به گزارش امور رسانه ای تی پی کو؛ دکتر عباس کبریایی زاده (رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران) در هفته اول مهر ماه امسال سفری به روسیه داشت و از افتتاح خط تولید داروی ایرانی MS در داخل روسیه خبر داد و گفت: یکی از مهمترین حوزه ‌هایی که هر دو کشور می‌توانند جهت نزدیکی و هم افزایی بیشتر به آن فکر کنند، حوزه و صنعت دارو؛ داروهای شیمیایی و داروهای بیولوژیک است.  

دکتر کبریایی‌زاده خاطر نشان کرد: اکنون صنعت داروسازی در ایران به دلیل سرمایه‌گذاری ‌های خوبی که در عرصه‌های مختلف صورت گرفته، به یکی از صنایع پیشرو در کشور تبدیل شده است؛ در حال حاضر نیمی از مواد اولیه‌ مصرفی و همچنین بیش از 96 درصد داروهای آماده به مصرف داخلی، در شرکت های ایرانی تولید می‌شود. همین تجربه و قابلیت صنعت داروسازی کشور برای روس ها بسیار جذاب بود، و محرکی شد تا به سمت روش های ایرانی داروسازی، میل و نیازهای دارویی خود را به صورت جامع تامین کنند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: نگاه مسئولان روسی به صنعت داروسازی در ایران مثبت است؛ و بر همین اساس همکاری های خوبی بین سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و سندیکای داروسازی روسیه شکل گرفته و روس‌ها درصددند به سمت تشکیل یک سندیکای واحد و مقتدر حرکت کنند. ما تجربه های گرانقیمتی در سندیکای داروسازان ایران کسب کرده ایم و به روسیه هم کمک هایی خواهیم کرد تا بخش هایی از واردات داروی شان تامین شود؛ به ویژه حالا که مولکول‌های بسیاری در ایران از قبیل مواد اولیه یا محصول نهایی تولید می‌شود و روسیه، فاقد زمینه های تولید در این حوزه بوده و عمدتا از طریق واردات، نیازهای خود را تامین می کند.

دکتر کبریایی‌زاده گفت: در سفر هیئت ایرانی به روسیه، شرکت دارویی "کیمیا فارمد" تولید چهار مولکول را در این کشور هدف گذاری کرده است که تولید سه مولکول از این تعداد تا پایان سال جاری انجام خواهد شد. همچنین گفتنی ست که در همین سفر تفاهمنامه‌هایی میان شرکت‌های بیوتکنولوژی ایرانی و روسیه به امضا رسید.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه افزود: افتتاح خط تولید داروی ایرانی درمان MS (فینگولیمود) در کشور روسیه فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان ایرانی است؛ پیش از مراسم افتتاح این خط، ما چندین نشست تجاری میان صاحبان صنایع ایران و روسیه برگزار کردیم و به نتایجی ارزشمند رسیدیم، و حالا از این جا به بعد، این تولیدکنندگان ایرانی هستند که باید شرکای تجاری خود را بشناسند و بر همین اساس مقدمات تولید خطوط داروهای ایرانی و بالعکس، انتقال پروژه‌های دارویی از روسیه را به کشور فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم بازار روسیه از دارو به تنهایی 25 میلیارد دلار است که اگر بتوانیم فقط پنج درصد از سهم این بازار را بگیریم، تراز تجاری داروی کشورمان مثبت خواهد شد.

شایان ذکرست فینگولیمود، داروی درمان بیماری MS است که از  این دارو به منظور کاهش تعداد حملات و به تأخیر انداختن ناتوانی در بعضی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس استفاده می‌شود و ثبت این دارو در دوران پسابرجام دستارودی بزرگ برای صنعت داروسازی کشور به حساب می آید.

انتهای پیام