به گزارش امور رسانه ای تی پی کو؛ چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما روز دوم مهرماه ۱۳۹۷در مصلی امام خمینی تهران با حضور مقام‌های کشوری، سفرای خارجی، بزرگان، مدیران و روسای صنایع داروسازی شرکت های داخلی و خارجی گشایش یافت و تا چهارم مهر ماه ادامه داشت.

روز اول:

به دروغ می‌گویند که دارو را تحریم نکرده‌اند، بعضی از کشورها که در ۵۰ سال گذشته همکار و پشتیبان ما بوده‌اند، الان می‌گویند دیگر حتی یک گرم مواد اولیه به شما نمی‌دهیم! با تمام رفتارهای ناجوانمردانه استکبار، به مردم نوید می‌دهم آن‌قدر در زمینه دارو توانا هستیم که بر مشکلات غلبه کنیم، ما ۹۷ درصد داروی‌مان را خودمان تولید می‌کنیم.

  • سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:

از رسانه‌های سلامت‌محور به‌ویژه مجازی حمایت می کنیم؛ در دنیای آینده، تولید محتوا از این طریق صورت خواهد پذیرفت.

  • دکتر اصغری رئیس سازمان غذا و دارو:

در این شرایط انتظار دارم از هلدینگ‌های بزرگ مثل برکت، تی‌پی‌کو و ... که کمک کرده و مواد اولیه را وارد کنند و دستگیر صنعت دارو در ادامه بحث تحریم باشند. مشکل اصلی صنعت دارو کمبود نقدینگی است، ۳۵۰۰ میلیارد تومان میزان مطالبات سررسید شده است؛ از مجلس و دست اندرکاران دولت می­خواهم که کمک کنند نقدینگی امروز (و نه حتی فردا) به‌دست صنایع دارویی ما برسد، خواهش می­کنم امروز این قدم را بردارید، فردا دیر است.

 

  • دکتر پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

 امروز آمریکا به نام دموکراسی، با همه مردم ما وارد برخورد شده است، ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، این وظیفه همه است، همه ما، همه مردم.

جلسات روز اول:

● دکتر محمد رضوانی‌فر در غرفه VIP تی‌پی‌کو پذیرای محمدکریم تره‌‌کی (شرکت خالد برادران افغانستان) بود و با وی مذاکره‌ای مثبت داشت؛ این دیدارها به دلیل حضور مستمر و ثمربخش مدیرعامل تا پایان آخرین روز نمایشگاه ادامه داشت.

● دکتر نادری علیزاده مدیرعامل شرکت داروسازی فارابی با صادرکنندگان دارو به عراق نشستی برگزار کرده، جوانب مختلف صادرات را بررسی کردند.

● برگزاری چند جلسه شیمی دارویی داروپخش با طرف‌های خارجی در جهت هموار کردن راه‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز و تبادلات دارویی از جلسات قابل ذکر روز اول بود.

● مذاکره و تفاهم‌ مدیران شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نمایندگان شرکت ICH در غرفه آنتی بیوتیک سازی روی داد.

بازدیدهای دانشجویی:

● جمعی از دانشجویان رشته داروسازی با توضیحات دکتر علی‌رضا رضوی‌زند معاونت توسعه و تحقیق تی‌پی‌کو، با حلقه‌های مهم داروسازی و شرکت‌های گروه دارویی تامین آشنا شدند.

روز دوم:

● نماینده‌ای از کشور آذربایجان (باکو) مهمان مدیرعامل داروسازی اکسیر مهندس کردی بود و راجع به کیفیت و نحوه صادرات دارویی، مذاکراتی صورت پذیرفت.

● کارگاه تخصصی تی‌پی‌کو در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما با عنوان "روش‌های نوین تامین مالی در صنعت دارو" و در سالن شماره ۵ برگزار شد.

● دکتر رضوانی‌فر گفت:

ما فقط از ۵ درصد توان بازار سرمایه در صنعت دارو استفاده کرده‌ایم، در حالی که در دنیا این عدد ۷۰ درصد است. او به هزینه‌های مالی صنعت که به ۱۳ درصد از فروش رسیده است، نقد وارد کرد و گفت؛ کمتر از یک درصدش هزینه تحقیق و توسعه می‌شود!

دکتر رضوانی‌فر افزود: شگفتا که این صنعت به ازای هر یک واحد سود، ۲ واحد به بانک‌ها پرداخت می‌کند! راستش دیگر این صنعت، توان دریافت وام جدید ندارد و باید به دنبال روش‌هایی نوین برای تامین مالی اداره شرکت‌ها و صنایع وابسته بود ...

● مهندس آقارضی (مدیرعامل شرکت رودل و شرکا) سخنران دیگر پنل:

اهداف صادراتی، الزاما نباید کشورهای همسایه باشند، ما باید ظرفیت این کشورها را برای تامین مالی و جذب سرمایه‌های خارجی هم در نظر بگیریم.

● دکتر افضلی (شریک ارشد بانکداری سرمایه گذاری مدیریت سرمایه کیان) دیگر سخنران روز دوم:

دوره وصول بلندمدت مطالبات بالای شرکت‌های دارویی، کیفیت فروش این شرکت‌ها را دچار افت کرده، همه و حتی مردم در فشار هستند.

● دکتر خواجه نصیر (مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن) یکی دیگر از سخنرانان پنل:

"صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه" این راه‌حل تامین مالی پروژه‌های دارویی است که استفاده از این صندوق‌ها در دنیا هم مرسوم است. باید به سمت استفاده از این صندوق‌ها رفت.

● اکبر محمدلو (مشاور ارشد شرکت تامین سرمایه تمدن) آخرین سخنران پنل:

یکی از راهکارهای نجات از بن­بست­های فعلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حوزه سلامت است. راهکارهای پیشرفته تامین مالی در صنعت دارو وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، کوچک شدن بازار دارویی مشابه سال ۹۲ در سال ۹۷ نیز تجربه شود.

 

- یادبود شهدا

● مهندس مرتضی لطفی مدیرعامل شستا با نهایت علاقه در غرفه یادواره شهدا حضور یافت و مطلبی را در ثنای دوست قلمی کرد.

● افسران و نظامیان از نمایشگاه و غرفه یادواره شهدا در ایران‌فارما دیدن کردند.

TPICO میزبان غرفه «قهرمانان ملی» ایثارگران و شهدای صنعت داروسازی کشور بود.

مذاکرات روز دوم:

●پارس دارو:

مذاکره با نمایندگان شرکت‌های فرمنیخ (سوئیس)، جی.آر.اس (آلمان)، اپتیموس و دی.کی.فارما (از هند) و شرکت‌هایی از چین بخشی مهم از مذاکرات بود.

● شاهوار مدیر صادرات شرکت زهراوی:

زهراوی امسال در دو مناقصه سوریه برنده شده است. ما اولین شرکت ایرانی ثبت رسمی شده در سوریه هستیم و امسال هم ثبت مجدد کردیم.

● مهندس علیپور مدیرعامل تماد:

برنامه صادرات در سال ۹۶، ۶.۸ میلیون دلار بود و امسال به ۸ میلیون دلار خواهد رسید.

● مهندس محسن کردی مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر با معاونت غذا و داروی استان مرکزی در راستای افزایش سهم فروش محصولات این شرکت در استان مرکزی مذاکره‌ای مفید داشت.

● مذاكرات مدیرعامل شركت داروسازی كاسپين تامين، دکتر وهاب‌زاده با نمایندگان یک شركت لبنانی در ايران جهت صادرات محصولات این شرکت انجام شد.

● مهندس لطفی، مدیرعامل شستا به نمایشگاه آمد و گفت:

برای تامین مواد اولیه برخی داروها حتی به دنبال چارتر کردن هواپیما هستیم تا مردم آسیب کمتری ببینند.

● مایکل نماینده شرکت چینی که یکی از تامین کنندگان مواد اولیه دارویی است در غرفه تماد حضور یافت و مذاکراتی با مدیرعامل داشت.

● سفیر پرتغال:

چیزی که در این نمایشگاه ایران‌فارما دیدم، زنجیره صنعت داروسازی ایران در همه حوزه‌ها بود که کامل است.

● رضا عباس‌خان، مدیر بازرگانی شهیدقاضی:

 علاوه بر سایر مذاکرات با افراد مهم تامین مواد اولیه برای شرکت شهیدقاضی، با مایکل نماینده شرکت چینی گفت‌وگوهای موثری داشتیم.

● رضا آب‌نیکی، کارشناس ابوریحان:

ایران‌فارما برای مجموعه ما، پلی جهت توسعه بازارهای صادراتی جدید است و ما با سودان به تفاهماتی رسیدیم و در حال حاضر به یازده کشور داروهای خود را صادر می‌کنیم.

در ماه‌های اخیر توانسته‌ایم با ثبت چهار قلم از محصولات خود به بازار دارویی و صادرات کشور گرجستان ورود کنیم. اولین محموله صادراتی‌مان به گرجستان به زودی ارسال خواهد شد.

روز سوم

● با استقبال رسمی، دکتر بندپی برای مراسم اختتامیه وارد شبستان شدند و بلافاصله از تعدادی از غرفه‌های تی‌پی‌کو بازدید کردند.

● نادری علیزاده مدیر عامل شرکت داروسازی فارابی:

رشدی ۴۳ درصدی در فروش در نیمه نخست امسال داشته‌ایم. به سود خالص هم می‌رسیم.

مراسم اختتامیه ایران‌فارما

  ● دبیر نمایشگاه ایران فارما:

پنجمین دوره این رویداد مهم دارویی، سال آینده در همین مکان و تاریخ برگزار خواهد شد؛ بیش از سی هزار نفر بازدیدکننده تخصصی، ده هزار عنوان خبری ، ۵۲ کارگاه تخصصی، فروش ۳ برابری کتاب‌ دارویی و رشدی ۱۲ درصدی و ... را تجربه کردیم.

● دکتر هاشمی نماینده مجلس نمایشگاه ایران‌فارما را موجب اقتدار صنعت داروی کشور خواند. این صنعت نتیجه انقلاب است.

 دکتر محسنی بندپی:

● آحاد جامعه از ارکان نظام سلامت برخوردار بوده‌اند؛ و دستاوردهای حوزه سلامت از نتایج درخشان انقلاب است. با این حال، ما نیاز به توسعه در خطوط GMP داریم.

به طور متوسط ۱۰ درصد GDP دنیا در حوزه سلامت خرج شده است که در کشور ما با این عدد فاصله داریم اما با سیاست‌های دولت به سرعت به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم.

 سهم حوزه تحقیق و توسعه در مخارج حوزه سلامت و دارو کم است و باید سهم حدود یک درصدی را افزایش دهیم.

* دکتر رضوانی‌فر در گفت‌و‌گو با سالم خبر:

اگر بخش خصوصی با جذب نیروهای متخصص‌تر، کارآمدتر و قابل‌تر عمل می‌کند، نباید نگران حضور بخش های دولتی و شبه دولتی در بازار باشد.

●دکتر ابول زاده مدیرعامل:

مذاکرت ثمربخشی با شرکای چینی داشتیم و همچنین با تامین ماده اولیه محصول نیکلوزوماید از داخل کشور تمام نیازها مرتفع خواهد شد.

● کردی مدیرعامل داروسازی اکسیر:

امسال در نیمه نخست، قریب به ۵۰ درصد افزایش فروش داشتیم. دپوی مطمئنی از مواد اولیه داریم.

به حدود ۲۰ کشور صادرات داریم.

● سیفی مدیرعامل ابوریحان:

تا آخر سال حدود ۱۵ قلم داروی جدید را عرضه می‌کنیم. به درخواست انجمن تالاسمی داروی دفراسیروکس را در ایران توزیع خواهیم کرد.

  • دکتر رحیمی، معاونت سرمایه انسانی و ارتباطات تی‌پی‌کو:

بخشی عمده‌ از مذاکرات فشرده نمایشگاهی هدفمند بود و تصمیمات آن در روزهای آتی عملیاتی خواهد شد.

● یادواره شهدا:

عنایت ویژه دکتر محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مقام ارجمند شهدای صنعت داروسازی کشور، ایشان یادداشتی در پاس­داشت شهدای صنعت داروسازی کشور نوشت.

● دکتر صالح رحیمی معاونت سرمایه انسانی و ارتباطات تی‌پی‌کو:

پروتکل‌های ما از سه ماه قبل از آغاز نمایشگاه تنظیم شد و با نظرات مدیرعامل محترم، نحوه و شکل حضور شرکت‌های گروه در ایران‌فارما نهایی شد.

۲۴ شرکت ما بعلاوه هلدینگ داروپخش در دو جزیره در مدخل اصلی شبستان جانمایی شدند و با آماری که از مراجعان و بازدیدکنندگان نمایشگاه در چتر تی‌پی‌کو داشتیم، پربازدیدکنتده‌ترین غرفه نمایشگاهی امسال بودیم.

نکته اصلی بازدیدهای تخصصی و قرارهای کاری بود، به دلیل حضور مدیران عامل در غرفه‌های خود، امسال یکی از پربازده‌ترین دوره‌های نمایشگاه را سپری کردیم.

علاوه بر آن در هر سه روز برگزاری، صبح و عصر ما تورهای دانشجویی داشتیم که با علاقه از غرفه‌های شرکت‌های ما بازدید کردند و با سیکل فعالیت‌های آنان آشنا شدند.

 ۴۰۰جلسه داخلی با مشتریان، تامین کنندگان و ... داشتیم و قرارهای با مشتریان و تامین کنندگان خارجی نیز حدود ۱۵۰ جلسه بود.

حدود ۷۰ تن کارشناس غرفه‌دار ما بعلاوه حضور دائمی مدیران‌عامل، نتایج این دوره نمایشگاه ایرا‌ن‌فارما را برای مجموعه گروه دارویی تامین مثبت کرده و غالبا از این دوره رضایت داشتند.

ضمنا ما امسال به‌شکل اختصاصی و هدفمند یکی از بهترین مسترکلاس‌ها را درباره مهم‌ترین مبحث روز (تامین مالی شرکت‌های دارویی) برگزار کردیم که بسیار هم پررونق بود.

از دلائل حضور مجموعه تی‌پی‌کو در نمایشگاه طبعا یکی هم توسعه و گسترش شبکه ارتباطی و تجاری با مشتریان و سایر طرف‌های تجاری است. اما ما روی برند تی‌پی‌کو هم کارهایی را صورت دادیم و این تازه آغاز کار ماست. بخش عمده‌ای از مذاکرات فشرده نمایشگاهی هدفمند بود و تصمیمات آن در روزهای آتی عملیاتی خواهد شد.

پایان پیام