به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ نمایشگاه‌ بین‌المللی جزیره کیش، از روز دهم تا دوازدهم بهمن ۱۳۹۷میزبان برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی فارماپک خاورمیانه (نمایشگاه تخصصی مواد اولیه و بسته‌بندی دارو) بود. مطابق استراتژی تی‌پی‌کو، نمایندگان ۲۰ شرکت گروه دارویی تامین (با شعار «هموندی در مسیر سلامت») به‌عنوان چتر واحد به فعالیت‌های خود در این نمایشگاه رسمیت بخشیدند و مثل همیشه حضوری موفق را پشت سر گذاشتند.

  • روز اول:

مراسم افتتاح با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد. مهندس فرامرز اختراعی به عنوان نخستین سخنران مراسم افتتاحیه گفت: موفق شدیم ۱۰۰ درصد نیازهای بسته‌بندی، و ۶۷ درصد نیازهای در حوزه مواد اولیه و موثره را در ایران تامین کنیم و این نمایشگاه، نمایانگر توانمندی صنعت داروی ایران است.

اختراعی افزود: از دکتر پیرصالحی تقاضا داریم که اولویت‌های ارزی مواد اولیه را در صنعت دارویی کشور در نظر بگیرند و گشایش‌های لازم را در این حوزه فراهم آورند؛ چون می‌دانیم خودشان دغدغه‌مند این صنعت هستند.

دکتر مهدی پیرصالحی سخنران دوم بود و گفت: اول از همه، اخلاق را به همه توصیه می‌کنم و باید دوباره اخلاق را به تمام عرصه‌ها برگردانیم؛ خوشبختانه این نمایشگاه را قدمی رو به جلو در صنعت داروسازی کشور می‌دانم و معتقدم در دو حوزه‌ی مواد اولیه و محصول نهایی پیشرفت‌هایی جدی کرده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: اما نباید در باگ عدد و رقم غرق شویم و باید این اعداد در دو حوزه مواد اولیه و محصول نهایی را حجمی نبینیم و واقعی ببینیم و بدانیم که در رقابت با همتایان خارجی خود خیلی جای پیشرفت داریم.

 پیرصالحی افزود: راه ما حمایت از تولید داخلی ماست، و این تنها راه باقی‌مانده و سیاست کلی سازمان غذا و دارو هست.

دکتر محمدرضا سعیدی، عضو هیات مدیره تی‌پی‌کو، سخنران سوم مراسم بود و ابتدا درباره امتیازات جزیره کیش سخن گفت: همه چیز در کیش برای اتفاقات ارزشمند در حوزه‌های صنعت و به‌ویژه در دارو فراهم است.

دکتر سعیدی گفت: نقطه عزیمت صنعت دارو و زنجیره پتروشیمی را فقط در سرمایه‌گذاری در API و مواد اولیه می‌دانم و اساسا معتقدم «ارزش» از همین طریق خلق خواهد شد.

وی افزود: تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده، محدودیت منابع دارند، ما باید نت‌ورک را گسترش و توسعه بدهیم و برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بکوشیم.

پایان‌بخش مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارماپک تجلیل از دکتر عبدالجلیل مستشاری و دکتر مهدی پیرصالحی دو فن‌سالار صنعت داروی کشور بود که با اهدای تندیس نمایشگاه از ایشان قدردانی شد.

  • افتتاح رسمی نمایشگاه توسط بزرگان

با حضور دکتر عبدالجلیل مستشاری، دکتر مهدی پیرصالحی، دکتر محمدرضا سعیدی، دکتر اختراعی، دکتر حقیقت‌نیا، مهندس بامری و ... رسما نخستین نمایشگاه فارماپک خاورمیانه افتتاح شد. بازدید از شرکت‌های تی‌پی‌کو نخستین غرفه‌ای بود که توسط حاضران مورد بازدید قرار گرفت؛ نمایندگان شیرین‌دارو، تماد، توفیق‌دارو، ژلاتین کپسول، آنتی بیوتیک سازی، ره‌آورد تامین، توزیع داروهای دامی داروپخش، آترا، شیمی دارویی داروپخش و گسترش بازرگانی داروپخش درباره شرکت‌های خود توضیحاتی ارائه دادند.

  • روز دوم:

 دومین روز نمایشگاه فارماپک با برنامه‌های بازدید و رونمایی از ۷ داروی جدید از دو شرکت گروه دارویی تامین (تماد و شیمی‌دارویی داروپخش) آغاز به کار کرد.

مراسم رونمایی با حضور دکتر سعیدی، مهندس اختراعی، دکتر احمدیان، دکتر قانعی و تعدادی از مدیران و همکاران شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین انجام؛ و طی آن از ۷ داروی جدید ۲ شرکت تماد و شیمی دارویی داروپخش در نخستین نمایشگاه فارماپک خاورمیانه به‌طور رسمی رونمایی شد.

  • ۲ داروی جدید تماد

۱-کتوتیفن فومارات: ماده اولیه دارویی کتوتیفن فومارات که به صورت پودر تولید، و در داروهای ضدآلرژی به کار می‌رود و همچنین برای بهبود و تنظیم خواب در کودکان نیز کاربرد دارد.

۲-شربت گایاکدین حاوی ۱۰۰ میلی گرم گایافنزین و ۱۰ میلی‌گرم کدیین در هر ۵ میلی‌ لیتر است؛ دارو به منظور تسکین سرفه‌های خشک و خلط دار و کاهش احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی و آلرژی به کار می‌رود.

  • ۵ محصول جدید شیمی‌داروئی داروپخش

داروهای رونمایی شده این شرکت شامل ۲ محصول آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین تست ماسک (خوراکی کودکان) و کلاریترومایسین بود که مصرفی بالا در تولید داروهای آنتی بیوتیک خوراکی دارند.

محصول جدید دیگری که رونمایی شد، دونپزیل بود که جهت جلوگیری از آلزایمر کاربرد دارد.

محصول بعدی فنوفیبرات در کاهش چربی خون، و محصول پنجم، کاپتوپریل از داروهای قلبی عروقی و کاهنده فشار خون است.

این محصولات، بازاری نزدیک به یک هزار میلیارد ریال دارند که در صورت جایگزینی با اقلام وارداتی آن، این مبلغ قابل دستیابی خواهد بود.

  • روز سوم:

روز سوم، روز مراسم اختتام نخستین نمایشگاه بیتن‌المللی فارماپک بود.

مراسم اختتام ساعت ۱۸ برگزار شد و مهندس اختراعی گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه ارائه کرد و وضعیت تعاملات مالی و فنی صنعت داروی کشور در سال آینده را ترسیم کرد.

دکتر قانعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنران دوم مراسم بود، او بنیادکننده جریان شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. قانعی گفت؛ دارو حوزه امنیت ملی است و ...

  • جایزه برای پارس‌دارو

دکتر حکیمی مدیر توسعه‌ی کسب‌وکار شرکت دارویی پارس‌دارو موفق به کسب جایزه از نمایشگاه فارماپک شد؛ این جایزه به دلیل انتخاب بسته‌بندی نوين و دارای مزيت (آسپيرين ٨١) توليد پارس‌دارو با تمركز بر موضوع استفاده از ليبل مولتی لاير (چند لايه) محتوی اطلاعات دارو و بروشور آن بود.

  • جایزه صادرات برای تماد

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) جایزه شرکت برتر در صادرات را از نخستین نمایشگاه بین‌المللی فارماپک دریافت کرد.

3 گفتگو درباره نمایشگاه فارماپک؛

  • گفتگوی اول: دکتر علی‌رضا رضوی‌زند معاونت توسعه و تحقیق تی‌پی‌کو

حرف‌های دکتر رضوی زند: نمایشگاه فارماپک کیش برای مجموعه ما، از منظر تخصصی بودن در زمینه مواد اولیه دارویی حائز اهمیت بود.

-تی‌پی‌کو سردمدار و یکی از قدرتمندترین هلدینگ‌های دارویی کشور است و حضور در چنین مناسبتی مرتبط، برایش از ضروریات است.

-ضمناً این منطقه (کیش) به‌دلیل مزایای ویژه‌اش، می‌تواند محلی برای تلاقی بیزینس‌ها و کسب‌وکارهای متعدد در حوزه دارو باشد.

-ما (تی‌پی‌کو) یک نهاد عمومی غیردولتی در منطقه خاورمیانه هستیم و ساختارمان یونیک و منحصربفرد است و رغبتی بیشتر برای سایر صاحبان صنایع دارویی ایجاد می‌کند.

- حضور شرکت‌های خارجی در فارماپک امسال به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها و وجود محدودیت‌ها، و حواشی ایجاد شده از طرف امریکا، کم‌رنگ بود ، فکر کنم خودش می‌تواند فرصتی از دل تهدید تلقی شود، اما باید نگاهی جدی به آن داشت.

- ما این نمایشگاه را با عبور از بحران و تثبیت وضعیت، به‌صورتی جدی دنبال خواهیم کرد و به‌رغم کاستی‌های این‌دوره، کیش را مرکزی برای تلاقی صاحبان صنایع و کسب و کارها در صنعت دارو و در سطح بین‌المللی می‌دانیم.

* گفت‌و‌گو دوم: مهندس منوچهر شکری مدیر فروش و عضو کمیته صادرات تی‌پی‌کو

حرف‌های مهندس منوچهر شکری: چنین نمایشگاه‌هایی که در منطقه آزاد برگزار می‌شوند، نویددهنده افزایش سطح تعاملات با شرکت‌‌ها و طرف‌های خارجی هم هستند، و طبیعتا پتانسیل و ظرفیت را در توسعه بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهند.

- فارماپک در مقطعی حساس از تاریخ کشورمان برگزار می‌شود که دشمنان خارجی با تحریم‌های اقتصادی قصد فلج کردن چرخ‌های کشور را کرده‌اند، نیت برگزارکنندگان را دریابیم، آن‌ها با هدف به گشایش درهای صادرات و واردات صحیح دست به کار این نمایشگاه شده‌اند.

- طبعا با حضور تامین کنندگان خارجی مطرح به‌ویژه در بخش API و fine chemical می‌توانستیم بهره‌ای بسیار از این موقعیت ببریم و قطعا فارماپک در سال‌های آتی با حضور قوی‌تر اکثریت هلدینگ‌ها و شرکت‌های داخلی رنگ و بوی گسترده‌تری پیدا خواهد کرد.

* گفت‌و‌گوی سوم: دکتر صالح رحیمی، معاونت سرمایه انسانی و ارتباطات تی‌پی‌کو

حرف‌های دکتر رحیمی: خب! راستش ما توقعات زیادی از نمایشگاه داشتیم، اما به رغم انتظاراتمان، سعی کردیم در قواره‌ی سازمان معظم خود، تی‌پی‌کو در نمایشگاه حاضر شویم و همین‌گونه هم شد. به‌هرحال ما بهره‌های لازم را از نمایشگاه برده‌ایم، استراتژی‌مان مشخص است و با هدف‌گذاری در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شویم.

- رونمایی از چند قلم محصولات جدید در حوزه API را به این نمایشگاه آوردیم و البته بگویم که محصولاتی دیگر هم داشتیم که برای برنامه‌های آتی گذاشته‌ایم و برنامه اصلی رونمایی به‌زودی اعلام خواهد شد.

- همچنین چندین ملاقات با طرف‌های تجاری داشتیم که رضایت‌مندی همکاران را در پی داشت و با مسئولان سازمان و غذا و دارو هم بلافصل دیدارهایی رخ داد که آن‌هم مفید به فایده بود.

وی در ادامه گفت: ما یک هلدینگ قدرتمند در صنعت دارو و مواد اولیه دارویی هستیم که در همین نمایشگاه هم این موضوع کاملا مشهود بود، و همان‌طور که گفتم با استراتژی مشخص در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شویم و به همین واسطه و غالبا اثربخشی سازمانی برایمان احراز می‌شود.

  • هامش

-نخستین نکته در اینست که از همت و برگزاری چنین رویدادی آن هم برای نخستین بار در صنعت داروسازی کشور باید که قدردانی کرد.

-نکته بعدی نقد و تحلیل برگزاری این نمایشگاه برای رسیدن به نقاط ضعف است، برگزارکنندگان نباید از «نقد» بهراسند، نقد به کارمان جغرافیا می‌بخشد و قطعا قوی‌ترمان می‌کند.

-شایان ذکر است که «سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی» مجری این نمایشگاه بود.

 

پایان پیام