به گزارش امور رسانه ای تی پی کو؛ بیست و دوم شهریورماه ١٣٩٧دکتر انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شرکت داروسازی فارابی در اصفهان بازدید کرد.

دکتر بندپی که به «پدر سلامت ایران» اشتهار دارد، با همراهی هیاتی از وزارت رفاه وارد فارابی شده و بلافاصله بازدید از خطوط تولید را آغاز کردند؛ بازدید از مجموعه بزرگ فارابی و خطوط تولید این شرکت مهم داروسازی کشور و در جریان قرار گرفتن از مشکلات در دستور کار دکتر بندپی بود.

در خلال بازدیدها، دکتر رضوانی‌فر و دکتر نادری شرحی کامل از فعالیت‌ها، دستاوردها و مشکلات فارابی (به‌ویژه در یک‌سال اخیر) به دکتر بندپی ارائه دادند و گفته شد که فارابی به دلیل مسئولیت نشناسی یکی از شرکت‌های دارویی که دختر وزیر سابق صنعت و معدن به‌وجود آورده، از روزهای اوجش فاصله گرفته، و اما در چند ماه اخیر با ثباتی بیشتر در تلاش است تا با قدرت سابق به صحنه اصلی حوزه تولید دارو باز گردد. گزارش جامع دکتر نادری از فعالیت‌های سه ماهه اخیر و قیاس با بازه زمانی سال گذشته، علائم رشد و خروج از بحران را نشان می‌داد که مورد توجه دکتر بندپی و تیم همراه قرار گرفت.

دکتر محسنی بندپی با استماع گزارشات دکتر رضوانی‌فر ‌و دکتر نادری از سیر تغییرات و برنامه‌های اجرا شده در فارابی، از روندها اظهار رضایت کرد. تقديم لباس مقدس كارگران سفيدپوش شركت داروسازی فارابی به مقام عالی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به عنوان يادبود و نماد كار و فعالیت‌های انسان دوستانه در صنعت داروسازی بخش بعدی برنامه‌ها بود که ایشان بسیار از این رویداد استقبال کرد.

در نشست پایانی نیز، دكتر محسنی بندپی در دفتر يادبود شركت داروسازی فارابی یادبودی نوشت و سپس با بدرقه رسمی مدیرعامل و سایر همکاران فارابی این سفر به پایان رسید.

فرازهایی از صحبت‌های گفته شده در خلال بازدید از فارابی

دكتر محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت:

در ارائه خدمات سلامت و بازگشت دوباره بيماران به چرخه اوليه زندگی، تامين دارو نقشی بسيار مهم دارد و توليد و تامين دارو از مشاغل استراتژیک كشور است. شركت داروسازی فارابی از جمله مدرنترين واحدهای داروسازی كشور است كه توانسته اين نقش را به خوبی ايفا کند و توليدات اين شركت كه از استانداردهای لازم برخوردار است و این شیوه کار، نقشی بسزا در اقتصاد مقاومتی دارد.

دكتر نادری عليزاده مديرعامل شركت داروسازی فارابی نیز گفت:

با درايت و حمايت‌های همه جانبه دكتر رضوانی‌فر نه تنها بحران ويرانگر سال گذشته مرتفع شده که در سال جاری درهای امید برای این شركت باز شده و در كوتاه مدت وضعيت شركت بهبود يافته و شركت فارابي در مسير و جايگاه واقعی خويش قرار گرفته و به سمت سودآوری پیش می‌رود. البته كمبود نقدينگی، مهمترين مشكل صنعت داروسازی در کشور است و با توجه به حساسيت و اهميت توليد و تامين داروهای مورد نياز، خواستار حمايت نهادهای تصميم‌گير در اين زمينه جهت رفع مشكل مذكور هستیم.

دكتر رضواني‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تی پی کو) هم گفت:

نقش توليدات داروسازی فارابی در عرصه سلامت بسيار ارزشمند است و ما اطمینان پیدا کرده‌ایم که اين شركت به‌سرعت در مسیر و موقعيت واقعی خويش قرار گرفته و به‌زودی همان فارابی همیشگی خواهد شد.

دکتر محسنی بندپی در ادامه با خبرگزاری ایرنا گفت‌و‌گو کرد؛ او گفت:

هدف دولت، صیانت از واحدهای تولیدی در حال کار است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان بازدید از شرکت داروسازی فارابی اصفهان افزود:

شرکت‌های داروسازی خواهان افزایش سرمایه در گردش هستند تا مشکلات‌شان حل شود.

به گفته وی در صورت افزایش سرمایه در گردش شرکت‌های داروسازی علاوه بر حل مشکلات‌شان، به ارتقای کیفیت محصولات‌شان منجر می‌شود.

محسنی بندپی با اشاره به این که امکان افزایش تعرفه و تجدید نظر برای آن در حوزه دارو بسیار کم است، تصریح کرد:

به همین دلیل برخی از شرکت‌های داروسازی دچار ضرر و زیان مالی شدند اما با این وجود به دلیل برنامه‌ریزی‌های خوب، شاهد توسعه این شرکت‌ها در کشور بوده‌ایم.

وی با بیان این که تامین دارو و حفظ کیفیت آن یکی از مسایل راهبردی در نظام ارایه خدمات سلامت است، گفت: کیفیت و استاندارد محصولات داروسازی باید بالا باشد تا بتوان اعتماد عمومی را نسبت به آن جذب کرد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که دشمن در حوزه رسانه‌ای تلاش می‌کند تولیدات ایرانی را فاقد کیفیت معرفی کند، افزود: عده ای خواسته یا ناخواسته داخل کشور به این موضوع دامن می‌زنند در حالی که این مسایل نباید در جامعه پمپاژ شود.

محسنی بندپی کیفیت محصولات و شرایط مجموعه داروسازی فارابی را مطلوب خواند و گفت: ۶۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی در این شرکت (فارابی) تولید می‌شود.

وی با اشاره به زیان ۶۸۰ میلیارد ریالی این شرکت در سال گذشته، اضافه کرد:

مدیران این مجموعه می‌توانستند با برخی صرفه جویی‌ها و بی دقتی‌ها کیفیت را فدا کنند، ولی این کار را به خاطر حفظ اعتماد مردم و استانداردها و حساسیت دارو انجام ندادند.

وی برای رفع مشکلات این شرکت داروسازی قول‌هایی مساعد داد.

شایان ذکرست شرکت داروسازی فارابی از سال ۱۳۷۱ بهره برداری شده و تولیدات آن بیشتر شامل داروهای آنتی بیوتیک خوراکی، داروهای غیر خوراکی و مکمل‌هاست و ظرفیت تولیدی این شرکت ۴۵ میلیون سوسپانسیون، ۲۰۰ میلیون کپسول و ۴۶۰ میلیون قرص در هر سال است.

پایان پیام