به گزارش امور رسانه ای تی پی کو ؛ دکتر کبریایی‌زاده در برنامه تلویزیونی گفت :دانش دارو‌سازی ایران در سطح فن‌آوری جهانی است

دانش داروسازی ایران و فن‌آوری‌های مورد استفاده در این حوزه از استانداردهای بالایی برخوردار است که این حوزه را واجد شرایط رقابت با دانش فن‌آوری جهانی ساخته است.

رئیس هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در برنامه تلویزیونی بورس و بررسی جایگاه صنعت دارو، ضمن تأکید بر توان فنی، فن‌آوری و نیروی انسانی در کشور گفت: به لحاظ نوع سیاستگذاری‌های انجام شده، صنعت دارویی ضعیف نگه داشته شده است.

دکتر عباس کبریایی‌زاده با اشاره به این‌که مصرف‌کننده اصلی دارو‌ها، بیمه‌ها و به نوعی دولت‌ها هستند، در خصوص نحوه قیمت‌گذاری دارو اظهار داشت: فرمول قیمت‌گذاری دارو در ایران نیز تقریباً در حاکمیت دولت‌ها است، اما به دلیل ساختاری که در قیمت‌گذاری از دوران جنگ باقی مانده است و همواره تداوم دارد، قیمت‌گذاری دارو در ایران بر پایه قیمت تمام شده انجام می‌شود.

وی افزود: با این وجود برخی از هزینه‌های غیرقابل مشاهده مانند هزینه‌های مطالعات بالینی، هزینه بازاریابی و معرفی مولکول‌های دارویی برای جامعه پزشکی در محاسبات لحاظ نمی‌شود. از این‌رو قیمت دارو‌های تولیدی در ایران غیرکارشناسانه است.

دکتر کبریایی‌زاده ضمن یادآوری این که قیمت داروی ژنریکی که در ایران تولید می‌شود، نسبت به کشور‌های منطقه مانند ترکیه یا کشور‌های عربی تقریباً 5 تا 7 برابر کمتر است، خاطرنشان کرد: گاهی قیمت‌ دارو در ایران نسبت به برند‌های اصلی اروپایی و امریکایی 12 تا 16 برابر پایین‌تر است.

به گفته دکتر کبریایی‌زاده، در سال‌های اخیر با تغییراتی که وزارت بهداشت در فرمول دارو‌های جدید ایجاد کرد، امید می‌رود که در قیمت‌گذاری صنعت دارو بتوانیم خود را با سایر کشور‌های دنیا منطبق کنیم.

دکتر کبریایی‌زاده با بیان این‌که دولت برای شرکت‌هایی که محصولات نوآورانه تولید می‌کنند، مبنای قیمت‌گذاری را بر مبنای رفرنس یا مرجع در نظر گرفته است، افزود: این روش قیمت‌گذاری منطقی‌‌ترین روشی است که برای توسعه صنعت داروسازی در دنیا به کار گرفته می‌شود و بالطبع شرکت‌هایی که در تولیدشان از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند، سودآوری بالاتری خواهند داشت.

وی با بیان این‌که صنعت داروسازی در ایران حدود 150 میلیون دلار صادرات دارد، گفت: ظرفیت بالقوه این صنعت برای صادرات منطقه، بیش از 500 میلیون دلار است و امکان این‌که تراز تجاری دارو مثبت شود، وجود دارد.

رئیس هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که صنعت داروسازی در ایران جزو صنایع پیشرفته در دنیا تلقی می‌شود، گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت برای مولکول‌های جدید دارویی فرمول قیمت‌گذاری را اصلاح و به سمت رقابتی شدن حرکت کرده است.

 

 

پایان  پیام