میزان سهم سهامداران کارخانه داروسازی ایرانی/ آذربایجانی "کاسپین فارمد" مشخص شد؛ شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین 49 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آذربایجان 25 درصد و هلدینگ آذرسون 26 درصد. وزیر اقتصاد آذربایجان گفته: ساخت کارخانه کاسپین فارمد در سه ماهه سوم 2018 به اتمام خواهد رسید. دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز افزوده: آموزش های فنی و حرفه ای و تبادل دانش در این زمینه، گسترش توریسم سلامت و ساماندهی آن و توسعه همکاری های دو کشور در بخش های دیگر اقتصادی از جمله اهداف دو کشورست.

***

دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه تحریم‌ها یک طرف، اما محرومیت‌های دارویی که بر اثر محدودیت‌های نقل و انتقال آن ایجاد شده‌ بود، مشکلات بزرگی را برای بیماران ایرانی به‌وجود آورد؛ مسئله‌ای که اعتراض بسیاری از شهروندان را به همراه داشت؛ اما اکنون پس از برجام، همه خطوط دارویی باز شده و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت داروی ایران بعد از برجام به شدت افزایش یافته است و برخی از شرکت‌ها مراحل اولیه سرمایه‌گذاری در ایران را نیز طی کرده‌اند. دکتر دیناروند افزوده: ضمنا دوران پساتحریم، دوران درهای باز واردات دارو به کشور نخواهد بود.

***

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته: پس از برجام، هزینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی، هفت تا 12 درصد کم شد و حذف تحریم‌ها 700 میلیون دلار پول کشور را برای سلامت مردم آزاد کرد. وی افزوده: تحریم‌ها باعث شده بود، خریدهای خارجی با سختی مواجه شود و شرکت های داخلی مجبور شوند خریدهای خود را با هفت تا 12 درصد هزینه بیشتر وارد کنند، پس از برجام این هزینه های اضافه، حذف و داروهای خارجی نه تنها افزایش قیمت نداشتند بلکه با کاهشی محسوس در قیمت نیز مواجه شدند. حریرچی در ادامه آورده: بعد از برجام همچنین ارتباطات شرکت‌های فعال در حوزه سلامت با بانک‌های بین‌المللی بیشتر شد و هزینه فعالیت اقتصادی در حوزه سلامت کاهش یافت.

***

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم از کشف بیش از پنج هزار داروی غیر مجاز در قم خبر داده است. دکتر سیدمحمد میلانی گفته: یکی از وظایف این معاونت، بازدید از اماکن و مراکز مختلف و داروخانه هاست که به صورت دقیق و منظم صورت می گیرد.

***

علیرضا محجوب نماینده مجلس گفته: متاسفانه در حال حاضر گزارشاتی درباره واردات داروهای بی کیفیت خارجی که مشابه داخلی دارند به دست ما رسیده است، در حالی که در این رابطه کمبود دارویی وجود ندارد. اگر واردات داروهای بی کیفیت استمرار یابد، به طور قطع وزیر بهداشت باید در مجلس پاسخگو باشد.

*** 

پایان پیام