1402/11/17

مراسم افتتاح پروژه های هلدینگ دارویی شستا برگزار شد

پنج پروژه بزرگ دارویی از جمله تولید هشت داروی جدید دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در کشور به همت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی رونمایی و افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی تیپیکو، شب گذشته (دوشنبه 16 بهمن) در مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شستا آیین افتتاح پروژه‌های دارویی هلدینگ دارویی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) در محل شرکت دارویی تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) برگزار شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در این مراسم با اعلام خبر رونمایی از 8 داروی جدید دانش‌بنیان افزود: امروز 5 پروژه بزرگ دارویی افتتاح و 22 داروی جدید ازجمله هشت محصول دانش‌بنیان برای اولین‌بار در هلدینگ دارویی شستا رونمایی می¬شوند.
عارف نوروزی افزود: این ۵ پروژه، شامل سنتزکورتیک و استروئیدها در شرکت تماد در استان البرز، پروژه مرکز توزیع دارویی در مراکز گرگان و اهواز شرکت پخش هجرت، پروژه بهینه‌سازی اتاق تمیز خط سفالسپورین‌ها شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران در ساری، پروژه نازال اسپری شرکت ابوریحان در تهران هستند.
مدیرعامل شستا با اشاره به سهم بالای نرخ مواد اولیه در قیمت تمام شده دارو تصریح کرد: باید مواد اولیه را با قیمت تمام شده کمتری تهیه کنیم.
وی گفت: ما باید سال آینده سهم بازار خود را که در حال حاضر از منظر ریالی ۱۹ درصد و از منظر تعدادی ۲۴ درصد است را زیاد کنیم و هدف‌گذاری شستا برای به‌دست‌آوردن سهم ۴۰ درصدی بازار در سال آینده خواهد بود.
نوروزی خاطرنشان کرد: ‌۳۰ درصد ظرفیت توزیع دارو در اختیار هلدینگ دارویی تأمین است، ۲۵ درصد قیمت تمام شده هر محصول هزینه حمل است؛ وقتی بازار دارویی منطقه در اختیار ماست باید به سمت صادرات دارو و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و خلاقیت جوانان ایرانی کار را توسعه دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد مواد اولیه داروهای کورتونی کشور در داخل تولید و‌ تأمین می‌شود و فقط ۳۰ درصد آن وارداتی است؛ با راه‌اندازی خطوط جدید در تیپیکو کشور به‌زودی از واردات کورتون بی‌نیاز خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین آیین ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اساساً قطب‌بندی حاکم و رایج در جهان بر 2 مدار و دو قطب شرق و غرب  بود؛ اما با پیدایش نظام انقلاب اسلامی ایران قطب نرم جدیدی در جهان سیاست طراحی شد؛ با این نظام بشریت تشنه عدالت به یک خودباوری بزرگ رسید و این اعتماد به نفس و خودباوری سبب شد تا اقتدار قدرت شرق و غرب در هم بریزد.
صولت مرتضوی  گفت: امروز شاهد هستیم که ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی که استعداد نظامی آن ۵۵۰ هزار نفر است سنگین‎ترین هجوم‌ها را علیه مردم غزه وارد کرده؛ اما هیچ توفیقی به دست نیاورده‌اند.
وی همچنین با اشاره به توفیقات جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید و صادرات دارو، گفت: در حوزه دارو و درمان تا پیش از انقلاب اسلامی و دهه ۵۰ بخش قابل‌توجهی از پزشکان ما از کشورهای پاکستان و هندوستان بودند و بعضی از دانشجویان آنها حتی با گذراندن دوران کارشناسی به شهرها و روستاهای ایران می‌آمدند تا طرح خود را بگذرانند؛
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه مشکلات حوزه بهداشت و درمان قابل‌حل است خاطرنشان کرد: اراده‌ای که در جوان دیروز و امروز ایجاد شده و استحکام عقیدتی که در مردم به وجود آمده است همراه با اتکا به خودباوری و دانش در همدیگر باعث شده که سرآمد حوزه‌های مختلف شویم؛ دانشمندان ایرانی همواره در عرصه جهانی نام و نشانی در دنیا داشته و صاحب اندیشه هستند.
مرتضوی ادامه داد: امروز عمده دستگاه‌های کمک‌آموزشی و درمانی برچسب یا لوگوی ایرانی و ساخت داخل دارند و در حوزه دارویی هم واقعاً افتخارآفرین هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: یادمان نمی‌رود وقتي کرونا به وجود آمد دولت آمریکا اجازه ورود دستگاه‌های ونتیلاتور و واکسن به ایران را نداد؛ اما جوانان ایرانی آن را مهندسی معکوس کردند و به تولیدکننده تبدیل شدیم، ستاد اجرایی فرمان امام در کمترین زمان ممکن در میدان حاضر شد و نخستین واکسن ایرانی کرونا را باکیفیت و استاندارد بالا تولید و ضمن حل مشکل مردم کشورمان حتی به برخی کشورها صادر کرد.
وی یادآور شد: صندوق تأمین اجتماعی بین‌النسلی است؛ لذا هرچه بکارید خود شما هم در آینده و در دوران بازنشستگی از آن استفاده خواهید کرد؛ ۵۳ درصد از جمعیت ایران سهام‌دار تأمین اجتماعی هستند و این یک فرصت بزرگ است.
مدیرعامل هلدینگ دارویی شستا نیز در این مراسم با ارائه جزئیاتی از پنج پروژه افتتاح شده گفت: در پروژه سالن سنتز خط تولید مواد مؤثره کورتون‌ها میزان سرمایه‌گذاری رقم ۵/۲ میلیارد تومان است. بهینه‌سازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود به ارزش 8 میلیارد تومان صورت پذیرفته که 100 درصد طراحی و اجرای این آن توسط پرسنل داخلی شرکت انجام‌گرفته است. با اجرای این پروژه کشور از واردات مواد مؤثره کورتون بی‌نیاز می‌شود.
عقیل آرین¬نژاد افزود: دگزامتازون دی سدیم فسفات، بتامتازون سدیم فسفات، بتامتازون دی پروپیونات، بتامتازون 17 والرات، هیدروکورتیزون استات، سیگروترون استات، تریامسینولون استوناید از جمله محصولات تولید شده با بهره‌گیری از انجام این پروژه خواهد بود.
وی ادامه داد: با افتتاح پروژه بهینه‌سازی اتاق تمیز خط تولید سفالسپورین‌ها در ساری بخشی از نیاز کشور به محصولات سفالسپورین‌ها برطرف خواهد شد. با اجرای این پروژه می‌توان گواهی GMP را دریافت و محصولات این خط را به مرحله صادرات رسانید. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه ۱۵/۵ میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل تیپیکو افزود: پروژه خط تولید نازال اسپری با سرمایه‌گذاری ۱۰/۷ میلیاردتومانی در شرکت داروسازی ابوریحان انجام شده است.ظرفیت اسمی خط نازل اسپری شرکت ابوریحان 7 میلیون و دویست عدد به صورت سالانه و ظرفیت عملی آن  3 میلیون 900 هزار عدد به‌صورت سالانه می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه مرکز توزیع گرگان باهدف پوشش توزیع داروی استان گلستان و پوشش بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالي و سمنان همچنین در جهت افزایش تعداد مشتریان، و افزایش سهم بازار و سطح رضایت مشتریان ایجاد شده است. ظرفیت عملیاتی این پروژه به میزان 1300 پالت دارویی بوده و با سرمایه‌گذاری حدود 44 میلیاردتومانی انجام شده است. همچنین پروژه مرکز توزیع اهواز نیز با سرمایه‌گذاری حدود 40 میلیاردتومانی انجام شده است.
در ادامه این مراسم هر پنج پروژه با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح گردید.