به گزارش امور رسانه ای تیپیکو، هفدهمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی منابع انسانی با عنوان "مدیریت و رهبری در سازمان های موفق" در محل سالن همایش های شرکت کارخانجات داروپخش برگزار شد و قریب به یکصد تن از مدیران عامل، اعضا هیات مدیره، معاونان و مدیران میانی شرکت های تابعه در آن حضور داشتند.

آغازگر مباحث نشست هفدهم، دکتر محمدرضا شانه ساز (مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین) بود، او در ابتدا از ضرورت های به روز شدن مدیریت ها و تبعات و اثرات میلیمتری تغییرات در نظام مهندسی جدید مدیریت ها و ارزش های منابع انسانی گفت؛ و تاکید کرد که؛ هدف از خلقت و اساسا هدف توسعه، انسان است.

 

 

دکتر شانه ساز در ادامه افزود: ما در تیپیکو به اشکال استقراری و جنبه های تعالی بخش در منابع انسانی، نگاهی ویژه داریم و می کوشیم با نگهداشت، آموزش و پیدا کردن درک مشترک از موجودیت، نیازها و فرآیندهای نیروی انسانی، زمینه های همگرایی و تعالی را در حوزه کاری فراهم آوریم؛ که قطعا از ضرورت های کشور در مبحث توسعه است.

دکتر شانه ساز؛ با مراجعه و یادآوری بخشی از تاریخ انقلاب و بویژه جنگ، قطعاتی از این تاریخ را تبلور ارزش های متعالی انسانی خوانده، و تجلی روحیه قهرمانی در زمان دفاع مقدس را مثال معجزه ای قابل لمس برای نگهداری کشور و فراهم آورنده زمینه های توسعه برشمرد. او گفت: جمله "ما می توانیم"، و "ما توانستیم"، همان کلید اصلی و تبلوری از روح موجود در تعالی انسانی است. حالا هم برای جبران کمبودهای موجود، باید بیش از پیش روی منابع انسانی خود، سرمایه گذاری کنیم و بدانیم که این سرمایه گذاری ها حتما جواب می دهد.

پس از گشایش جلسه با صحبت های دکتر شانه ساز، دکتر بهزاد ابوالعلایی (استراتژیست و استاد مباحث کلان سرمایه های انسانی)، مبحث خود را با عنوان "رفتارشناسی سازمان های هوشمند و مدیریت منابع انسانی" آغاز کرد.

 

 

دکتر ابوالعلایی ضمن معرفی یک کتاب موثر در حوزه مدیریت با عنوان "از خوب به عالی" نوشته جیم کالینز گفت: 120 سال از علم مدیریت گذشته و ماموریت این کتاب این است که بتواند راز و رمز شرکت های موفق را کشف کرده و در اختیار دیگران بگذارد.

دکتر ابوالعلایی سپس به تشریح و تفاوت های مدل مدیریت و رهبری در سازمان های مختلف پرداخت و آن را در یک جمله خلاصه کرد: "مدیریت یعنی تبدیل کردن منابع به مطلوبیت"، اما "رهبری یعنی انفجار و آزاد کردن انرژی برای ایجاد اتفاقات خوب."

دکتر ابوالعلایی سپس به یک تحقیق جامع در حوزه شرکت ها و منابع انسانی اشاراتی کرد که طی 25 سال از 171 کشور دنیا صورت پذیرفته و برآیند 17 میلیون مصاحبه با افراد مختلف بوده است. او گفت: نتیجه این تحقیق در کتابی با عنوان "دوازده" جمع آوری و نتیجه گیری شده است. سپس وی کارگاه خود را با تشریح دوازده عنوان ماخوذه آن کتاب ادامه داد. سر تیتر مباحث وی به شرح ذیل است:

  1. شفافیت: همیشه پیرامون ما، سه سوال وجود دارد؛ چه چیزی؟ چطور؟ و چرا؟ سعی کنید کارکنان تان درباره کار، پاسخ هایی شفاف از این مباحث بدست آورند، پیش درآمد آن هم، این است که خودتان برای این سوال ها، همیشه آماده، و پاسخی شفاف تهیه کرده باشید.
  2. واگذاری اختیارات: وقتی برنامه ها و اهداف را تبیین می کنید، بکوشید به گونه ای باشد که متناسب با آن، ملزومات و امکانات لازم را در اختیار افراد بگذارید تا در آینده پیش روی کاری تان، هیچکس کلمه "نمی توانستم" را بیان نکند، همان طور که در مبحث "شفافیت" از بیان کلمه "نمی دانستم" پیشگیری کرده بودید.
  3. تناسب شخص و شغل: در نظام فرهنگی ما به تحصیلات، بیش از اندازه تاکید می کنند، امر تناسب اما، بیشتر معطوف به روحیات و استعدادهاست؛ آن را جدی بگیرید.
  4. برقرار کردن نظام قدردانی و پاداش: تخصیص تشویق و پاداش، مانند یک نیروی محرکه و سازنده عمل می کند، در این امر خلاق باشید و ارزش اثرگذاری اش را بدانید.
  5. توجه به شخصیت انسانی کارکنان: همدلی را در محیط کارتان فراموش نکنید؛ به کارکنان تان شخصیت بدهید تا نگاه شان به دایره کار، متعهدانه تر و جاذب تر شود.
  6. فراهم آوردن فرصت های رشد: نردبان ها را دایر کنید تا کارکنان تان همیشه احساس کنند که می توانند در کارشان رشد کنند.
  7. استقبال از ایده ها و ابتکارات کارمندان: از ایده های افراد استقبال کنید و مشارکت را در این زمینه افزایش بدهید. چرا؟ چون مثلا شرکت خودروسازی تویوتا عامل موفقیت خود را در طول چهل سال فعالیت، دریافت بیش از 20 میلیون پیشنهاد از کارکنان اش می داند. این نشان می دهد که چرا تویوتا، تا این حد در صنعت خودروسازی موفق بوده است.
  8. کار مهم، سازمان مهم: شان سازمان و کارکنان را آنقدر بالا ببرید که همه احساس کنند که اهمیت زیادی دارند و در شغلی بسیار مهم مشغول به کارند.
  9. محیط کار بهره ور: محیط را از وجود افراد اشتباهی پاک کنید تا فضا برای بهره وری آماده شود.
  10. محیط کار دوستانه: خوشا به حال آن سازمانی که کارکنان اش، بهترین دوستان خود را در میان همکاران شان جستجو می کنند. راندمان محیط های کاری دوستانه، تفاوت های چشمگیری با سایر سازمان ها دارد.
  11. نظام ارزیابی عملکرد و بازخورد: بین همه چیز تفاوت بگذارید. معیارهای شفاف ارزیابی را فعال کنید، این روش همیشه جواب داده است.
  12. نظام آموزشی: سازمان باید روی کارکنان اش سرمایه گذاری کند تا ایشان هم روی آینده سازمان شان سرمایه گذاری کنند. آموزش را مستمر و جدی در نظر بگیرید.

 

 

پایان پیام