به گزارش امور رسانه ای تی پی کو؛ موسسه "بیزینس مانیتور" در تحلیلی جامع از صنعت داروی ایران، آماری جالب ارائه داده و نکاتی ارزشمند را یادآور شده است؛ در ادامه، بخش هایی از این مقاله را درباره صنعت داروسازی در ایران می خوانیم.

تحریم‌های دهه گذشته به طور غیرمستقیم موضوع واردات دارو و مواد اولیه به ایران را تحت تاثیر قرار داد، پس از آن بود که ایران به‌خوبی از منابع داخلی خود استفاده کرد و تقریبا در زمینه تولید داروهای عمومی به خودکفایی رسید؛ این مسئله‌ای است که نیروهای فروش شرکت‌های بزرگ دارویی جهان باید به آن توجه کنند.

شرکت‌های داروسازی ایرانی با جهشی بزرگ در صنعت دارو، توانستند اغلب داروهای مورد نیاز خود را تولید کنند؛ از همین رو موسسه بیزینس مانیتور پیش‌بینی می‌کند صنعت دارو در ایران طی چند سال آینده رشدی مثبت داشته و داروهای تولیدی ایران قابلیت رقابت بیشتری در بازارهای بین‌المللی پیدا کنند.

این گزارش می گوید؛ سرانه مصرف دارو در ایران بالاست، به طوری که هر ایرانی در سال 340 عدد دارو مصرف می‌کند؛ می توان گفت تقریبا هر روز یک دارو. بدین ترتیب ایران دومین مصرف‌کننده آسیایی، و رتبه بیستم جهان را داراست. متوسط تجویز تعداد دارو در هر نسخه توسط پزشکان در دنیا دو قلم داروست؛ در حالی که این مقدار در ایران معادل 5/3 قلم است. به همین دلیل، وقتی واردات دارو با مشکل مواجه شد، تامین نیازهای دارویی بیماران، اهمیت بسیار زیادی برای داروسازان ایرانی پیدا کرد؛ و تولید داخلی رونق گرفت.

گزارش فوق در ادامه، مدعی است که هم اکنون 90 تولیدکننده دارو، 123 واردکننده (30 واردکننده تک‌نسخه‌ای)، 30 پخش‌کننده و 10 هزار داروخانه زنجیره تامین دارو در ایران فعالیت دارند.

فعالیت دارویی در ایران، به دو قسم، "تولید" و "واردات" دارو تقسیم شده است؛ 96 درصد داروهای تولید داخل و فقط چهار درصد داروی وارداتی. ضمنا 55 درصد ارزش ریالی بازار داروی ایران را تولید دارو تشکیل می‌دهد و مابقی آن به واردات اختصاص یافته است.

موسسه بیزینس مانیتور، ایران را در مسیر افزایش صادرات محصولات دارویی ارزیابی می کند که در تلاش است با جذب سرمایه‌گذاران خارجی، رونقی به بازار خود ببخشد. اما هشدار هم می دهد که افزایش تولید دارو ممکن است تاثیری منفی بر قیمت‌ها و در دسترس بودن برخی از داروها بگذارد.

این موسسه یادآوری می کند، که ایران به منظور تقویت صنعت داروسازی خود، به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی روی آورده و در حال تجربه و گشایش هایی در این زمینه است؛ به طوری که بعد از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، ایران تلاش گسترده‌ای را برای همکاری و جذب سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های داروسازی خارجی صورت داده است. چند هیئت آلمانی نسبت به افزایش همکاری‌ها در زمینه داروسازی ابراز تمایل کرده و وارد ایران شده اند‌؛ و اخیرا ایران و روسیه نیز برای تولید واکسن آنفولانزا توافقنامه‌ای امضا کرده‌ اند. قابل ذکرست که مجموعا بیش از 75 درصد واردرات محصولات دارویی ایران، از دو کشور آلمان و روسیه صورت می‌پذیرد. بنابراین می توان گفت که روابط این دو کشور با ایران در زمینه دارو محکم است.

ایران ضمنا به تازگی قراردادی هم با هند منعقد کرده که بخشی از هدف آن بالا بردن صادرات دارو به این کشور است و شرکت داروسازی دانمارکی "نوو نوردیسک" نیز طرح‌هایی را برای تولید انسولین در ایران ارائه داده. 

موسسه بیزینس مانیتور پیش بینی می کند که تولید دارو در ایران طی چند سال آینده تحت تاثیر کاهش ارزش ریال، از رشدی قابل‌توجه برخوردار، و داروهای تولیدی ایران در بازارهای بین‌المللی رقابتی‌تر شوند؛ که طبعا فضای خوبی را برای افزایش تولید به تولیدکنندگان دارو در ایران خواهد داد. همچنین که با هشتاد میلیون نفر جمعیت به عنوان مشتری، هدفی جذاب برای شرکت‌های بزرگ داروسازی و حتی بسیاری از صنایع دیگر است؛ این را مدیران صنعت داروسازی می‌گویند که به دنبال فروش محصولات دارویی جدید خود به جمعیت زیاد و در حال افزایش ایران هستند.

این موسسه همچنین درباره داروسازی گیاهی نیز معتقدست؛ ایران تاریخی قدیمی در طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی دارد و در صورتی که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شود، ایران می‌تواند در کنار صنعت داروسازی، داروهای گیاهی خود را نیز در مقیاسی گسترده روانه بازار کند. در حال حاضر کشور چین سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص داده و درآمد زیادی از آن کسب می کند.

انتهای پیام