به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ شرکت پارس دارو از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دارویی شستا با بیش از ۶۰ سال سابقه تولید دارو، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین شرکت‌های داروسازی کشور شناخته می‌شود.

 

شرکت داروسازی پارس دارو در سال ۱۳۳۹ با نام بایر فارما ایران توسط شرکت آلمانی بایر آ گ به عنوان نخستین شعبه یک شرکت چندملیتی دارویی در ایران بنا نهاده شد و در سال ۱۳۴۱ به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

 

نخستین محصولات این شرکت مانند قرص‌های آسپرین، دلوران، رفاگان، شربت‌های تونیک و کریزیوال، تحت لیسانس شرکت بایر آلمان تولید می‌شدند.

 

پس از انقلاب، اداره این شرکت چندملیتی به مدیران منتخب دولت واگذار شد و شرکت تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران با نام پارس‌دارو (سهامی خاص) قرار گرفت.

در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ با تغییر وضعیت از "سهامی خاص" به "سهامی عام" و پس از طی مراحل قانونی، شرکت پارس‌دارو در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت.

 

اردیبهشت ماه امسال پارس‌دارو، جهت تامين سرمايه در گردش و خريد مواد اوليه و تامین سرمایه راه‌اندازی خطوط جدید خود افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داد و بعد از طی مراحل قانونی، این افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت داروسازی به تصویب رسید.

 

مجمع عمومی سالیانه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ این شرکت نیز در روز هشتم تیرماه برگزار شد و مجمع عمومی پارس‌دارو از عملکرد این شرکت تقدیر کرد. در این مجمع گزارش خوبی از عملکرد شرکت در سال ۹۹ ارائه شد و با تصویب مجمع ۶۶۲۱ ریال معادل ۱۰۰ درصد سود خالص بدست آمده میان سهامداران تقسیم شد.

 

این عملکرد مناسب باعث شد تا این سهم برخلاف دیگر سهم‌های دارویی که بعد از مجمع با فشار فروش سهامداران همراه بودند، مثبت و با استقبال بسیار عالی خریداران مواجه شود. وضعیت خوب شرکت، افزایش سرمایه در دست اقدام و در دستور کار بودن پروژه‌های جدید و برنامه تولید محصولات جدید این شرکت بهانه‌ای شد با دکتر سهیل سهیلی، مدیرعامل شرکت داروسازی پارس دارو به گفتگو بنشینیم.

 

سهیل سهیلی متولد سال ۱۳۴۶ و فارغ التحصیل سال ۱۳۷۲ در رشته داروسازی است. از سال ۱۳۷۸ به عنوان کارشناس در شرکت کارخانجات داروپخش مشغول به‌کار شده و ۲۰ سال در این شرکت در قسمت‌های مختلف و با سمت‌های ریاست، مدیریت و معاونت مشغول کار بوده که آخرین سمت وی در این شرکت معاونت بهره‌برداری بوده است.

 

از سال ۱۳۹۸ نیز به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌دارو مشغول فعالیت است.

دکتر سهیلی در این گفتگو ضمن توضیحی مختصر از تاریخچه و گذشته این شرکت گفت:

اکنون پارس‌دارو با داشتن پروانه فعال تولید ۱۲۶ محصول دارویی و تولید ۹۴ محصول دارویی مختلف در زمینه‌های آنتی‌بیوتیک، آنتی‌باکتریال، آنتی‌ویروس، ضد درد، قلبی و عروقی، ضد قارچ، ضد افسردگی، توانسته به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های دارویی ایران در زمینه تحقیق، تولید و عرضه محصولات دارویی، جایگاهی مناسب بین شرکت‌های داروسازی کشور بدست آورد به‌طوریکه حدود ۷۵ درصد تولید آسپرین کشور بر عهده این شرکت است و در این دارو لیدر بازار به‌حساب می‌آید که با خرید دستگاه پرس جدید برای شرکت، میزان تولید قرص آسپرین شرکت حدود دو برابر خواهد شد.

 

پارس‌دارو خود به نوعی هلدینگ محسوب می‌شود، زیرا ۵۱.۴۲ درصد از سهام شركت داروسازی فارابی ، ۱۵.۱ درصد سهام شركت توزیع و پخشهجرت و ۱۶ درصد سهام شرکت داروسازی امین را در اختیار دارد.

 

مدیرعامل پارس‌دارو گریزی به وضعیت سال گذشته این شرکت زده و افزود: به‌رغم مشکلات تحریم و تخصیص ارز و تهیه مواد اولیه، این شرکت سال ۹۹ را به‌خوبی پشت سر گذاشت. در این سال، رکورد تولید و فروش شرکت (ماهیانه، سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و سالیانه) شکسته شد. پارس‌دارو از نظر رشد فروش ۱۲ ماهه سال ۹۹ را نسبت به مقطع مشابه سال قبل با رشد ۴۹ درصدی و از نظر رشد تولید سال ۹۹ را با رشد ۲۱ درصدی به پایان رساند.

 

در همین مدت سود خالص عملیاتی شرکت ۷۷ درصد، سود ناخالص ۵۹ درصد و سود عملیاتی ۲۱ درصد رشد داشته است.

 

شرکت پارس‌دارو در سال ۹۹ در میان شرکت‌های دارویی بورس نیز وضعیتی خوب داشت به‌طوریکه از نظر سود خالص در جایگاه چهارم ایستاد. از نظر سود ناخالص در رده دوازدهم و از نظر فروش در رتبه سیزدهم شرکت‌های دارویی بورس قرار گرفت.

 

در آغاز سال ۹۹ با جدی‌تر شدن شیوع کرونا و با توجه به اینکه پارس‌دارو یکی از شرکت‌های تولیدکننده برخی از داروهای پرتکل درمان وقت بود، بدون حتی یک روز تعطیلی و با جدیت در خدمت سیستم درمانی و بهداشتی کشور قرار گرفت و از این آزمون سربلند خارج شد.

 

دکتر سهیلی اضافه کرد:

در سال ۹۹ شرکت پارس‌دارو جهت تامين اعتبار پروژهاي توسعه‌اي و ايجاد محصولات جديد و تنوع سبد محصولات خود، با انجام رايزني‌ها و جلسات مختلف به توافقاتی خوب با سيستم بانکي کشور رسيد که بخشی مهم از این توافقات عملیاتی شده است.

مدیرعامل پارس دارو تاکید کرد که پروژه‌ها و اقداماتی که در سال ۹۹ در این شرکت انجام شد، بسیار ارزشمند و با رویکرد اقتصادی و آینده‌نگری صورت گرفته است، به‌طوریکه در روزهای پایانی سال گذشته پروژه‌ی نوسازی سایت نیمه جامدات که قرار بود ۴۵ میلیارد تومان هزینه ببرد، به همت پرسنل پرتوان شرکت در مدت حدود یک ماه به‌صورت پروژه اصلاحات GMP و با هزینه اندک (حدود ۲ میلیارد تومان) انجام شد که باز طراحی، بهبود فلو، و بروزرسانی برخی از دستگاه‌های بخش از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این پروژه بوده است.

 

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به وضعیت و جایگاه مناسب پارس‌دارو در میان شرکت‌های هلدینگ دارویی تامین گفت:

بر اساس کارنمای عملکرد زنجیره تامین در بخش تولید و عملیات شرکت‌های تولیدکننده محصولات انسانی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در ۱۲ ماهه ۹۹، شرکت پارس‌دارو در رتبه‌بندی تولید انواع اشکال نیمه‌جامدات، با حجم تولید ۳۲ میلیون عددی طی سال گذشته، در رتبه نخست میان شرکت‌های هلدینگ قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل پارس دارو این شرکت در سال ۹۹ با ۳۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ بیشترین رشد را در تولید بخش نیمه جامدات در میان شرکت‌های گروه کسب کرده و در جایگاه نخست از این حیث قرار گرفته است.

 

در این بخش پارس‌دارو در ۱۲ ماهه سال ۹۹ با ۶۵ درصد ظرفیت جذب شده تولید، رتبه اول این رده بندی را در میان شرکت‌های هلدینگ در اختیار خود گرفته است.

پارس‌دارو در بخش جامدات نیز با ۱۳۳ درصد ظرفیت جذب شده تولید در جایگاه اول هلدینگ تی‌پی‌کو ایستاده است. همچنین در رتبه‌بندی شرکت‌های محصول‌ساز تی‌پی‌کو بر اساس عملکرد زنجیره تامین در بخش فروش، پارس‌دارو با رشد ۵۱.۳۰ درصدی نسبت به مقطع مشابه سال قبل، رتبه اول این رده‌بندی را کسب کرده است.

 

دکتر سهیلی در مورد وضعیت صادرات پارس‌دارو هم افزود:

در سال ۹۹، ازبکستان بعد از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، گرجستان، عراق، یمن و آذربایجان به‌عنوان هفتمین مقصد صادراتی محصولات پارس‌دارو در فهرست اهداف صادراتی این شرکت قرار گرفت و با ثبت دالاواگ-سی (Dalavag-C) تعداد محصولات صادراتی شرکت پارس‌دارو نیز به ۱۰ محصول رسید.

 

مدیرعامل پارس دارو همچنین عملکرد سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ این شرکت را نیز مثبت ارزیابی کرد: در بهار امسال تولید و فروش پارس‌دارو بالاتر از بودجه ۳ ماهه بوده به‌طوریکه بر اساس گزارش فعالیت ۳ ماهانه منتهی به پایان خرداد ماه سال‌جاری، فروش شرکت ۱۰۸ درصد، سود خالص ۱۰۶ درصد و سود عملیاتی ۱۰۱ درصد نسبت به میزان بودجه در نظر گرفته شده ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ محقق شده است. در این مدت تولید شرکت نیز ۱۹ درصد نسبت به بودجه در نظر گرفته شده، رشد داشته است. همچنین نقد حاصل از عملیات شرکت در دوره سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ رشد ۱۵۶ درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد.

 

وی ایجاد تنوع و ارتقای سبد محصولات پارس‌دارو را یکی از مهمترین اهداف مدنظر شرکت در سال ۱۴۰۰ عنوان کرده و افزود: درست است که پارس‌دارو به‌عنوان لیدر اصلی تولید آسپرین در کشور شناخته می‌شود و این دارو مهمترین محصول شرکت است اما به‌دنبال ایجاد تنوع سبد محصولات شرکت هستیم.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سال جاری ۱۰ قلم هم محصولات دارویی جدید تولید خواهیم کرد که از ابتدای سال پروانه دارویی ۳ محصول جدید اخذ و این ۳ دارو به سبد محصولات شرکت اضافه شده است و الباقی نیز به‌تدریج به سبد محصولات شرکت اضافه خواهند شد. این ۱۰ قلم محصولات دارویی جدید در دسته‌های قلبی و عروقی، دیابت، گوارشی، اعصاب و روان، پوستی، خون و انکولوژی، کرونا و مکمل‌ها (پوست، استخوان و سیستم عصبی) هستند که ۴ قلم از این محصولات برای نخستین بار است که در کشور تولید می‌شود.

 

به گفته وی با تولید این محصولات پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده سال ۱۴۰۰ تولید و فروش شرکت افزایشی شود و اقلام دارویی فوق ارقامی قابل قبول از فروش محصولات شرکت را به‌خود اختصاص دهند.

 

دکتر سهیلی افزود: شرکت پارس‌دارو همچنین اجرای پروژه تولید محصولات سافت ژل را به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های سال ۱۴۰۰ خود در دستور کار قرار داده است که با بهره‌برداری از این خط، ضمن ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات، سودآوری بهتری برای سال ۱۴۰۱ شرکت می‌توان متصور بود.

 

سهیلی گفت: به‌همین منظور در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت که پنجم اردیبهشت ماه سال‌جاری تشکیل شد تولید محصولات سافت ژل، مکمل‌های دارویی و غذایی و ورزشی و چند گروه دیگر به موضوع فعالیت اصلی در اساسنامه شرکت اضافه شدند.

همچنین در این مجمع در راستای تامين سرمايه در گردش برای خريد مواد اوليه و اصلاح ساختار مالی شرکت در جهت افزایش سودآوری، افزایش سرمایه ۸۱ درصدی شرکت، به تصویب رسید.

 

دکتر سهیلی بر این باور است که به‌رغم مشکلات تحریم و محدودیت‌های تخصیص ارز به شرکت‌‌های داروسازی، پارس‌دارو افقی روشن پیشاروی خود خواهد داشت. او معتقد است با اجرایی شدن و اتمام پروژه‌های جاری پارس‌دارو، این شرکت در آینده‌ای نزدیک وضعیت و جایگاهی بهتر را نسبت به جایگاه فعلی، از آن خود خواهد کرد.

 

پایان پیام