به گزارش امور رسانه‌ای تی‌پی‌کو؛ ماهنامه بازار سرمایه (شماره آبان 98) گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی انتشار داد.

در مقدمه این ماهنامه آمده است: شرکت داروسازی شهید قاضی با داشتن حدود 100پروانه تولید، یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای تزریقی و استریل در کشور است که در سه حوزه تولید محصولات تزریقی حجیم (LVP)، ویال‌های تزریقی و آمپول‌های دارویی فعالیت می‌کند. با در نظر گرفتن چنین سبد وسیعی از محصولات تولیدی، در سال گذشته بیش از 62 درصد این محصولات در شرکت داروسازی شهید قاضی تولید شد و انتظار داریم امسال هم همین نسبت برآورده شود. درحال  حاضر کلیه خطوط تولید شرکت به صورت سه شیفت و با حداکثر ظرفیت ممکن در حال تولید هستند و از نظر عددی و یا حجمی مطمئناً تولید سال 98 بیش از سال97 نخواهد بود.

این ها  بخشی از صحبت‌های سعید باسمنجی، مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی درخصوص مجموعه تحت امر خود  بود. وی در گفت‌وگو با ماهنامه "بازارو سرمایه" به تفصیل به برنامه‌های توسعه‌ای، چالش‌های صنعت دارو، آخرین وضعیت مطالبات شرکت و...  هم پرداخت.

 

  * با توجه به اینکه  اشاره کردید شرکت در حال  حاضر  به  صورت  سه  شیفت در حال کار است، برآورد شما از سود شرکت برای سال جاری و سال‌های آتی چیست ؟

 با روندی که در تولید و فروش هفت ماهه نخست سال جاری داشتیم، سود پیش‌بینی شده در بودجه سال 98 در همین مدت محقق شده و هم اکنون در حال تهیه تعدیل مثبت بودجه فروش و سود سال هستیم. از طرفی با توجه به برنامه‌های آتی شرکت در حوزه توسعه محصولات جدید و بازسازی خطوط تولید، مطمئناً در آینده نیز شرکت داروسازی شهید قاضی یکی از سودده‌ترین شرکت‌های دارویی کشور خواهد بود.

 

 *  بزرگترین مشکل شما در چه حوزه‌ای است و برای رفع آن چه راهکاری دارید ؟

سوال سختی است! بیش از 18 سال است که درصنعت دارویی کشور فعالیت دارم و هیچ وقت با چنین حجمی از مشکلات و مسایل پیش‌بینی نشده مواجه نبوده‌ایم. تعدد سامانه‌ها، نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های صادره از بانک مرکزی، وزارت صنایع و معادن، وزارت بهداشت و درمان و اداره گمرکات کشوری باعث بروز بورکراسی و برخورد سلیقه‌ای در هریک از این مراجع می‌شود. سامانه‌های مختلفی که هریک از مجموعه‌ها ایجاد کرده‌اند در بسیاری از موارد با همدیگر همخوانی نداشته و حتی بخشنامه‌های متضاد و مغایر با همدیگر در این خصوص کم نیستند. در سال 96 محموله‌ای وارد کرده‌ایم که کل آن ترخیص، مصرف و به محصول تبدیل شده است ولی به‌دلیل ناهمخوانی سامانه گمرکی با سامانه بانک مرکزی این مورد هنوز رفع تعهد ارزی نشده و منجر به تشکیل پرونده تعزیراتی برای شرکت شده است.

با وجود داشتن مجوز کتبی از بانک مرکزی برای صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان تا شهریورماه سال گذشته، متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم بازگردانی ارز حاصل از صادرات، هرگونه تخصیص ارزی برای تأمین مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات وارداتی وابسته و هیچ گونه امکانات ثبت سفارش جدید وجود ندارد. راه‌حلی هم ارائه نمی‌شود و جوابگویی هم وجود ندارد. تعدد این مشکلات برای اکثر شرکت‌های داروسازی منجر به مکاتبه دلسوزانه و هشداردهنده معاون غذا وداروی وزارت بهداشت و درمان مبنی بر بروز کمبود بی سابقه اقلام دارویی در ماه‌های آتی شد که متاسفانه هیچگونه تغییری در عمل مشاهده نمی‌شود و به نظر من لازم است مسئولان کشور در این خصوص ورود داشته باشند. اختصاص ارز 4200 تومانی برای برخی مواد اولیه وارداتی به تنهایی کمکی به صنعت داروسازی کشور نمی کند، بلکه منجر به طولانی شدن روندهای اجرایی و عملیاتی شده و مانند وزنه سنگینی است که از سرعت عملی و چالاکی بنگاه‌های دریافت کننده ارز دولتی کاسته است. قیمت‌گذاری داروها نیز بر این اساس توسط وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته درحالی‌که بیش از نصف هزینه‌های شرکت‌ها اعم از اقلام بسته بندی، حلال‌ها، حقوق و دستمزد، انرژی، مواد اولیه داخلی و سایر هزینه‌های جاری در طول دو سال اخیر گاه تا بیش از 400 درصد افزایش یافته و این امر منجر به کوچک ماندن و کاهش رشد توسعه صنایع داروسازی داخلی می‌شود.

 پایین بودن قیمت داروهای ایرانی منجر به قاچاق معکوس به سایرکشورهای منطقه شده و عملاً اتباع سایر کشورها از سوبسید تعلق یافته از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند. بدهی انباشته دولت به سازمان‌های بیمه نیز منجر به اختلال در روند گردش نقدینگی صنایع شده و بخش دولتی به عنوان بزرگترین خریدار دارو، تا بیش از یک سال عمق بدهی به شرکت‌های توزیع کننده و بالطبع بدهی شرکت‌های پخش دارویی به صنایع دارویی شده است.

 

*   به برنامه‌های توسعه‌ای هم  اشاره‌ای کنید.

 برنامه‌های توسعه‌ای متعددی برای شرکت داروسازی شهید قاضی تعریف و تصویب شده است که برخی کوتاه مدت است و برخی میان مدت هستند. در کوتاه مدت برنامه ریزی شده که فضاهای تولیدی این شرکت با استانداردهای جدید و الزامات به روز قوانین GMP دارویی باز طراحی و بازسازی شوند، برخی از ماشین آلات تولید نیز بروز رسانی خواهند شد و در کنار آن به دلیل افزایش تولید، نیاز به توسعه فضاهای انبار مواد اولیه و بسته بندی و محصولات بود که این کار انجام گرفت. مشکلی نیز که با سازمان محیط زیست داشتیم با راه‌اندازی تصفیه‌خانه جدید پساب‌های صنعتی بطور کامل امسال رفع و ضمن خروج شرکت از لیست صنایع آلاینده، مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و وزارت صنایع برای توسعه خطوط تولید گرفته شد. در طولانی مدت هم برنامه‌های متعددی برای افزایش ظرفیت تولید با راه‌اندازی و احداث خطوط جدید داریم. همچنین محصولات جدیدی در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت وجود دارند که با ایجاد برخی زیرساخت‌ها در آینده نزدیک به مرحله تولید خواهند رسید. در حوزه داروهای دامی نیز مطالعات لازم انجام شده و خطوط اختصاصی و محصولات جدیدی در سال‌های آتی خواهیم داشت. از سایر اهداف، افزایش ظرفیت تولید و اخذ استانداردهای بین المللی برای افزایش میزان صادرات به کشورهای منطقه است.

 

*   نوسانات ارز چه تأثیری بر شرکت شما داشته و برای کنترل آن چه راهکاری پیش‌بینی کرده‌اید؟

متاسفانه افزایش قیمت ارز در بازار آزاد به سرعت منجر به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، اقلام بسته‌بندی و قطعات و هزینه‌های خدماتی نیز می‌شود ولی در زمان کاهش قیمت ارز، همان قیمت‌های قبلی افزایش یافته، فریز و کاهشی در قیمت اقلام و مواد اشاره شده رخ نمی دهد. در کنار این موضوع افزایش حدود 50 درصدی نرخ ارز نیمایی در ماه‌های اخیر منجر به افزایش قیمت اقلام بسته‌بندی و همچنین هزینه پروژه‌ها و خرید ماشین‌آلات شده که هیچ کدام از این موارد در قیمت‌گذاری محصولات دارویی توسط سازمان غذا و دارو لحاظ نمی‌شود. مطمئناً نوسانات ارز خارج از کنترل ماست ولی با تمهیدات و پیش‌بینی‌های قبلی تاکنون سعی در مدیریت هزینه‌ها داشته و با افزایش منابع و تأمین‌کنندگان و ایجاد رقابت بین آنها و نیز شکستن انحصارفروش برخی تأمین کنندگان قبلی، توانسته‌ایم بهای تمام شده محصولات را نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، کاهش دهیم.

 

*   استراتژی شما در قبال سهامداران چیست ؟

 تمامی تلاش ما و همکاران مجموعه در مرحله اول تأمین داروی استراتژیک و بیمارستانی مورد نیاز است که در اوج تحریم‌ها اجازه ندهیم کمبودی در مراکز درمانی پیش بیاید. در این راستا ارتباط مستقیم و روزانه‌ای با سازمان غذا و دارو داشته و خوشبختانه تا به امروز اجازه ندادیم کمبودی در تولید این محصولات پیش بیاید و هموطنانمان مشکلی در تهیه انواع سرم و داروهای بیمارستانی تولیدی داشته باشند. درعین حال تمامی تلاش خود را برای تأمین منافع سهامداران نیز انجام داده‌ایم. پرداخت سود سهام‌های معوق شرکت که از سال 94 پرداخت نشده بود، تقریباً تا آخر سال 96 پرداخت شده و یا تا آخر سال جاری کلاً پرداخت خواهد شد. در خصوص سود سهام سال 97 نیز در حال مذاکره با سهامداران ارشد مجموعه برای نحوه پرداخت آن هستیم و به جرات می‌توانم بگویم که جزو خوش حسابترین شرکت‌های دارویی در پرداخت سود در یکی دو سال اخیریم. از سهامداران مجموعه نیز انتظار داریم با در نظر گرفتن شرایط فروش شرکت به شرکت‌های دولتی و طولانی بودن دوره وصول مطالبات و نیز پروژه‌های متعدد بازسازی و نوسازی و خرید ماشین‌آلات جدید که همگی در راستای توسعه و افزایش فروش و تضمین سودآوری شرکت در سال‌های آتی هستند، هم از نظر زمان بازپرداخت سود و هم از نظر درصد تقسیم سود مساعدت و حمایت لازم را داشته باشند.

 

 * برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها  دارید؟

متاسفانه بورس در حال حاضر بازار حساس و هیجانی بوده و هرخبری ممکن است منجر به موج سازی در ارزش سهام شرکت‌ها شود. آنچه مسلم است ارزش روز دارایی‌های شرکت بسیار بیشتر از ارزش اسمی آنها بوده ولی روند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها پروسه زمانبری است که در ابتدا باید کارشناسی‌های دقیق و رسمی صورت گرفته و مجوزهای لازم از شستا به عنوان سهامدار ارشد مجموعه اخذ شده و سپس با هماهنگی کلیه سهامداران شرکت مجمع فوق العاده تشکیل شده و در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

 

*  برنامه‌ای برای رفتن به بازار بالاتر در فرابورس یا بورس دارید؟

بله درحال حاضر نماد شرکت داروسازی شهید قاضی در بازار پایه زرد فرابورس بوده و در وضعیت مطلوبی است که حسب تکلیف مصوب مجمع عمومی شرکت اقدامات لازم جهت ارتقای به بازار اول و یا دوم فرابورس انجام گرفته و ان شاء ا... تا پایان سال این امر محقق خواهد شد.

 

*  وضعیت مطالبات شرکت از شرکت‌های پخش به چه نحوی است و دوره وصول مطالبات چندروزه است؟

 متاسفانه بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی ما، داروهای بیمارستانی است که به دلیل مشکلات مالی، عدم پرداخت به موقع سازمان‌های بیمه گزار به مراکز درمانی و نیز در اولویت بودن تخصیص بودجه مراکز دولتی به حقوق و کارانه پرسنلی و هزینه‌های جاری و حتی ساخت وساز و توسعه، عمق بدهی این مراکز که عمدتاً دولتی نیز هستند به شرکت‌های پخش دارویی بیش از یک سال است. این امر منجر به ایجاد میانگین دوره وصول بیش از سیصد روز در سال 96 شده بود که با اقداماتی که صورت گرفت این مدت به حدود دویست روز کاهش یافته است. همچنین تلاش ما برای فروش محصولات، تمرکز بر همکاری با پخش‌های اصلی درون گروهی و معتبر است و در این راستا در سال‌های اخیر هیچگونه مشکل حقوقی و سوخت مطالبات نداشته‌ایم و پرونده‌های حقوقی مربوط به سال‌های قبل نیز در حال رفع و دریافت کل مطالبات معوق هستیم.

 

 *  سرمایه‌گذاری شرکت در آذرسنتز باکو به کجا رسید؟

شرکت آذر سنتز باکو بیش از 10 سال است که فعالیتی نداشته و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال کلیه سهامداران آن مجموعه صورتجلسه انحلال شرکت را تایید کردند و عملاً این شرکت منحل شد. میزان سرمایه‌گذاری شرکت شهید قاضی در حدود فقط 5 درصد بود و خوشبختانه با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت کشور آذربایجان به عنوان سهامدار عمده آن شرکت انجام دادیم، مقرر شد در ازای سرمایه‌گذاری انجام شده، یکی از دستگاه‌های تولید سرم آن شرکت که کمتر از یک سال کارکرد داشته با قیمت بسیار ناچیزی به شرکت داروسازی شهید قاضی منتقل شود که ارزش واقعی دستگاه بیش از ارزش سرمایه‌گذاری انجام گرفته است و با انتقال این دستگاه امکان افزایش تولید فراهم خواهد شد و می‌توانم بگویم پایان خوشی برای این سرمایه‌گذاری رقم زده شد.         

پایان پیام