به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ ساعت 11 صبح روز سه‌شنبه دهم تیرماه ۱۳۹۹ روزی ویژه برای صنعت داروی کشور و روز افتتاح نمایشگاه "فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰" بود. این نمایشگاه همانی بود که دوره اولش با عنوان نمایشگاه فارماپک (مواد موثره دارویی و بسته‌بندی دارویی) در زمستان سال 1397 در جزیره کیش برگزار شده بود، و اکنون پس از یک وقفه 4 ماهه به‌خاطر شیوع بیماری کرونا، خط‌شکن نمایشگاه‌های دارویی در سال جدید شده بود و آغازش می‌توانست رونقی دوباره به محافل علمی دارویی ببخشد؛ که چنین هم شد. نمایشگاه ابتدا قرار بود در دهه اول اسفند 1398 برگزار شود و سرانجام پس از 4 ماه کش و قوس در این روز و ساعت (10 تیر 1399) و در نمایشگاه جنب هتل المپیک تهران افتتاح شد.

  •  

رونق‌بخش هر نمایشگاه دارویی حضور افراد ارشد و یا وزیران مربوط به آن حوزه است؛ که در ایران حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های دارویی را در اختیار دارد) می‌تواند همه رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم این‌بار جانب احتیاط را رها نکرد و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، و از طریق ویدئوکنفرانس در مراسم افتتاحیه، حضوری مجازی یافت و سخنرانی هم کرد. او گفت:

  • برای غلبه بر کووید۱۹ همه باید در کنار هم باشند.
  • خبرهای خوبی درباره واکسن کرونا در راه داریم.
  • از واردکننده به تولیدکننده و صادرکننده ملزومات بهداشتی کرونا رسیده‌ایم
  • چین و هند دوره‌های آزمون و خطا را در زمینه تولید مواد اولیه دارویی پشت سر گذاشته‌اند تا به موقعیت فعلی رسیده‌اند و ما هم باید این دوره را طی کنیم.
  • چرا ما که پتروشیمی و بنزن داریم و این مواد را با ارزان‌ترین قیمت ممکن تولید و صادر می‌کنیم، بعدش می‌رویم و مواد حد واسط را با چند برابر قیمت وارد می‌کنیم؟ این چه کاری است!؟
  • در آینده‌ای نزدیک، ایران به یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد اولیه دارویی (شیمیایی و های‌تک) در جهان تبدیل خواهد شد.
  • در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌هایی بسیار موثر را برداشته‌ایم و همه دیدند در عرض ۶۰ روز از واردکننده ملزومات بهداشتی در پیشگیری از کرونا به تولیدکننده و سپس به صادرکننده تبدیل شدیم.
  •  

مراسم افتتاحیه البته تاخیرهایی را هم تجربه کرد و اشخاصی چون مهندس فرامرز اختراعی، ریاست سندیکای مواد موثره دارویی، دکتر روح‌الامینی، نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های دارویی، مدیران صنعت، و سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در آن حضور داشتند و هر کدام به سهم خود فضای ویژه این دوره فارمکس را تعریف می‌کردند.

  •  

فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت:

  • هم‌اکنون ۷۰٪ نیازهای صنعت دارو به مواد موثره دارویی و ۱۰۰٪ نیازها به مواد بسته‌بندی از داخل تامین می‌شوند.
  • مواد واسطه که از مواد پایه شیمیایی تولید می‌شوند، آخرین حلقه وابستگی در صنعت دارو هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه و تولید این مواد هستیم.
  • با ٢٠٠ کارخانه دارویی و ٧٠ کارخانه تولید مواد موثره دارویی، قادریم بیش از ٩٨ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تولید کنیم و امیدواریم تراز تجاری صنعت دارو را مثبت کنیم.
  • تا به امروز کاهش نیازهای ارزی صنعت دارو به ارزش ۶٠٠ میلیون یورو رسیده و امیدواریم این رقم تا سال آینده به ١ میلیارد یورو برسد.
  •  

اما دکتر محمدرضا شانه‌ساز، ریاست سازمان غذا و دارو، که در مراسم افتتاحیه حضور یافته بود، مهم‌ترین چهره این روز بود و در سخنانی کوتاه از پشتکار و جدیت و کار جهادی داروسازان قدردانی کرد و بعد هم بعد از رونمایی از کتاب "تولید مواد میانی دارویی"، به‌طور رسمی نمایشگاه فارمکس را افتتاح کرد.

  •  

 شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) دقیقاً مانند دوره قبل، گل سرسبد این دوره نمایشگاه هم بود. هشت شرکت ماده اولیه‌ساز تی‌پی‌کو زیر یک چتر و با شعار «پیشگام در مقابله با ویروس کرونا» جمع شده بودند که علاوه بر دایر کردن بزرگترین غرفه نمایشگاه به‌نام تی‌پی‌کو، بیشترین مراجعان را هم داشتند.

  •  

روز اول تا پایان خبرساز بود زیرا هنوز ساعتی از افتتاح نمایشگاه نگذشته بود که دکتر پویا فرهت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) با همراهی چند تن از مدیران ارشد تی‌پی‌کو برای بازدید از نمایشگاه فارمکس و همچنین حضور در چتر تی‌پی‌کو وارد نمایشگاه شدند. همزمانی ورود ایشان با پنل تخصصی دکتر شانه‌ساز، مهندس اختراعی و دکتر بایرامی موجب شد که در این جلسه مهم ریاست سازمان غذا و دارو حضور بهم رسانند، زیرا در این جلسه مباحثی مهم درخصوص نیازهای دارویی کشور، موانع ارزی و سایر موضوعات مرتبط مطرح می‌شد که تعدادی از همکاران تی‌پی‌کو آن را به سمع و نظر ریاست سازمان رساندند.

گویا قرارست ماحصل این نشست داخل صنعت، به‌شکل رسمی از طریق سازمان غذا و دارو اجرایی، اعلام و بخش مهم تصمیم‌سازی‌های آن عملیاتی شود.

مهندس برقی، دکتر صفاجو، دکتر محلاتی، مهندس علیپور، دکتر رضوانفر، مهندس کردی، مهندس علامیر، دکتر ابوالزاده، مهندس صابونی، مهندس موسوی و ... از مدیران ارشد و عامل مجموعه تی‌پی‌کو در این نشست حضور داشتند.

  •  

برگردیم به غرفه‌ها، منهای مراجعات متعدد (روزانه) به غرفه‌های شرکت‌های گروه دارویی تامین، که نتیجه مذاکرات همکاران در بخش‌های دیگر اعلام خواهد شد، همان روز اول و با شوری قابل تقدیر از طرف رسانه‌ها و شرکت‌های گروه دارویی تامین، از محصول جدید ژلاتین کپسول ایران با نام "پوکه‌های سخت ژلاتین ماهی" و همچنین از سه محصول جدید تماد رونمایی شد. این رونمایی مهمان ویژه هم داشت؛ دکتر شانه‌ساز، مهندس اختراعی و ...؛ و البته تعدادی از اهالی رسانه و مدیران ارشد شرکت‌های گروه دارویی تامین که با توضیح مهندس حمیدرضا علیپور، مدیرعامل تماد درباره داروهای جدید ادامه یافت.

  •  

رونمایی از محصولات جدید Api و pellet شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) شامل این سه ماده بود: پلت ایتراکونازول که از خانواده داروهای ضدقارچ است، پنتوپرازول سدیم برای درمان رفلاکس معده، و داپوکستین هیدروکلراید، که برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می‌شد.

  •  

روز دوم نمایشگاه دو نیمه داشت، شروعی پرتراکم و شلوغ با غرفه‌ها و صندلی‌ها و میزهایی که خالی می‌شد و پر می‌شد در ابتدا و آغازین‌روز نمایشگاه، و ظهری آرام و خلوت در میانه‌های آن؛ همچنین عصری همراه با انتخابات.

در جنب نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ تازه‌ترین انتخابات هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی برگزار و نتیجه نهایی مشخص و اعضای جدید هیات مدیره سندیکا در رقابتی فشرده برای دو سال انتخاب شدند.

اختراعی، عبدالله‌پور، موسوی، کریمیان و رضوانفر اعضای اصلی شدند.

دو نفر عضو علی البدل عبارت شدند از: علیپور و حیدرعلی.

بازرسان اصلی و علی‌البدل نیز، به ترتیب محرابی و سجادی شدند.

چند تن از اعضای اصلی انتخابی، از مدیران اصلی و عامل شرکت‌های گروه دارویی تامین هستند.

  •  

سومین و آخرین روز نمایشگاه فارمکس با کارگاه دکتر محمدامین رضوانفر با عنوان «جهت‌دهی تحقیق و توسعه در سطح بنگاه‌های دارویی» آغاز شد؛ ارائه مدلی به منظور ارتقا بهره‌وری تحقیق و توسعه در هلدینگ‌های دارویی، موضوع بحث مدیرعامل شرکت توفیق‌دارو بود که در هتل المپیک و در جنب نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ برگزار ‌شد.

همچنین در همین روز مهندس فرامرز اختراعی، مدیر نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ با حضور در چتر تی‌پی‌کو، گواهی حضور و گواهینامه کیفیت به ۸ شرکت تابعه تی‌پی‌کو اعطا کرد.

  •  

دومین نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ خاورمیانه عصر روز پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ به‌کار خود پایان داد و پایان‌بخش برنامه‌های برگزارکننده، با حضور مهندس اختراعی، دکتر سیدحیدر محمدی، مدیرکل جدید اداره دارو، مهندس جلواتی و دکتر واعظ مهدوی قدردانی از شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین TPICO بود؛ از تی‌پی‌کو برای حمایت‌های علمی نمایشگاه و کارگاه‌ها، و هم برای اقدام به‌موقع، مستمر و باکیفیت در طول پنج ماهه اخیر در مبارزه با ویروس کرونا تقدیر شد.

  •  

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش«تماد» و مهندس حمیدرضا علیپور دو تقدیر و تندیس (در بخش صادرات برتر و بخش قدمت و استمرار شرکت ایرانی ماده اولیه‌ساز دریافت کردند.

  •  

تی‌پی‌کو و دکتر فرهت هم تقدیر و تندیس پیشگامی در مبارزه و پیشگیری از شیوع و گسترش کرونا و حمایت علمی از نمایشگاه فارمکس دریافت کرد.

شایان ذکرست که شرکت‌های تولید مواد اولیه داروپخش (تماد)، آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران، ژلاتین کپسول ایران، ره‌آورد تامین، شیمی دارویی داروپخش، توفیق‌دارو، شیرین‌دارو و کلرپارس، هشت شرکت گروه دارویی تامین بودند که در چتر تی‌پی‌کو در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ حاضر بودند.

 

پایان پیام