به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ برنامه تلویزیونی "نگاه یک" هجدهم اسفندماه ۱۳۹۷ میزبان دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و در خصوص وضعیت دارو از جهات مختلف حرف‌هایی مهم زد. او گفت: در سال‌های اول انقلاب حدود ۲۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل و آن هم توسط شرکت‌های چند ملتی تولید می‌شد، اما امروز بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز، در داخل تولید می‌شود. البته این به معنی عدم وابستگی به واردات برای تامین مواد اولیه نیست؛ برای ۹۷ درصد داروهای تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار و برای ۳ درصد داروی وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار هزینه می‌کنیم.

دکتر نمکی درباره داروهای تولید داخلی گفت: در سازمان غذا و دارو ابلاغ کرده‌ام که هر دارویی که در داخل کشور تولید می‌شود اجازه واردات نخواهد داشت و هر داروی تولید داخل که مشکلی داشته باشد با قاطعیت با تولیدکننده‌، برخورد و جریمه‌اش خواهیم کرد.

دکتر نمکی در پاسخ به سوال استفاده شخصی از داروی خارجی هم، این‌طور پاسخ داد: من هیچ‌وقت برای خودم هیچ قرص خارجی تهیه نکرده‌ام چون اعتقاد دارم که صنعت داروسازی ایران یکی از پیشرفته‌ترین صنایع منطقه است.

وزیر بهداشت در خاتمه افزود: اشکال کار در حوزه دارو، فساد غیرمتعارفی است که در برخی از بخش‌های این حوزه شکل گرفته است چون داروهای وارداتی حاشیه سود بیشتری دارد و هزینه‌های بازاریابی و تحقیق و توسعه آن توسط شرکت خارجی تولید کننده، پرداخت شده است.

پایان پیام