رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تولید داخلی چند داروی استراتژیک و بسیار گران‌قیمت برای بیماران قلبی و عروقی و درمان نازایی آغاز شده است و با ورود آن به بازار دارو، میلیارد‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی تحقق خواهد یافت. حسین وحیدی گفته؛ مردم نسبت به گران بودن برخی داروهای خارجی گلایه دارند؛ بله، در اهم و فی الهم کردن امور دارویی، بعضی از داروها که مصرف آن در کشور کم است، ترجیحاً بهتر است وارد شود.

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بند (ک) ماده 89 این لایحه مبنی بر حمایت وزارت بهداشت از داروهای ژنریک موافقت کردند. براساس این بند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ضمن حمایت از تولید و عرضه و تجویز داروهای ژنریک، حمایت بیمه ای را فقط به داروهای ژنریک اختصاص دهد و بر عرضه و نظارت و صدور گواهی حلال با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، اتاق ایران و اتاق تعاون در جهت صادرات محصولات سلامت محور اقدام نماید و ضمنا برنامه ایمن سازی کودکان را تا حد و تراز کشورهای توسعه یافته ارتقاء دهد.

***

شرکت داروسازی اکسیر از شرکت های تابعه گروه دارویی تامین TPICO در کارگاه آموزشی دیابت با معرفی قلم های جدید تزریق اتوماتیک انسولین (اکسی پن) حضوری فعال داشت. این کارگاه آموزشی سه روزه (با عنوان درمان دیابت برای پزشکان عمومی) در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، و شرکت اکسیر نیز به عنوان  بزرگترین تولیدکننده انسولین در داخل کشور، به معرفی قلم های جدید تزریق اتوماتیک انسولین (اکسی پن) پرداخت.

***

دکتر اکبر عبداللهی اصل در گردهمایی مدیران عامل صنایع داروسازی کشور گفت: نظام دارویی برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران در زمان مناسب، نیازمند آمار و اطلاعات دقیق بازار دارویی کشور در سطوح تبادلات کالایی بین شرکت های پخش، تولید کنندگان، وارد کنندگان و داروخانه هاست. این آمار است که ابزار و تراز برنامه ریزی دقیق تر بوده و مانع از بروز کمبود در داروهای مورد نیاز مردم می شود؛ لیکن اکنون به علت کندی انطباق پخش ها، آمار مورد نیاز به سختی جمع آوری شده، و فاقد دقت های لازم و مناسب است.

***

سرهنگ یدالله حسن پور (رئیس پلیس آگاهی و فرمانده انتظامی استان کرمان) از کشف و ضبط پانصد میلیون ریال داروی غیر مجاز قاچاق خبر داده و گفته است: مبارزه همه جانبه ما با پدیده شوم قاچاق در سطح استان ادامه دارد، به تازگی ماموران انتظامی از فعالیت داروخانه‌ای که اقدام به توزیع و فروش داروهای غیر مجاز قاچاق می‌کرد، با خبر شدند و اقدامات لازم را به عمل آوردند. وی افزوده: براساس بررسی های انجام شده از داروخانه مذکور 17 هزار و 160 عدد انواع قرص و دارو و پنج هزار و 116عدد لوازم پزشکی که فاقد اسناد و مدارک گمرگی بود، کشف شد.

***

سرهنگ غلام شهرکي فرمانده انتظامي شهرستان کنارک نیز گفت: در راستاي ارتقا امنيت اجتماعي و برخورد قاطع با قاچاق ماموران پليس امنيت عمومي با انجام اقدامات اطلاعاتي و تحقيقات گسترده، محل فعاليت اعضاي يک باند توزيع کننده دارو هاي غير مجاز را شناسايي کردند. وی تصريح کرده: ماموران در بازرسي از اين محل، تعداد چهار هزار و پانصد عدد انواع قرص و پودر بدنسازي غير مجاز به ارزش سیصد ميليون ريال را كشف و ضبط كردند.

 

پایان پیام