به گزارش امور رسانه ای تیپیکو؛ سه هفته پیش و در فضای هیجانی اعلام ارقام فیش های حقوقی، و در یکی از سایت های خبری، مطلبی خلاف واقع و محرک با عنوان "توزیع پاداش 5/5 میلیاردی بین مدیران دارویی شستا" انتشار یافت؛ که شایسته بود همان زمان پاسخی به آن داد و در دفاع از تهمت و جفای روا شده به مدیران خدوم شرکت های تابعه، و از حقیقتی که در فضای ناصواب گم شد، دفاعی کرد.

همان زمان، تکذیبه و مطلبی مناسب هم تهیه و آماده شد برای ارائه، اما اندکی تامل و گذر زمانی لازم بود تا هوای غبارآلود بگذرد و مجموعه تامین با مستنداتی دقیق، به تکذیب آن خبر غیر موثق همت گمارد؛ و سخن را به راه راست هدایت کرده و از دامنه هیجانات هیچ و حرف های ناراست عبور کرده و فضای سیاسی کاری را به اهل اش وانهد؛ که گفت: ما را یارای مواجهه با کژی و بدی نااهل نیست.

اکنون به جهت تنویر افکار عمومی، پاسخی به انتشار آن خبر را می خوانیم!

  1. به سمع و نظر اهل فن می رساند که طبق اسناد و مدارک مثبته موجود و حسب ضوابط و مقررات هلدینگ، مبالغ سود پرداخت شده در سال­های 92 و 93 به اشخاص حقیقی عضو هیأت مدیره 12 شرکت تابعه (جمعاً شصت عضو)، حدود 2.7 میلیارد تومان بوده که به طور متوسط به هر یک از اشخاص حقیقی عضو هیأت مدیره شرکتهای تابعه، در یک سال 22/5 میلیون تومان و ماهانه کمتر از 1/9 میلیون تومان پرداخت شده و برخلاف اطلاعات منتشره آن سایت، اساساً هنوز هیچ پرداختی در خصوص پاداش سال 94 به اعضاء حقیقی هیأت مدیره واحدهای تابعه صورت نگرفته است.
  2. به رغم وجود ماده 241 قانون تجارت، که اختیار تصویب و پرداخت سود تقسیم شدۀ نقدی حدود 73 میلیارد تومان را به مجمع اعطا کرده است، این مجموعه طی سال های یاد شده در خبر منتشره (یعنی سالهای 92 تا 94) جمعا قریب به شش میلیارد تومان از سود را به اشخاص حقوقی عضو هیأت مدیره (یعنی شرکت ­های سهامدار خود) تخصیص داده است و نه افراد حقیقی؛ که اعضای هیأت مدیره منصوب در شرکت­ های یادشده هستند.
  3. قابل ذکرست که پاداش مصوب در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت­ های تابعه (12 واحد) با رعایت موازین ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت، برای پرداخت در وجه اشخاص حقوقی و حقیقی عضو هیأت مدیره واحدهای تابعه، حسب موافقت قاطبه سهامداران حقیقی و حقوقی در مجامع عمومی طی سنوات مورد اشاره در اختیار هلدینگ دارویی تأمین قرار گرفته است.
  4. شایان ذکر است که به رغم میزان و حجم قابل توجه تولید و گردش مالی شرکت های این گروه، که بزرگترین کارخانجات داروسازی را شامل می شود، پاداش پرداختی مدیران واحدهای تابعه هلدینگ دارویی تأمین نیز در طی سال های یاد شده، مجموعاً کمتر از 25% (یک چهارم) پاداش پرداختی سایر واحدهای مشابه دارویی کشور و به ویژه فعال در بازار سرمایه بوده است.

فی­ الواقع، به نظر می­رسد این رویکرد از منظری منصفانه و حرفه­ ای، حکایت از کارکرد جنبه­ های انگیزشی غیرمادی در گروه سرمایه گذاری دارویی تأمین داشته؛ که می تواند سزاوار تقدیر و تشویق باشد؛ نه اینکه خدمات این گروه بزرگ و مؤثر تولیدی در کشور با درج اخبار ناموثق و شتابزده، نادیده گرفته شده و مورد خدشه، و نهایتا سبب تشویش افکار عمومی و دغدغه سهامداران شریف این شرکت ها، که عمدتا از اقشار مولد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، واقع شود.

حفظ امانت مردم و ارائه اطلاعات شفاف و صحیح، نه تنها اولین رسالت رسانه های واقعی است؛ که مجموعه تامین نیز خود را بدان پایبند و معتقد می داند. رسانه های واقعی، چشم و گوش مردم اند و باید که مخاطب را به دور از القاء مفاهیمی جانبدارانه، هیجانی و ناصحیح، به برداشتی درست از واقعیت­ های موجود رهنمون کنند. ما به راهی که می رویم و به رسالت ها و تعهدات خود، و صد البته به ارزش فعالیت های مدیران و کارکنان خود و حساسیت های پیرامون صنعت بزرگ داروی کشور واقف و آگاهیم، آیا بعضی از سایت های خبری هم به مسئولیت های رسانه ای خود در حفظ و نگهداری این امانت ها و سرمایه های کشور، و اصل واقعیت به اندازه ای که باید، آگاه اند؟

به امید روزی که پایبندی به آموزه های دینی و وجدانی، بزرگترین ضامن تحقق اخلاق حرفه ای در همه شئون اجتماعی گردد.

انتهای پیام