سازمان مدیریت صنعتی طی مراسمی، برترین های حاشیه سود صنعت را معرفی کرد؛ حاشیه سود صنعت داروی ایران در بین 31 گروه صنعتی مختلف، به رتبه سوم دست یافت.

رتبه های دوم به محصولات کانی غیرقلزی (به جز سیمان) با 27 درصد و رتبه اول نیز به انرژی با 43 درصد اختصاص یافت.

شایان ذکرست که شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین  TPICO در رتبه بندی گروه دارویی، به رتبه نخست دست یافت و چهار شرکت تابعه این گروه نیز در فهرست هشت شرکت ابتدایی قرار گرفتند.

***

محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سه برابر شدن صادرات دارو پس از برجام، گفت استه: صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از حدود بیست میلیون دلار در سال 1392 به شصت میلیون دلار در سال 1395 افزایش یافته که می توان گفت حاصل توافقات برجام است.

وی تشویق بخش خصوصی و ترغیب مشارکت در صادرات دارو و تجهیزات به کشورهای هدف را به عنوان یکی از اقدامات بخش بین الملل وزارت بهداشت در عرصه سلامت عنوان کرده و افزوده: مشارکت بخش خصوصی با طرف های خارجی در زمینه راه اندازی خط تولید دارو در الجزایر، روسیه، عراق و آذربایجان نمونه ای از اقدامات صورت پذیرفته است.

***

فرمانده نیروی انتظامی سلماس حسین رمزی از کشف قاچاق قرص های غیرمجاز خبر داده است: اطلاع یافتیم که فردی با دپوی بیش از ده هزار عدد قرص‌های غیرمجاز، قصد کرده از این بازار سوء استفاده کند؛ پس تیم کارشناسی به محل اعزام و فرد قاچاقچی دارو دستگیر و با تشکیل پرونده مقدماتی، راهی مراجع قضایی این شهرستان شد.

این مسؤول انتظامی از مردم خواسته است که برای تامین نیازهای دارویی خود از مراجعه به افراد نامطمئن خودداری کرده و داروهای مورد نیازشان را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند.

*** 

خبرگزاری ایرنا، گزارش داده که بر اساس بررسی ها، برخی از عطاری‌ها بر اثر بی اطلاعی، چندین مورد گیاه سمی به مردم فروخته اند و حتی پیش آمده که گیاهان دارویی را به اشتباه تجویز کرده اند.
طبق قانون، فروش هرگونه دارو در عطاری ها تخلف محسوب می شود و افراد مشغول در این صنف حق فروش هیچگونه داروی گیاهی و شیمیایی را ندارند. عطاری‌های تنها مجازند که عرقیات سنتی و گیاهانی را که خاصیت درمانی دارند، به صورت فله ای عرضه کنند؛ در گزارش ایرنا آمده است: در برخی از موارد در عطاری ها، کپسول های دست سازی به عنوان داروی ترک اعتیاد عرضه شده و می شود که حاوی موادی چون ترامادول، دیازپام، اگزازپام و متادون است؛ که همگی آن ها شیمیایی و مخدرهای بسیار خطرناکی به شمار می روند.

 

همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته است: عطاری ها حق نسخه پیچی، تجویز و فروش دارو را ندارند و فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری ها یک خطری جدی است. وی افزوده: عطاری ها تنها مجاز به فروش برخی از گیاهان دارویی هستند و عرضه و فروش داروهای سقط جنین و ترک اعتیاد در عطاری ها کاملا غیرقانونی است. هاشمی معتقدست: به هیچ عنوان نباید به آنان اجازه چنین کاری داده شود و نظارت بر عطاری‌ها باید به صورت دقیق صورت پذیرد و وزارت بهداشت، به وظیفه قانونی خود به عنوان متولی سلامت مردم عمل کرده و متخلفان را به مقام های قضایی معرفی کند

 

پایان پیام