به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو، ماهنامه بازار و سرمایه (در شماره آبان) گفت‌و‌گویی با محمدرضا مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش انجام داده و در مقدمه آورده است:

 "شرکت توزیع داروپخش که در زمینه تهیه و تدارک انواع داروهای انسانی، تجهیزات پزشکی، آرایشی، بهداشتی و توزیع و فروش در کشور فعالیت دارد؛ با سرمایه 600 میلیارد ریالی بیش از 20 مرکز توزیع در سراسر کشور دارد. این شرکت از ابتدای سال رویکرد ناوگان سبک برای داخل شهر شامل موتورسیکلت، ون، وانت و مینی ایسوزو و ناوگان سنگین برای بیرون شهر را در دستور کار خود قرار داده و در این خصوص، توزیع زیر 2 ساعت را به ثبت رسانده است. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین شرکت توزیع داروپخش با هدف توسعه خدمت‌رسانی به داروخانه‌ها به‌عنوان مشتریان اصلی شرکت توزیع داروپخش بخشی از دستاوردهای این شرکت در سال‌های فعالیت خود است. با محمدرضامرادی، مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه دنبال می‌خوانید."

 

 

 

 * درباره وضعیت شرکت و محصولات، همچنین سهم بازار داروپخش شروع کنیم که به چه میزان است؟

حال و روز شرکت را باید نسبت به وضعیت صنعت و فضای کسب و کار موجود تحلیل کرد. صنعت پخش که در آن مشغول به فعالیت هستیم به صنعت تولید گره خورده است چرا که زنجیره توزیع بدون تأمین کالا بی‌معناست. صنعت دارو تحت الشعاع تحریم‌ها، مشکلات واردات مواد اولیه و مبادلات بانکی فشاری زیاد را تحمل می‌کند.

 البته با حمایت‌های سازمان غذا و دارو، و دو وزارت بهداشت و صمت همچنین رویکرد حمایت از تولید کالای ایرانی، جزو صنایعی به شمار می‌رود که رو به رشد و خودکفایی است و با وجود کمبود برخی اقلام، تلاش مجموعه در حوزه تولید و تأمین حداکثری نیاز کشور به داروست. بزرگترین دغدغه در صنعت پخش دارویی کشور، وصول مطالبات به‌ ویژه از دولت است که نقشی اساسی را در تأمین نقدینگی شرکت‌ها و همچنین سهولت در همکاری با تأمین‌کنندگان ایفا می‌کند.

 در شرایط فعلی، وظیفه سازمانی، اخلاقی و ملی در صنعت پخش، تأمین نیاز حداکثری مشتریان در داروخانه‌های خصوصی و دولتی است تا کمبودی در نقطه‌ای حاصل نشود؛ اما گردش مالی و نقدینگی مهمترین عامل جهت تأمین و توزیع مناسب و بی نقص است که در صورت بروز وقفه در آن، کل زنجیره با مشکل مواجه می‌شود. شرکت توزیع داروپخش از ابتدای سال جاری به‌رغم تلاطمات بازار، مشکلات تأمین، دشواری وصول و شدت رقابت با تفکر شناسایی فرصت‌ها در دل تهدیدها، استراتژی توسعه را آغاز کرده است. با گذشت حدود 8 ماه، نتایج ترسیم شده مطابق برنامه‌ها حاصل شد که مهم‌ترین آن رشد فروش 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، تحقق بیش از 100 درصدی بودجه سود در این مدت و توسعه در بازارهای جدیدی که از قبل برنامه‌ریزی شده بود از قبیل بازارهای دنتال و تجهیزات پزشکی که امیدواریم با همین روند تا پایان سال 98، به تمامی اهداف ترسیم شده برسیم. همچنین در ابتدای سال 98، با مطالعات کامل محیطی، توانستیم سند چشم‌انداز شرکت را در یک برنامه 3 ساله تا افق 1400 به روزرسانی کنیم. اکنون در پاسخ به پرسش شما در خصوص سهم از بازار شرکت توزیع داروپخش این‌که در سال 97  سهم این شرکت در بازار کمتر از 13 درصد بوده که در این برنامه امیدواریم به 16 درصد ارتقا یابد.

 

 * سود شرکت برای سال جاری و سال‌های آتی را چه میزان پیش‌بینی می‌کنید و برای تحقق این امر چه برنامه‌ای دارید؟

به‌صورت کلی در علوم مدیریتی، سود از دو محل افزایش فروش و مدیریت/کاهش هزینه حاصل می‌شود که در مجموعه برای هر دو موضوع برنامه‌ریزی شده است. همانگونه که پیشتر اشاره شد با اجرای درست هر دو موضوع اطمینان داریم در سال جاری بیش از 100 درصد بودجه سود مورد نظر محقق خواهد شد؛ البته در سال‌های آتی با توجه به افزایش فروش‌ قابل ملاحظه و مدل‌های نوین کسب‌و‌کار در راستای افزایش سهم از بازار و لاین‌های تخصصی، امیدواریم که سود شرکت از متوسط سود صنعت افزایشی قابل توجه را تجربه کند.

 

 * از نظر شما بزرگترین مشکل در حوزه توزیع دارو چیست و برای رفع آن چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید ؟

برای شناسایی مشکلات باید زنجیره توزیع را در راستای زنجیره ارزش محصول در نظر گرفت تا بتوان برآوردی صحیح از مشکلات داشت. زنجیره توزیع شامل تأمین، انبارش، فروش، توزیع و وصول می‌شود. برخی از مشکلات به نقاط ضعف و یا قابل بهبود ما باز می‌گردد که مربوط به ضعف‌های ما در طول زنجیره است. به‌عنوان مثال درخصوص وصول نه تنها مشکل ما بلکه چالش اصلی صنعت توزیع دارو در سطح ملی تمرکز و حساسیت دولت را می‌طلبد. در زمینه فروش و توزیع نیز مشکل تا حدی زیاد به سنتی بودن فرآیندهای این حوزه باز می‌گردد که همراهی با پارادیم‌های جدید و استفاده از فناوری‌های جدید راه حل آن است که برنامه داریم از ابتدای امسال طبق برنامه پیش رویم که راه‌اندازی فروشگاه آنلاین Ondp line   از جمله مصادیق آن است. در حوزه انبارها و لجستیک، تکنولوژی و استفاده از آن در کنار توسعه، نیاز شرکت توزیع داروپخش است که به‌روزآوری و مکانیزاسیون انبارها و چابک‌سازی ناوگان را در دستور کار قرار داده‌ایم. بحث منابع انسانی که ضلع سوم و رابط بین برنامه‌ها و اجرایی شدن آن‌هاست که توزیع داروپخش از نیروی انسانی توانمند، کاربلد، متعهد و با تجربه برخوردار است؛ همچنین به نیازهای آموزشی جدید واقفیم و در برنامه‌ریزی آموزشی سال جاری این نیازها و تقویت منابع انسانی را در دستور کار قرار دادیم. 

 

* برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌روی شرکت چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم با وجود شرایط دشوار و پیچیده محیطی، داروپخش استراتژی توسعه را برای سال 98 در یک چشم‌انداز 3 ساله تا سال 1400 به شکل "توسعه از طریق تقویت و رشد فروش" ، "توسعه از طریق ورود به بازارهای جدید"، "توسعه از طریق چابک سازی ناوگان و زیرساخت لجستیکی" و "توسعه از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین" ترسیم کرده است. تمامی استراتژی‌ ما در فرآیند شرکت تعریف و در حال پیاده‌سازی و پیگیری است. بدین ترتیب با تقویت و اعمال اصلاحات در تیم فروش، به دنبال افزایش فروش حداقل 40 درصدی در سال جاری و در سال‌های آینده حداقل 30 تا 25 درصد به صورت سالانه خواهیم بود. مصداق پیاده‌سازی و نتیجه اجرای این استراتژی هم در رشد فروش (ریالی و حجمی) از ابتدای امسال تاکنون مشهود است، به نحوی که 36 درصد رشد ریالی و 18 درصد رشد حجمی فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاصل شده است. درخصوص ورود به بازارهای جدید نیز شرکت توزیع داروپخش ورود به 4 بازار جدید شامل بازار دنتال، بازار مکمل با تمرکز بر مکمل‌های ورزشی، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی و بازار تجهیزات پزشکی را در برنامه سه ساله هدف‌گذاری کرده است که لاین فروش دنتال در شهریور ماه راه‌اندازی شد و در حال حاضر در حال توسعه آن در سراسر ایران و مراکز توزیع هستیم که تا پایان پاییز نهایی خواهد شد. به‌علاوه، ایجاد لاین تجهیزات پزشکی و مطالبات مربوط از شهریور ماه سال جاری آغاز و در حال حاضر در مرحله شناسایی تأمین‌کننده و تکمیل سبد و تجهیز تیم فروش مراکز هستیم. با توجه به برنامه زمانبندی، پیش‌بینی می‌شود از ابتدای دی ماه 98 لاین تجهیزات توزیع دارو پخش نیز به مرحله بهره‌برداری کامل و به‌صورت سراسری برسد. لاین بهداشتی و مکمل هم در نوبت بعدی راه‌اندازی قرار دارند.

 

 * گویا طرح چابک‌سازی ناوگان را هم  اجرایی کرده‌اید؟

بله، از ابتدای سال با رویکرد ناوگان سبک برای داخل شهر شامل موتورسیکلت، ون، وانت و مینی ایسوزو و ناوگان سنگین برای بیرون شهر در دستور کار قرار گرفته است. در این خصوص توزیع زیر 2 ساعت با عنوان توزیع سریع درون شهری هدف اصلی است و در حال حاضر سفارش‌های لاین دنتال زیر 2 ساعت توزیع می‌شود که به حوزه داروخانه بسط داده خواهد شد. احداث مرکز در حوزه‌هایی که نیاز به حضور بیشتر است یا در حال حاضر با هزینه بسیار بالا توزیع می‌شود نیز در دست مطالعه قرار دارد که حداقل احداث دو مرکز توزیع در منطقه "حد فاصل قزوین تا زنجان"  و منطقه "جنوب خراسان حد فاصل گناباد تا بیرجند" در دستور کار است. این توضیح را هم بدهم که درخصوص به‌کارگیری فناوری‌های نوین، حرکت و توسعه بر بستر تکنولوژی در بطن تمامی برنامه‌ها قرار دارد. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین شرکت توزیع داروپخش با عنوان ondp line که از مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید. هدف اصلی این سامانه، توسعه خدمت‌رسانی به داروخانه‌ها به‌عنوان مشتریان اصلی شرکت توزیع داروپخش است بنابراین پلت فرم مربوطه به‌صورت B2B طراحی شده است. این سامانه به‌صورت مرکز به مرکز در داروپخش در حال پیاده‌سازی است که تاکنون 7 مرکز به بهره‌بردای رسیده و از ابتدای زمستان 98،  به‌صورت سراسری در تمامی مراکز شرکت توزیع داروپخش قابل بهره‌برداری است.

 

 *  نوسانات ارز چه تأثیری بر کار و شرکت شما داشته و برای کنترل قیمت‌ها و اثرگذاری‌های منفی، چه راهکاری پیش‌بینی کرده‌اید؟

با توجه به اعلام قیمت‌های سه گانه توسط وزارت بهداشت، ثبات مارژین‌های فروش و همچنین نوسانات ارزی، باعث تغییر در مارژین فروش محصولات نخواهد شد؛ ولی این نوسانات منجر به تغییر در شرایط تأمین کالا می‌شود. تأمین کالای این شرکت نیز متاثر از نوسانات ارز بر شرکت‌های تأمین‌کننده است. البته در صورت افزایش نرخ ارز به احتمال زیاد افزایش قیمت دارو اتفاق خواهد افتاد که این موضوع بر میزان فروش شرکت تأثیر مستقیم دارد.

 

 * چه برنامه‌ای برای افزایش رضایتمندی سهامداران دارید؟

در شرکت توزیع داروپخش توجه به تمامی ذینفعان براساس مدل‌های نوین تعالی سازمانی همواره مورد توجه قرار دارد. توزیع داروپخش از هرگونه تلاشی جهت رضایت سهامداران دریغ نخواهد کرد و به همین منظور با اقدامات توسعه‌ای تلاش می‌کند تا با ارتقا سودآوری این مهم را محقق سازد.

 

 * برای امسال افزایش سرمایه خواهید داشت؟

با توجه به افزایش سرمایه شرکت در سال 1398، تا این لحظه افزایش سرمایه دیگری در دستور کار نیست و در صورتی که سهامدار عمده برنامه‌ای برای این موضوع داشت، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

* مطالبات شرکت به چه دلیل افزایش یافته است؟

اهم حجم مطالبات شرکت از بخش دولتی است که زمان و نحوه وصول آن‌ها منوط به تصمیم دولت و تأمین بودجه به صورت نقد و یا اوراق خواهد بود. اگرچه شرکت تاکنون به عنوان پخش اول سراسری دارویی مسئولیت اجتماعی خود را جهت تأمین دارو به تمام مشتریان خصوصی و دولتی انجام داده است.

 

 * برای کاهش دوره وصول مطالبات چه راهکاری در نظر دارید؟

جهت بهبود وصول مطالبات و کاهش دوره وصول به تقویت واحد وصول–حقوقی، اجرای آیین‌نامه اعتبارسنجی و سیاست‌گذاری خاص در فروش اقدام کردیم. ضمن آنکه مذاکرات، مکاتبات و مراجعات فراوان و مدون در مورد مراکز درمانی دولتی و دانشگاه‌ها جهت وصول مطالبات انجام می‌شود و این موضوع توسط هیأت مدیره و سایر مدیران از سمت وزیر بهداشت، ریئس سازمان غذا دارو و سایر مسئولان ذیربط پیگیری می‌شود.

 

پایان پیام