جمعه بیست و پنجم تیر ماه همزمان با آخرین روز هفته تامین اجتماعی، روزی بیاد ماندنی برای اهالی آذربایجان شرقی، مردم خونگرم تبریز و اهالی منطقه بستان آباد بود، زیرا سرانجام کارخانه تولید آب اکسیژنه که با پشتیبانی و مدیریت شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین و تسهیلات ارائه شده از طرف بانک صنعت و معدن، مراحل احداث را طی کرده بود، توسط جمعی از کارگزاران و مدیران شهری استان و با حضور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افتتاح و به بهره برداری رسید.

آیین بهره برداری از نخستین واحد تولید آب اکسیژنه کشور با حضور دکتر علی ربیعی، دکتر عباس کبریایی زاده (رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی)، دکتر اسماعیل جبارزاده (استاندار آذربایجان شرقی)، علیرضا محجوب و مسعود پزشکیان (نمایندگان مجلس شورای اسلامی) و مدیریت کلان و عملیاتی این پروژه یعنی دکتر محمدرضا شانه ساز (مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین) و مهندس منوچهر فرهنگ دوست (مدیر عامل شرکت فرآیند گستر) و جمعی از مسئولان و چهره های محلی برگزار شد.

دکتر ربیعی در حاشيه بهره برداري از این واحد توليدی، و با اشاره به کاربردهاي مختلف آب اکسيژنه در صنايع مختلف گفت: در سال هاي نه چندان دور، شاهد واردات بيش از ١٠ ميليون متر مکعب آب اکسيژنه از کشورهای ترکیه و چین به کشورمان بوديم ولي با بهره برداري از اين پروژه، علاوه بر رفع نیاز اولیه و ممانعت از خروج سرمایه ها، می توانیم پنج ميليون تن هم اضافه بر نياز کشور، آب اکسيژنه صادر کنیم.
ایشان در ادامه سخنان خود تعداد شغل مستقيم ايجاد شده در اثر بهره برداري از اين پروژه را ١٠٠ نفر اعلام کرد و افزود: ١٥٠٠ شغل غير مستقيم نيز با بهره برداري از اين پروژه، ايجاد خواهد شد و این درست مطابق با انتظارات کشور از توسعه توانمندی های داخلی است.

دکتر ربيعي در ادامه، با اشاره به برخي از صنايع پايين دستي مربوط به آب اکسيژنه اظهار کرد: اين صنعت و صنايع پايين دستي آن، ظرفيت اشتغال بسيار خوبي دارد و بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عباس کبریایی زاده نیز دیگر سخنران آئین افتتاح، ضمن اشاره به عزم و سیاست های سازمان تامین اجتماعی در حمایت همه جانبه از اقشار ضعیف تر جامعه و افزایش اعتبارات در مناطق کم برخوردارتر و کارگری، اظهار امیدواری کرد که بزودی فاز دوم تولید آب اکسیژنه هم فعال، و سطح تولید دو برابر شود. دکتر کبریایی زاده گفت: ما امیدواریم با این سرمایه گذاری ها، زمینه ورود ما به صنایع دیگر شیمی و پتروشیمی هموارتر شود و باز هم اعتبارات و هزینه کردهای ما در استان آذربایجان شرقی، از میانگین ها فراتر رود. وی گفت: اکثر پروژه های تامین اجتماعی در مناطق محروم قرار دارند و در این میان آذربایجان شرقی جزو استانهای برخوردار از خدمات درمانی تامین اجتماعی بوده و با دارا بودن حدود ٥ تا ٦ درصد جمعیت تحت پوشش سازمان، در حدود ٧ درصد اعتبارات بخش درمان تامین اجتماعی کشور را جذب کرده که ناشی از گسترش خدمات درمانی تا دورترین نقاط استان و ارائه خدمات درمان مستقیم سازمان در این مراکز است.

دکتر جبارزاده یکی دیگر از سخنرانان آئین افتتاح بود، او ضمن قدردانی از فعالیت های توسعه زیرساخت ها و کارگاه های تولیدی، و اظهار خوشحالی از راه اندازی پروژه آب اکسیژنه، گفت: ما امروز نمودها و اثرات برجام را به عینه می بینیم و افتتاح همین واحد، نشانه عبور از تحریم های دو جانبه و به ثمر رسیدن فرآیندهای آن است، که با امضای برنامه جامع مشترک و امکان واردات کاتالیست ها به گردونه تولید داخلی، ممکن شده است.

مدیر عامل شرکت فرآیند گستر، مهندس فرهنگ دوست نیز با ارائه گزارشی جامع از روند این اقدام ملی، از آن به عنوان یک پروژه دو جانبه نام برد که ضمن پیشگیری از خروج ارز و واردات، فرصت صادرات را هم فراهم آورده است. فرهنگ دوست ضمن قدردانی صمیمانه از پشتیبانان این طرح ملی، دکتر کبریایی زاده و دکتر شانه ساز، از مدیران و مسئولان بانک صنعت و معدن نیز به دلیل اختصاص 21 میلیارد تومان از تسهیلات مشارکت مدنی تشکر کرد.

شایان ذکرست که طرح احداث و راه اندازی نخستین واحد تولید آب اکسیژنه کشور، با هزینه ای 52 میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است.

 

پایان پیام