1402/11/09

نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران

نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران با حضور مدیران این شرکت و همچنین مدیران فرابورس، کارگزاری صباتامین و نمایندگان شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین برگزار شد.

نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران با حضور مدیران این شرکت و همچنین مدیران فرابورس، کارگزاری صباتامین و نمایندگان شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) روزهای 7 و 8 بهمن ماه در محل تالار فرابورس ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست سید احمد موسوی مدیرعامل آنتی‌بیوتیک سازی ایران به معرفی این مجموعه پرداخت و گفت: فعالیت اصلی این مجموعه تولید مواد اولیه دارو است. محل کارخانه نیز در ساری است که از سال 1374 تأسیس و در سال 1380 تولید آن آغاز شده است.
او با اشاره به اینکه ساخت و راه‌اندازی این شرکت با هدف تأمین و تولید خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها بوده که در زمینی به مساحت 16 هکتار به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: مجموعه آنتی‌بیوتیک سازی ایران سال 1400 در فرابورس پذیرش شد.
مدیرعامل آنتی بیوتیک سازی از در اختیار داشتن سهم 60 درصدی بازار خانواده پنی‌سیلین و 50 درصدی سفیکسیم توسط این مجموعه خبر داد و گفت: به طور متوسط حدود ۵۰ درصد از بازار آنتی‌بیوتیک در اختیار این مجموعه است‌ و در تلاش هستیم برای چشم‌انداز 1404 نیز جزو تولیدکنندگان اصلی و برترین تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در کشور باشیم.
مهندس موسوی در ادامه با اشاره به اینکه از سه سال قبل وارد حوزه‌های درمانی و گروه‌های درمانی جدید شدیم، افزود: بدین ترتیب بخشی از واردات و مصرف ارزی در این مجموعه حذف شده است.
وی در ادامه به توانمندی‌های تجهیزاتی شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران اشاره کرد و گفت: این مجموعه دارای راکتورهای تناژ متنوع است. هم‌چنین توانایی تولید واکنش‌های شیمیایی دمایی 80 تا 120 درجه سانتی‌گراد را در اختیار دارد که در کشور، چنین توانایی‌هایی محدود است.
به گفته وی آنتی‌بیوتیک سازی ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماده مؤثر آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکام در کشور با خطوط تولید جداگانه است. همچنین ظرفیت تولید محصولات جدید هم با راه‌اندازی دو واحد تولیدی عمومی با مقیاس بزرگ و یک واحد تولید عمومی در مقیاس کوچک فراهم شده است.
مدیرعامل این مجموعه در ادامه به تشریح نسبت‌های سود و زیانی بیوتیک پرداخت و گفت: نمودار مقایسه‌ای سود و زیان نشان می‌دهد بودجه سال جاری ۲۴۲ میلیارد تومان برآورد شده و سود سال ۱۴۰۰ این شرکت ۸۳ و سود ۱۴۰۱ نیز ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در بخش دیگری از نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، وضعیت پروژه‌های شرکت را تشریح کرد و گفت: بهینه‌سازی تأسیسات مرکزی، خرید و نصب سیستم تولید آب موردنیاز شرکت، توسعه و بازسازی اتاق تمیز واحد تولید سفالوسپورین که با برآورد هزینه‌ای ۱۶۰ میلیارد تومان ظرفیت تولید این محصول را تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داد، بخشی از پروژه‌های این مجموعه هستند.
در ادامه ارزش‌گذاری سهام این شرکت توسط شرکت لوتوس پارسیان بدین صورت انجام شد؛ سود عملیاتی بیوتیک برای ۱۴۰۲ رقم ۲۹۰ میلیارد تومان و برای سال آینده ۳۵۵ میلیارد تومان برآورد و ارزش کل شرکت ۱۴۷۲ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۱۸۳۴ تومان برآورد شده است. سود خالص سال آینده حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و  همچنین سود خالص امسال ۲۱۸ میلیارد تومان برآورد شد که ۹ ماهه حدود ۱۲۴ میلیارد تومان آن محقق شده است.