به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ شرکت سوئیسی Roche پس از قریب به یک دهه فعالیت در کشورمان ایران و در پی موفقیت‌ها و استقبال جامعه پزشکی و نیز آشنایی بیشتر با فرآیندها، استانداردها و دانش دارویی-درمانی کشور در سال ١٣٩۲ (2013)  با ثبت شرکت "رُش پارس" و افتتاح دفتر مرکزی، فعالیت مستقیم خود را در ایران آغاز کرد و عقد تفاهم‌نامه با "شرکت داروسازی زهراوی" محصول سال‌ها همکاری متقابل بود که در روز ۲۲خرداد ماه ١٣٩۸ و در شهر تبریز به وقوع پیوست.

شرکت زهراوی پیش‌تر (در همان سال‌های تاسیس رش پارس) با دایر کردن نخستین سایت تولید محصولات دارویی هازارد (پرخطر) در ایران، موفق به عقد قرارداد تولید محصول نهایی با شرکت Roche شده بود و دو داروی بسیار حیاتی و حساس در این مجموعه تولید می‌شد: مایکوفنولیک اسید با نام تجاری سل‌سپت (CellCept) که داروی جلوگیری از رد پیوند است و برای بیمارانی کاربرد دارد که پیوند کلیه، قلب و کبد انجام داده‌اند؛ و ایزوترتینوئین با نام تجاری روآکوتان (Roaccutane) که برای درمان آکنه شدید ندولار و برخی سرطان‌های ناشایع اما خطرناک پوستی استفاده می‌شود.

آن سال‌ها، ناگهان مشکلاتی روی داد و همکاری‌ها لاجرم متوقف شد، اما سرانجام پس از برطرف شدن سوتفاهمات، شرکت سوئیسی باری دیگر با علاقمندی بیشتری برای همکاری به سراغ این شرکت خوشنام ایرانی آمد و دوباره مذاکراتی جدی در گرفت و نتیجه آن، همین تفاهم‌نامه‌ای است که ۲۲خرداد بین دو شرکت عقد شد، زیرا دو طرف به توافقاتی مهم در رابطه با ادامه و گسترش همکاری‌های فی‌مابین دست یافته بودند.

براساس تفاهم‌نامه، نه تنها تولید داروی سلسپت در زهراوی از سر گرفته می‌شود (با یک مرحله پیشرفت و از فیلینگ ماده اولیه)، داروی بسیار پر ارزش کاپسیتابین با نام تجاری زلودا (Xeloda) نیز از API در شرکت زهراوی تولید خواهد شد. این دارو، یکی از عمده‌ترین درمان‌های دارویی جهت سرطان پستان و روده بزرگ است.

با همین نیت بود که با میزبانی زهراوی و در روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ دو مراسم (صبح و ظهر) برگزار شد، ابتدا مراسمی با حضور متخصصان در شرکت زهراوی و سپس مراسمی دیگر با حضور مقام‌های رسمی شهری و استانی در سالن اجتماعات هتل شهریار تبریز.

با عنایت به اهمیت این برنامه، مراسم عقد تفاهم‌نامه در سالن اجتماعات هتل شهریار تبریز در نظر گرفته شده بود؛ که علاوه بر سفیر سوئیس، مارکوس لایتنر و دکتر محمدرضا شانه‌ساز که طرفین رسمی دولتین سوئیس و ایران بودند، تفاهم‌نامه بین مدیران عامل دو شرکت، دکتر بهزاد محیط مافی به نمایندگی از زهراوی و فرید بیدگلی (مدیرعامل رش پارس) منعقد شد.

در مراسم عقد تفاهم‌نامه، شخصیت‌هایی مهم از جمله دکتر علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری آذربایجان شرقی، دکتر محمدحسین صومی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر محمد وحدتی نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی و ... حضور داشتند و بعد از خیرمقدم‌گویی دکتر بهزاد محیط‌مافی، دو نفر اول سخنرانی کردند.

مراسم صبح زهراوی نیز با حضور جمعی از مدیران و کارکنان ارشد این شرکت برپا شد. در آن مراسم ابتدا دکتر علیرضا رضوی‌زند، مشاور مدیرعامل تی‌پی‌کو به دو زبان فارسی و انگلیسی برنامه امضا تفاهم‌نامه بین رش سوئیس و زهراوی ایران را تشریح کرد، او گفت:

امروز روزی بزرگ است چون با یک شرکت بسیار مهم داروسازی جهان و آن هم در اوج تحریم‌ها قرارداد می‌بندیم؛ قرارداد ما انتقال و بومی‌سازی است، آن هم نه برای دارویی ساده، بلکه دارویی بسیار ارزشمند ضد سرطان و کنترل پیوند، به همکاران عزیز زهراوی و دغدغه‌مندان صنعت داروسازی کشور تبریک می‌گویم.

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران سخنران بعدی بود، او از این اتفاق خوب، اظهار خرسندی کرد و آن را روزی خاطره‌انگیز برای مجموعه زهراوی و رش برشمرد.

همچنین در این مراسم دکتر محمدرضا شانه‌ساز، سرپرست سازمان غذا و دارو سخنرانی کرد، او گفت:

تقاضا دارم که داروسازان ارجمند نه فقط به ایران که به منطقه توجه نشان دهند؛ به‌رغم تمام محدودیت‌ها، صنعت داروسازی در ایران قادر شده ۹۹ درصد از نیاز دارویی کشور را رفع کند. با مردم ایران نامهربانی می‌شود و این پذیرفته نیست، با این وصف، با قاطعیت می‌گویم که به‌رغم ضررهایش، نتیجه تحریم، بی‌نیازتر شدن ایران عزیز ماست و سرعت پیشرفت ما را بیشتر خواهد کرد.

دکتر پویا فرهت، مدیرعامل تی‌پی‌کو، سخنران بعدی مراسم بود، او ضمن قدردانی از همکاران زهراوی گفت: طبعا ما به شکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قدم‌هایی برداشتیم، رفت‌و‌آمدهای فراوانی با طرف سوئیسی داشتیم، و شرایطی مناسب فراهم آمده و امروز شرکت رش با رضایتمندی پای میز و عقد قرارداد نشسته است.

آخرین سخنران هم مدیرعامل شرکت رش پارس، فرید بیدگلی بود که گفت: ما با تکیه بر تمام پروتکل‌های دارویی و بین‌المللی، به همکاری با شریک ایرانی خود ادامه دادیم و هیچ نگرانی هم بابت هیچ چیز نداریم و من امروز برای رش، برای زهراوی و برای ایران خوشحالم، امروز روزی مهم است.

  • درهامش

-این دو برنامه در نهایت نظم و دقت برگزار شدند و میزبان با زیبایی‌شناسی خاصی، محیطی مینی‌مال و حرفه‌ای در طراحی پوسترها و نشانه‌های همکاری طرفین طراحی و اجرا کرده بود.

-در فاصله دو مراسم، بازدید از خطوط تولید زهراوی، فضایی حرفه‌ای را تداعی کرد، به گمان تنی چند از بازدیدکنندگان ظرفیت زهراوی بسیار بیش از موارد فوق است و با کمی پشتیبانی و عزم جزم می‌تواند قدم‌هایی بزرگتر در تولید داروهای هازارد بردارد.

-مراسم دوم در هتل شهریار، فضایی کاملاً متفاوت داشت و بخشی اعظم از سالن در اختیار میهمانان و مسئولان استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز قرار گرفته بود.

-بعد از عقد تفاهم‌نامه، کنفرانس مطبوعاتی دو مدیرعامل برگزار شد که در نوع خود، جالب بود.

-خبرنگاران بی پرده سوال‌هایی را درخصوص چند و چون تفاهم‌نامه پرسیدند و مدیران عامل هم پاسخ‌هایی درخور به سوال‌ها دادند.

-یکی از تیزترین سوال‌ها از مدیرعامل رش پارس پرسیده شد، همه دنیا ایران را تحریم کرده‌اند، شما چرا معکوس عمل کردید!؟ بیدگلی با حاضرجوابی گفت، من جای شما بودم جوری دیگری سوال را مطرح می‌کردم، این‌که چه خوب است رش ایران را تحریم نکرده ...

-نمایندگان ۲۰ رسانه، خبرگزاری، رسانه دیداری و مکتوب در هر دو مراسم حضور داشتند و کل ماوقع را رصد کردند، در کنفرانس، نمایندگان واحد مرکزی خبر، ایرنا، ایلنا، ایسنا، دنیای اقتصاد و عصر اقتصاد سوال‌هایی را مطرح کردند.

-کارشناسان حاضر در مراسم دوم، این تفاهم‌نامه را برای زهراوی بسیار مفید دانستند، برخی از آن‌ها‌ معتقد بودند که علاوه بر تحول در ابعاد مالی شرکت زهراوی، برگی دیگر به افتخارات ملی صنعت داروسازی ایران افزوده شده است.

-کارشناسان همچنین به موردی دیگر اشاره‌هایی کردند: با عنایت به حجم بازار این داروها که بسیار قابل توجه است، با تولید این محصولات از مرحله ماده اولیه علاوه بر ارتقاء فنی و تکنولوژیک شرکت، می‌توان سهم بازار بیشتری نیز به زهراوی اختصاص داد.

پایان پیام