به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ سی‌ام تیرماه ۱۳۹۸ دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر شهبازی استاندار البرز و دکتر پویا فرهت مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (TPICO) جهت بازدید و رونمایی از محصولات و دستاوردهای جدید تماد در محل این شرکت در کیلومتر ۲۵ جاده کرج حضور یافتند؛ محورهای اصلی این بازدید عبارت بودند از: آشنایی با شرکت تماد و محصولات آن، بررسی کشت گیاهان دارویی نارکوتیک و سهولت اخذ مجوزهای قانونی، رونمایی از ۸ محصول جدید این شرکت، بازدید از خطوط تولید شربت (متادون، اپیوم و گایاکدین) و سرانجام، افتتاح آزمایشگاه میکروبی تماد.

 

آغاز برنامه‌های ویژه شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) با حضور و سخنرانی مهندس حمیدرضا علیپور مدیرعامل بود. او ضمن معرفی مهم‌ترین فعالیت ها، دستاوردها و محصولات شرکت گفت: مهم‌ترین دستاوردهای تماد، صادرات ۸ میلیون دلاری در سال ۹۷ و پیش‌بینی تحقق ۱۰ میلیون دلار صادرات برای سال ۹۸ است؛ این در حالی ‌است که ارز دریافتی بابت اقلام وارداتی تماد طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۲۵ میلیون دلار بوده؛ در واقع تماد با دریافت ۷ میلیون دلار ارز مازاد بر ارز صادراتی خود، توانسته فروش محصولات در سال ۹۷ با ۲۱۰ میلیارد تومان را محقق کند و در سال ۹۸ با برآورد ۲۹۰ میلیارد تومان (جمعاً حدود ٥۰۰ میلیارد تومان طی ۲ سال) نیاز کشور به ۵۴ ماده موثره دارویی را فراهم نماید. در صورت عدم تولید محصولات تماد در طی دو سال اخیر و شرایط تحریم، شرکت‌های دارویی برای واردات اقلام تولیدی تماد، ناچار به پرداخت حدود ۸۰ میلیون دلار ارز می­شدند و با این اقدام موثر، تماد توانسته حدود ۷۳ میلیون دلار کاهش ارزی برای واردات در صنعت دارو طی سال‌های ۹۸ و ۹۷ فراهم کند.

پس از مهندس علیپور، دکتر ستاری در دفتر یادبود تماد متنی با این مضمون ثبت کرد:

خیلی خوشحالم که امروز این فرصت پیش آمد که از موفقیت‌های این شرکت بازدیدی کنم. باتوجه به اهمیت تماد در تولید مواد موثره دارویی، بسیار مهم است که دغدغه‌های این شرکت در تولید تا حصول نتیجه‌ی مطلوب پیگیری شود. امیدوارم در تحقق اهداف شرکت همگی‌تان موفق باشید.

 

سپس از ۸ محصول شرکت تماد؛ پودر تامسولوسین هایدروکلراید، نالتروکسان بیس، سیتاگلیپتین فسفات، پیوگلیتازون هایدروکلراید،  میکروپلت امپرازول،  هسته شکر ۱۸#۲۰، هسته شکر ۲۵#۲۰ و  هسته شکر ۳۰#۳۵ رونمایی شد.

قابل یادآوری است که محصول میکروپلت امپرازول برای اولین بار در کشور تولید شده است.

پایان‌بخش برنامه‌ها، بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از آزمایشگاه میکروبی شرکت، و افتتاح بخش شربت تماد بود.

 

پایان پیام