به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ و وضعیت کلی هلدینگ تی‌پی‌کو، گروه دارویی شستا به‌گونه‌ای بوده که نیاز به گفت‌و‌گو با دکتر پویا فرهت مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین فراهم آورده است؛ ما از «پویا فرهت»، مدیرعامل پرسیده‌ایم، او هم با زبان آمار و ارقام پاسخ‌ داده است. می‌خوانید.

 

پویا فرهت:

قبل از هر چیز باید از همه همکاران خود در تی‌پی‌کو تشکر کنم که با هماهنگی و انسجام، پیوستگی در روندها و مسیر توسعه و پیشرفت را فراهم آورده‌اند. جایگاه فعلی تی‌پی‌کو محصول یک مجموعه هدف‌دار و مسئول است.

 

بررسی وضعیت عملکرد شش ماهه تی‌پی‌کو بیانگر آن‌ست که: فروش ۲۴ شرکت گروه ما در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش داشته و از مبلغ ۶.۸۴۷ میلیارد تومان به مبلغ ۸.۸۶۶ میلیارد تومان رسیده است.

 

همچنین سهم فروش شرکت‌های تولیدی گروه دارویی تامین در مقایسه با شرکت‌های تولیدی فعال در صنعت دارویی بورسی نیز از ۴۸.۱ درصد کل به ۵۰.۶ درصد افزایش یافته است.

 

سود ناخالص شرکت‌های ما در شش‌ماهه نخست نسبت به سال قبل ۴۴.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها از ۲۶ درصد به ۲۹.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

در زمینه سود خالص نیز در شش ماهه نخست به میزان ۴۱.۶ درصد افزایش داشتیم و حاشیه سود خالص شرکت‌ها به‌طور میانگین از ۱۶.۴ درصد به ۱۷.۹ درصد رشد کرده و از  مبلغ ‌۱۱۲۲ میلیارد تومان به ۱۵۸۹ میلیارد تومان رسیده است.

 

همچنین سهم سود این هلدینگ از کل سود شرکت‌های بورسی فعال در صنعت  دارو فراتر رفته و از ۵۱.۱ درصد در شش‌ماهه نخست سال جاری به ۵۲.۹ درصد رسیده است.

 

گروه دارویی تامین در این مدت ۶۰ قلم محصول جدید به بازار دارو ارائه کرده است که ۱۳ قلم محصول نهایی و یک قلم، ماده اولیه دارویی بوده که برای نخستین بار در کشور به بازار عرضه شده است.

 

در نیمه نخست سال جاری و به‌رغم سکون و رکود گسترده در اغلب صنایع به‌خاطر استمرار و وجود بیماری کرونا، ما همچنان پروژه‌های‌مان را پیش برده و سه پروژه جدید به ارزش ۱۱۳ میلیارد تومان در شرکت‌های گروه را به بهره‌برداری رسانده‌ایم.

 

در خصوص تولید داروهای کنترل‌کننده ویروس کرونا، برای نخستین بار، ما داروی رمدسیور را در ۲ شرکت گروه، تولید و عرضه کردیم و داروی فاویپیراویر را هم در یک شرکت دیگر گروه.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا و در مقابله با این بیماری، بیش از ۹۰۰ هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست و ۲۳ میلیون لیتر محلول ضدعفونی کننده  سطوح تولید و عرضه کرده‌ایم و بیش از ۱۱ میلیون عدد ماسک توسط شرکت‌های توزیعی گروه در اختیار داروخانه‌ها و مراکز درمانی قرار گرفته است.

قطعا در سایر زمینه‌ها نیز توفیقاتی بوده، که شرح آن در این مقال نمی‌گنجد.

 

همان‌طور که عرض کردم، در تی‌پی‌کو ما با دانش و تجربه‌های ذی‌قمیت داروسازی، با تحلیل اعداد و ارقام، رصد وضع عمومی صنعت و بازار سر و کار داریم، و از فرصت‌های بهبود وضعیت در شرکت‌های گروه و از بهبود وضع کلی صنعت داروی کشور به‌سادگی نمی‌گذریم.

پایان پیام