراتژی شما در قبال سهامداران چیست؟

تفکر مدیریت شرکت ما، حفظ منافع تمامی ذی نفعان است که یکی از ذی نفعان‌مان سهامداران هستند و با ارائه به موقع و صحیح اطلاعات و کسب سود مناسب سعی بر حفظ منافع ایشان داریم.

 

   * برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارید؟

شرکت در سال 1397 از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه داشته و برنامه‌ای جدید در دستور کار نیست.

 

  * مطالباتی هم  از شرکت پخش تدبیر داروی تابان داشتید؟

بخشی از مطالبات زاگرس فارمدپارس از شرکت پخش تدبیر داروی تابان دریافت شده و با توجه به اینکه این شرکت در حال تسویه است معادل طلب از این شرکت چک و فاکتورهای باز مشتریان دریافت شده و با همکاری درون گروهی، توسط شرکت توزیع دارو پخش در حال مذاکره با مشتریان بابت وصول مطالبات هستیم.

 

*  برنامه اخذ 340 میلیارد ریال تسهیلات شرکت به کجا رسید؟

برنامه اخذ 300 میلیارد ریال تسهیلات از محل اقتصاد مقاومتی به عاملیت بانک صادرات همچنان در حال پیگیری است البته تاکنون به نتیجه مطلوب هم نرسیده است.

 

 * شرکت در حال حاضر چه میزان تخفیف می‌دهد و نسبت به سال گذشته چه میزان تغییر کرده است؟

تخفیفات شرکت نسبت به سال گذشته بیش از 95‌ درصد کاهش یافته است و جز در موارد خاص به‌علت کاهش تاریخ انقضاء به صورت محصول موردی فقط تخفیف‌های جزیی پرداخت می‌شود.

 

پایان پیام