به گزارش امور رسانه ای تی پی کو؛ متن این نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

 

موضوع : مطالبات معوقه شرکتهای تامین کننده دارو از مراکز دولتی

با سلام و صلوات بر محمّد (ص) و آل محمّد (ص)؛

احتراماً، همانگونه که استحضار دارید، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با توسعه صنعت داروسازی کشور و خود اتکائی، هم اکنون معادل 7/99 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل قابل تولید و عرضه بوده که به عنوان یکی از مصادیق افتخارات ملی و غنای صنعت دارو در عرصه بین المللی محسوب میگردد. متأسفانه اجرای طرح تحول سلامت، علیرغم نقاط مثبت و افزایش رضایتمندی در بین مراجعین به مراکز درمانی، بدلیل نبود تحلیل واقعی در افزایش هزینه‌‌‌های دارویی بیمه شدگان و تأمین نشدن این هزینه ها توسط سازمانهای بیمه‌گر به چالشی عمده برای شرکتهای داروسازی کشور مبدل شده است و اخیراً پایداری زنجیره تأمین دارویی کشور که مبتنی بر استمرار تولید و توزیع در راستای ارائه خدمات شایان به عموم جامعه بیماران کشور است و تاکنون با تلاش مجدانه و فعالیت دلسوزانه تلاش گران حوزه صنعت دارو در اقتصاد ملی تداوم داشته است، به دلیل تنگناها و مضایق مالی و عدم وصول مطالبات سررسید شده خود از مشتریان عمدتاً دولتی خصوصاً دانشگاههای علوم پزشکی با اخلال بی‌سابقه‌ای روبرو گردیده است. پیگیریها و برگزاری جلسات مکرر با مسئولین سازمانهای بیمه‌گر نیز تاکنون به نتیجه مثبتی منجر نشده و پاسخ همه آنان به عدم تأمین بودجه مورد نیاز برای پوشش هزینه های دارویی ختم می‌شود.

مع‌الوصف به استحضار میرساند که تا پایان مرداد ماه سال جاری صنعت دارو با بیش از 4000 میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده از سوی مشتریان خود به ویژه مراکز دولتی و ارگانها روبرو بوده که 75% آن مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی است. با عنایت به اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات توزیع کنندگان خصوصاً مطالبات نزد وزارت بهداشت و درمان موجبات تأخیر در تأمین نقدینگی شرکتهای داروسازی را ایجاد و بحران تولید و تأمین داروی مورد نیاز کشور را به همراه خواهد داشت، استدعا دارد دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد تا مطالبات سررسید شده و معوقه شرکتهای وابسته به زنجیره تأمین دارو که وظیفه تولید و توزیع کل نیاز دارویی کشور را به عهده دارند مورد رسیدگی و با قید فوریت اقدام بایسته در این زمینه مبذول فرمایند.

در پایان اینجانبان مدیران هلدینگها و شرکتهای سرمایه گذاری بزرگ دارویی کشور در بخش های خصوصی و غیرخصوصی که قریب دو سوم تولید این کالای مهم و حیاتی را در کشور به عهده داریم، ضمن اعلام شرایط هشدار، به آگاهی آن مقام محترم می‌رسانیم که به دلیل مشکلات نقدینگی ذخایر مواد اولیه و داروهای ساخته شده در مورد تعداد زیادی از اقلام حیاتی و بیمارستانی به سرعت در حال کاهش بوده و چنانچه راهکار عاجلی اندیشیده و اجرا نگردد، بیم آن میرود ظرف ماههای آتی در سال 96 شاهد کمبودهای گسترده داروئی و بروز نارضایتی عمومی در بین بیماران کشور باشیم. تسریع در صدور اوامر راهگشا، موجب مزید امتنان خواهد بود.

 

 

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری البرز؛ دکتر رضوانی فر

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شفادارو؛ دکتر منصور سمیعی

مدیرعامل هلدینگ تهران شیمی؛ سعید سعیدی نژاد

مدیرعامل شرکت توسعه کوثر امین؛ محمود بانکی

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن؛ دکتر محمد صادق مهدوی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین؛ دکتر محمد رضا شانه ساز

         

رونوشت : (جهت استحضار)

جناب آقای دکتر بروجردی رییس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر نوبخت رییس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر شیبانی رییس محترم هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران

پایان پیام