1401/02/10

پیش به‌سوی احداث پالایشگاه خون، شتاب‌دهنده‌ها و ابرپروژه‌های دارویی

چشم‌انداز تی‌پی‌کو و افق ۱۴۰۴

به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ روز هشتم اردیبهشت‌ماه 1401 و در مراسمی که به‌مناسبت هفته کار و کارگر و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل شستا برگزار شد، دکتر محمد نادری علیزاده، مدیرعامل تی‌پی‌کو سخنانی مهم درخصوص اتفاقات رخ داده در سه ماهه گذشته و برنامه‌های طرح تحول و چشم‌انداز تی‌پی‌کو تا سال ۱۴۰۴ بیان داشت که گزیده و سرفصل‌های آن را انتشار می‌دهیم.

دکتر نادری علیزاده:

  • در گام چهارم صنعت دارویی کشور باید تلاش خود را در صنعت داروسازی بیشتر کنیم. به‌طور مثال قیمت ویال آمریکایی رمدسیویر در دوره اوج کرونا ۴۰ الی ۶۰ میلیون تومان بود در حالی که صنعتگران ما در همین کارخانجات داروپخش و هم در داروسازی اکسیر این دارو را تولید کردند و با قیمت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان در اختیار مراکز درمانی قرار دادند، این فقط یک نمونه از شکل جهادی کار بود و خیزی به سوی ممکنات کشور و آینده صنعت داروسازی. گام چهارم باید در تنوعی از رخدادها و جهش‌های اینچنینی باشد.
  • چشم‌انداز تی‌پی‌کو در افق ۱۴۰۴ را ترسیم کرده‌ایم؛

تبدیل شدن به بزرگترین شتابدهنده و مجموعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه ی دارو، ایجاد ۴ ابرپروژه‌ی دارویی «های‌تک» با هدف خودکفایی و ممانعت از ارزبری، بزرگترین صادرکننده محصولات و فرآورده‌های دارویی کشور و تولید بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی و توزیع بیش از ۵۰ درصد محصولات.

  • مهم‌ترین کار ما در ۳ ماه اخیر  تی‌پی‌کو، آنالیز ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها بود مثلا ۱۴ خط از ۴۳ خط تولید شرکت‌های گروه ما اشباع است و بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد در حال تولید هستند، میانگین تولید در ۲۹ خط دیگر ما ۵۰ درصد است پس ما باید در کوتاه‌مدت پروژه‌هایی را به بهره‌بری برسانیم و از فروردین ۱۴۰۱ این کار را شروع کرده‌ایم و مسیر را برای استفاده از ظرفیت‌ها هموارتر خواهیم کرد. طبق آمار نسبت به فروردین ۱۴۰۰ تقریبا ۲۱.۲ درصد رشد تولید، و ۴۷ درصد رشد فروش داشته‌ایم.
  • احداث پالایشگاه خون یکی از مواردی است که باید در مجموعه دارویی تامین و به‌زودی رخ دهد. از وزارت مردم و سازمان غذا و دارو خواستاریم کمک کنند که این پالایشگاه خون در کشور به بهره‌برداری برسد.
  • در حوزه داروهای استنشاقی و داروهای اونکلوژی در حوزه واکسن و داروهای بایو تکنولوژی ورود خواهیم کرد تا خلا سبد دارویی تی‌پی‌کو را مرتفع کنیم.
  • خرید تجمیعی اقلام راهبردی ۲ ماده اولیه هپارین و انوکساپارین با هدف حذف واسطه‌ها را هم کلید زدیم و مستقیم با شرکت‌های تامین‌کننده خارجی وارد مذاکره شدیم و خرید انجام شد و از همین ۲ قلم ماده تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان حذف واسطه اتفاق افتاد.
  • در حوزه محصولات دانش‌بنیان ۴ هدف داریم:

۱- حمایت و تحت پوشش قراردادن استارتاپ‌های فناورانه در حوزه دارو

۲- ارائه آموزش‌های لازم برای کسب موفقیت‌های بهتر

۳- سرمایه‌گذاری برای یک ایده نوپا

۴- هدایت آن به شرکت‌های تابعه.

مثلا در شرکت «آترا»

  • یک هاب‌شتابدهنده ایجاد کردیم که این به تمامی شرکت‌های تولیدی ما متصل است و در تمام استان‌ها و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور فعال خواهد داشت و بعد از کسب مجوزهای لازم افتتاح خواهد شد.

پایان پیام