به گزارش امور رسانه ای تپیکو؛ در این نشست نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی حضور داشتند و طرح تحول سلامت را شکست خورده و ناموفق دانسته و مخالفت خود را با ادغام درمان تامین اجتماعی در وزارت بهداشت اعلام کردند

بخش دوم؛ صحبت های اکبر شوکت عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و نماینده کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران:

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی 9 درصد حق بیمه از کارگر با حداقل حقوق دریافت می شود که حدود 72 هزار تومان در ماه می شود و فردی که حداکثر حقوق (6 میلیون) را می گیرد، ماهیانه حدود 540 هزار تومان حق بیمه می دهد و عدالتی در سازمان در حوزه درمان حاکم است، به‌طوری‌که تمام این حق بیمه ها در یک صندوق ذخیره شده و هر فردی که بیمار شد از آن می تواند استفاده کند.

وی تاکید کرد: معمولا مصرف طبقات مرفه از درمان کمتر است و افراد نیازمند بیشتر دچار بیماری می شوند، که از درمان استفاده می کنند و این عدالتی است که در سازمان تامین اجتماعی به خوبی مشاهده می شود؛ چراکه اعتبارات درمان به سمت ضعفا سوق داده شده است.

وزیر بهداشت سرانه درمان 41 میلیون نفر را نمی دهد

نماینده کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران ضمن انتقاد از وزارت بهداشت که سرانه درمان نیمی از جمعیت کشور که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند را نمی دهد، گفت: سرانه درمان هر ایرانی در سال 31 هزار تومان است که تاکنون هیچ مبلغی از آن به تامین اجتماعی داده نشده و همه را به وزارت بهداشت داده اند و اکنون نیز قصد ادغام درمان تامین اجتماعی را دارند.

شوکت گفت: اکنون یک پزشک با اجرای طرح تحول مامایی که برای هفته ای دو روز به یک درمانگاه در یکی از شهرها می رود، ماهانه 25 میلیون تومان و برای هفته ای 6 روز، 70 تا 80 میلیون تومان حقوق می دهند، در حالی که کارگران ما برای مواجهه با بیمارستان های خصوصی کمرشان می شکند؛ چراکه با طرح تحول صددرصد هزینه های درمانی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تعرفه های پزشکی سال گذشته صددرصد افزایش یافت، اظهار کرد: قرار بود تا چند سال تعرفه ها دیگر زیاد نشود، اما مجددا در سال جاری 12 درصد رشد پیدا کرد تازه باز هم پزشکان اعتراض می کنند که کم است.

طرح تحول بزرگترین ضربه را به دولت می زند

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی بداند که اجرای طرح تحول بزرگترین ضربه را به دولت وارد می کند؛ و این طرح اولش شیرین است، اما بعد از گذشت 2- 3 سال مشخص شد که یارانه ها چه بلایی بر سر مردم آورد و با واریز ماهی 40 هزار تومان، 400 هزار تومان از مردم گرفتند.

شوکت ادامه داد: با کارفرمایان کاملا توافق داریم و در نهایت و در صورت ادامه فشارهای وزارت بهداشت، 9 درصد حق درمان را نمی‌دهیم و می گوییم درمان نمی خواهیم و یک صندوق بیمه مشارکتی ایجاد می کنیم و همانند بسیاری از افراد مرفه، دفترچه رایگان سلامت می گیریم.

وی با تاکید بر اینکه منابع تامین اجتماعی، حق الناس است و هیچ دولت و مجلسی حق دخل و تصرف منابع حق الناس را ندارد، گفت: ما اجازه دخالت و تصمیم گیری نابه‌جا به هیچ کس را نمی دهیم و در این خصوص کاملا ایستاده ایم.

نماینده کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران در مورد تفاهم نامه با بانک رفاه برای پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی افزود: به عنوان عضو هیات امنای این سازمان عنوان می کنم که آیندگان به ما در مورد این تفاهم نامه لعنت می فرستند که شما چرا این کار را کرده و اجازه دادید  عهدنامه ای این چنینی اجرایی شود.

به گفته شوکت، بر اساس این تفاهم نامه، 60 درصد از اعتبارات مطالبات از سوی بانک رفاه و 40 درصد را نیز خودمان تامین می‌کنیم و به همین دلیل سازمان از عهده بازپرداخت وام بانک رفاه، برنمی آید و نمی تواند آن را پس دهد و روزبه‌روز بر بدهی هایش اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح تحول 16 هزار میلیارد تومان بودجه گذاشتند، گفت: این مبلغ فراتر از 9 بیست و هفتم است؛ چراکه دو درصد آن برای بازنشستگی گذاشته شده بود و با احتساب آن، 3 تا 4 هزار میلیارد تومان فراتر از این مبلغ، بودجه در نظر گرفته شده است که این سازمان را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

بازنگری در طرح تحول تنها راه نجات دولت

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: همانطور که نسبت به دولت گذشته قضاوت می کنیم که چه کارهایی انجام داد، آیندگان نیز خاطره بدی را در حوزه درمان دولت روحانی به یاد خواهند داشت، اما باز هم جلوی ضرر را از هر جایی بگیریم، منفعت است و در مجموع تنها راه دولت این است که بازنگری کلی در طرح تحول سلامت ایجاد کند و همچنین تعرفه ها را به حالت قبل بازگرداند.

شوکت تاکید کرد: در هیچ جای دنیا یک پزشک را در رأس وزارت بهداشت نمی گذارند و یک اقتصاددان امور را برعهده می گیرد. وزیر بهداشت می گوید پول را به من بدهید خودم سیاست گذاری می کنم، خودم بیمارستان می سازم، خودم خرید خدمت می کنم و خودم نیز نظارت می کنم و این یعنی ایجاد زمینه فساد کامل که در هیچ جا قابل قبول نیست.

به گفته وی، وزیر بهداشت می گوید طرح تحول برای جلوگیری از زیرمیزی اجرا شده، اما این اصلا منطقی نیست؛ و تنها راه بازنگری است که تبعاتی ندارد و در نهایت چند پزشک سرمایه‌دار اعتراض می کنند.

ادغام درمان کشورهای موفق در وزارت رفاه بوده نه بهداشت

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در مورد ادغام درمان نیز گفت: کشورهایی که در ادغام موفق بودند مانند ترکیه اینگونه بوده که ادغام درمانشان در وزارت رفاه بوده و نه در وزارت بهداشت و آقای قاضی زاده که این موضوع را مطرح می کند، چرا نمی‌گوید در ادغام در وزارت رفاه صورت گیرد.

 

ادامه دارد ...