• اشاره:
  • مهندس علیرضا برقی چند صباحی است به‌عنوان معاون مالی و پشتیبانی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین منصوب و مشغول به‌کار شده است. لیسانس حسابداری و کارشناسی مهندسی برق را در سال‌های ۸۳ و ۸۵ دریافت کرده و بعد هم در سازمان حسابرسی مشغول به‌کار شده است. او راه آزمون‌ها و امتیازبندی‌ها را در سازمان حسابرسی تا رده حسابرسی ارشد و سرپرستی به سرعت طی کرده، در سال ۹۳ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل، و از سال ۹۴ به حوزه های اجرایی ورود کرده و به‌عنوان مدیرمالی شرکت داروپخش استخدام و مشغول به‌کار شده است.

    مهندس برقی از سال ۹۶به‌عنوان عضو موظف هیئت مدیره و معاون مالی و اداری شرکت اوزان منصوب و تا همین دو ماه پیش که به تی‌پی‌کو آمد، در اوزان بود. او در تی‌پی‌کو ابتدا مدیرمالی و بودجه و اکنون به سمت معاون مالی و پشتیبانی هلدینگ منصوب و مشغول به‌کار شده است.

    اکنون گفت‌و‌گوی امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو با او را به مناسبت انتخاب و انتصاب‌اش می‌خوانید:

     

  • آقای مهندس! چهره‌ای جوان دارید و طی شدن مدارج هم نشان می‌دهد که مدیری عملگرا و کارآ هستید، از کی به گروه دارویی تامین ملحق شدید؟

- لطف دارید، خب من سال ۹۴ بود که به‌عنوان مدیرمالی به استخدام هلدینگ داروپخش درآمدم، بعد هم از حدود یک سال و نیم پیش بود که ضرورتاً و به‌ تشخیص دکتر رضوانی‌فر در شرکت اوزان مشغول به‌کار شدم و اردیبهشت ماه سال جاری با انتصاب محمدحسین ملک به معاونت پشتیبانی و تامین مالی شستا، به تی‌پی‌کو منتقل شدم و ده روزی هم هست که با جدایی دکتر علی اصغری، به‌عنوان معاون مالی و پشتیبانی تی‌پی‌کو منصوب و مشغول به‌کار شده‌ام.

 

  • از حضورتان در اوزان بگوئید، ظاهراً نوع عملیات در آن شرکت متفاوت با سایر شرکت‌های گروه است.

 - ببینید! از منظر خودم می‌توانم بگویم در مدتی که در شرکت اوزان بودم تجربیاتی ویژه کسب کردم و بی‌اغراق چیزهای جدیدی یاد گرفتم.

-  بله! البته اوزان به‌خاطر نوع فعالیت‌هایش که در سال‌های گذشته عمدتاً در مسیر تامین و فروش تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای و مصرفی بوده، با سایر شرکت‌های گروه دارویی تامین که همگی در چرخۀ تامین، تولید و توزیع دارو فعالیت دارند، تفاوت‌های نوع عملیات دارد، اما در کل، در راستای سیاست‌های ابلاغی هلدینگ فعالیت می‌کند. بعد هم سیاست شستا در قبال شرکت‌های تابعه موجب شد که حتما عضو موظف و مالی در آن مجموعه حضور پیدا کند، بنابراین من از هلدینگ به اوزان رفتم و به‌نظرم عملاً مشارکت‌ها و روابط و ارتباطات شرکت اوزان با هلدینگ و سایر شرکت‌های گروه بیشتر از قبل شد. خوشبختانه دکتر رحمدار، مدیرعامل اوزان هم بسیار همکاری کرد و در آن زمان، تفاهم‌نامه‌هایی متعدد بین اوزان و شرکت‌های گروه دارویی تامین جهت واردات مواد اولیه دارویی امضا شد و سهمی مهم از عملیات اوزان به چرخۀ بازرگانی مواد اولیه دارویی و داروهای ساخته شده معطوف شد.

 

  • خب برگردیم به تی‌پی‌کو، آیا احساسی ویژه از حضورتان در این مجموعه بزرگ دارید؟

- من تجربه حضور در هلدینگ داروپخش را داشته‌ام، داروپخش خودش شرکت‌های بزرگی در زیرمجموعه دارد، طبیعتاً وقتی پیشنهاد همکاری در هلدینگ تی‌پی‌کو داده شد، به‌دلیل کار و سابقه اجرایی قبلی در ستاد، نگرانی نداشتم و می‌دانستم به امید خدا و کمک همکاران در هلدینگ، از عهده کار برمی‌آیم. دیدگاه‌ها به تی‌پی‌کو هم بسیار مثبت است و طبیعتاً با کمال افتخار پذیرفتم.

 

  • برخی معتقدند که مدیران مالی آن‌چنان که باید و شاید، چهره‌هایی محبوب مانند سایر مدیران نیستند! درست است!؟

- تاحدودی بله قبول دارم! مدیران مالی در سازمان‌ها و هلدینگ‌ها و شرکت‌ها ممکن است مدیرانی محبوب نباشند؛ چون مدیران مالی، عهده‌دار وظیفه نظام کنترلی هستند و باید با ضوابط و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، همه چیز را مطابقت داده و اجرا کنند. گاهی اوقات همکاران از مدیران مالی انتظار دارند که در برخی موارد، انعطاف‌هایی تعریف نشده نشان داده شود! بعضی هم می‌گویند اتفاق خاصی نمی‌افتد! اما این امر، خلاف آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و ضوابط است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد. این‌جاست که آن نقش ترمزگونۀ مدیر مالی، بد تعبیر می‌شود و به مذاق برخی خوش نمی‌آید و ...!

 

  • حالا واقعاً خط قرمز شما کجاست؟ 

- بی‌تعارف همین آئین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و همه آن ضوابطی که مراجع بالادستی تنظیم و ابلاغ کرده اند. من معتقدم یک مدیر مالی خوب، نباید مسائل شخصی را با کار قاطی کند.

- یک روز در همین تی‌پی‌کو، یکی از همکاران توصیه‌ای خوب به من کرد، او گفت: مدیر و معاون مالی، امین مدیرعامل هستند و باید به گونه‌ای عمل کنند که مشکلات قانونی، بخشنامه‌ای، دستورالعملی و سیاست‌گذاری در شرکت به‌وجود نیاید. من شخصاً بسیار به این گفته اعتقاد دارم و به‌نظرم مدیران مالی درخصوص تبیین اثرات مالی هر تصمیم مدیریتی، به مدیریت ارشد شرکت، نقشی مهم ایفا می‌کنند.

 

  • سرعت ارتقای درون سازمانی شما هم بالا بود، از مدیر مالی و بودجه به معاون مالی و پشتیبانی شرکت در یک بازه زمانی کوتاه، گویا نکته‌ای در این موضوع نهفته است!

- شاید بهتر باشد مدیران بالاتر در این مورد توضیح بدهند، به‌هرحال دکتر اصغری (معاون مالی قبلی) از مجموعه ما جدا شدند، با عنایت به نزدیکی تاریخ مجمع عمومی سالیانه تی‌پی‌کو شاید بهتر بوده سیستم تصمیمی بگیرد که با کمترین ارتعاش، نقل و انتقالی صورت گیرد و به اصطلاح، مجموعه روی همان ریل و مسیری که از قبل داشت، پیش برود. با لطف و اعتماد دکتر فرهت، مدیرعامل محترم، و هماهنگی و همکاری شستا، موضوع مطرح شد و من هم ضمن تشکر از اعتماد مجموعه، این مسئولیت را پذیرفتم، زیرا به کیان تی‌پی‌کو عرق و علاقه دارم؛ و امیدوارم به کمک همکاران در هلدینگ و شرکت‌های مجموعه، وظیفه و انتظاری که از من وجود دارد، به نحو احسن به سرانجام برسانم.

 

  • شاید جایش باشد تا درباره سیاست ارتقا از درون و جوان‌گرایی در مجموعه شستا از شما بپرسم؟

- بله موافقم؛ به‌هرحال دمیدن روح جوانی در مدیریت کلان کشور و جوان‌گرایی اثراتی مثبت در پی داشته است، و آن طراوت و چابکی را الان به‌عینه در مجموعه شستا و تی‌پی‌کو لمس می‌کنیم، انرژی بیشتری در نوآوری و ایجاد فرآیندهای جدید و نحوه پیگیری موضوعات پدید آمده و این تحولات مثبت، به افزایش همکاری‌ها و تناسب فکری متقابل بین بخش‌های مختلف در برنامه‌ریزی مسائل انجامیده است. همین حالا خودتان می‌بینید که میانگین سنی مدیران ارشد شستا به‌صورتی محسوس پایین آمده و این یک اتفاق مثبت است، معاونان هلدینگ در حدود ۴۰ سال سن دارند و شک نکنید که از این آرایش تخصص و تعهد و چابکی، نتایجی بهتر به‌دست می‌آید.

 

  • حالا که معاون شده‌اید، آیا نقدی هم به گذشته هلدینگ دارید؟

- به‌هرحال تی‌پی‌کو در سالیان گذشته فرازها و فرودهایی داشته و همکاران هم تلاش خودشان را کرده‌اند، اما من می‌خواهم بگویم که نگاه مدیریتی فعلی، گذشته‌نگر نیست و همه ما به آینده نگاه می‌کنیم و در ادامه این مسیر باید با تلاش و انرژی مضاعف به بهبود فرآیندهای گذشته و بازبینی برخی از آن‌ها در جهت کاهش برخی موازی‌کاری‌ها همت کنیم.

- درباره خودم هم بگویم که اتفاقاً قبل از آمدن به این مجموعۀ بزرگ، پیشنهادهای همکاری از دیگر صنایع داشتم که قبول نکردم، زیرا صنعت دارو را در یک نگاهی کلی و به‌نسبت برخی صنایع دیگر، به‌صورت نسبی صنعتی شفاف می‌شناسم؛ و گروه دارویی تامین (تی‌پی‌کو) را هم یکی از شفاف‌ترین مجموعه‌های دارویی در کشور، و در مقایسه با سایر صنایع و هلدینگ‌ها می‌دانم.

 

  • اکنون وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه تی‌پی‌کو چگونه است؟

- شرکت‌های زیرمجموعه در سال ۹۷ وضعیت و عملکردی خوب و قابل قبول داشته‌اند و گزارش برگزاری مجامع، این عملکردها را نسبت به عملکرد سایر شرکت‌ها و هلدینگ‌ها شاخص کرده است؛ مثلاً در قیاس با شرکت‌های خارج از گروه و متوسط صنعت، بهبود عملکرد شرکت‌های زیرمجموعۀ تی‌پی‌کو کاملا مشهود است، در بیشتر شاخص‌ها، رشد ما بالاتر از بقیه بوده و عملکردی بهتر داشته‌ایم.

- عملکرد شرکت‌های گروه دارویی تامین در سه ماهه اول سال ۹۸ که برخی از آن‌ها در بورس هم منتشر شد، این نوید را داده که امسال بهتر از سال قبل عمل کرده و رشدی بیشتر را هم پیش رو داریم.

 

  • آیا این نتایج از نوعی سیاست‌گذاری ویژه برمی‌آید یا ...؟

- بله قطعاً نتیجه سیاست‌گذاری است. سیاست‌گذاری‌های هلدینگ در زمینه‌های توسعه و مطالعات بازار محصولات، مدیریت بهتر جریان‌های مالی، ارتباط بین شرکت‌های پخش و تولیدکنندگان و شرکت‌های مواد اولیه و ... که از قبل توسط همکارانم برنامه‌ریزی شده، کمافی سابق ادامه دارد و کم‌کم نتیجه آن‌ را می‌بینیم؛ نتایجی که در کلان ساختار مالی شرکت‌ها اثربخش بوده و نتایج مالی بهتری را رقم زده است. امسال خودتان دیدید که هیئت مدیره محترم تی‌پی‌کو ارقامی قابل قبول را جهت افزایش سرمایه شرکت‌های گروه در نظر گرفتند و ما امیدواریم بتوانیم برای رشد بهتر شرکت‌های زیرمجموعه، این منابع را تبدیل به منابع پربازده کنیم.

 

  • به نقش‌آفرینی "هلدینگ" در سامان‌دهی به شرکت‌های گروه اعتقاد دارید؟

- بی‌تعارف بگویم؛ هلدینگ تی‌پی‌کو، یک نمونه کم نظیر جهانی است که یک زنجیره تامین کامل دارو از تحقیق و توسعه، تولید مواد اولیه، تولید محصول نهایی، انجام امور بازرگانی، توزیع دارو و داروخانه‌داری را در دل خود جای داده است و فرصتی ناب برای شرکت‌های این گروه فراهم کرده که همدیگر را در هر حلقه از فرآیندهای اطمینان‌بخش پوشش دهند. نقش هلدینگ نقشی کلیدی در این زنجیره است و با بی‌تفاوتی هلدینگ، قطعاً ارتباطات حلقه‌ها دچار خسران خواهد شد، اساساً اگر نقش‌دهندگی هلدینگ نباشد، تامین نیازهای طرفین ناهمگون می‌شود و این زنجیره، گسسته خواهد شد. پس نقش هلدینگ بسیار کلیدی است؛ هم از بعد عملیاتی و هم از بعد مالی. مدیران ارشد تی‌پی‌کو با درک این حساسیت‌ها کارشان را پیش می‌برند و همواره با ایده‌های تازه خود، قدرت سازندگی و حرکت را افزایش می‌دهند.

 

  • نگاه مجموعه بالادستی چی؟ آیا نگاه آن‌ها هم مثل نگاه شما مثبت است؟

- ما زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی هستیم و توانسته‌ایم به‌رغم مشکلات موجود، نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور را بدون این‌که نقدینگی سازمان را درگیر کند، برطرف کنیم؛ با شستا هم همکاری کامل در زمینه اجرای سیاست‌ها وجود دارد و احساس می‌کنم که در کلیت، مجموعه بالادستی هم از عملکرد ما رضایت کامل دارد.

 

  • و در پایان درباره مطالبات شرکت های گروه از شرکت پخش رسا، آیا نتیجه‌ای حاصل شده است؟

- بله؛ همکاران حقوقی ما، هم در شستا و هم در هلدینگ به‌صورتی جدی پیگیر تعیین تکلیف این موضوع هستند و خبرهایی خوب هم از به‌نتیجه رسیدن این پیگیری‌ها داریم که امیدوارم با کسب نتیجه قطعی در آینده نزدیک، همه در جریان قرار گیرند.

پایان پیام